Jedni źle znoszą wysokie temperatury, inni to zmarzluchy. Pierwsi wolą pastele, drudzy – intensywne kolory. Biznesmen z laptopem wybiera miejsce z dostępem do gniazdka, matka z dzieckiem rozgląda się za przewijakiem. Na co tak naprawdę zwracamy uwagę podczas podróży? W jaki sposób pogodzić oczekiwania wszystkich pasażerów? Jak zbudować pociąg, który będzie cieszył wzrok pasażerów, a zarazem spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa?
Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli uczestnicy debaty PKP Intercity pt. „Trzy wymiary komfortu w pociągu – perspektywa pasażera, producenta, przewoźnika”, która odbyła się podczas branżowych targów TRAKO w Gdańsku. Swoimi spostrzeżeniami podzielili się przedstawiciele przewoźnika, pasażerów oraz producentów taborów.
– Ludzie chcą mieć ładne mieszkania i samochody. Tak samo chcą ładnych pociągów, w których będzie podróżowało się komfortowo – tłumaczył Mariusz Gorczyński z PESA, bydgoskiego producenta pojazdów szynowych. – Oczekują czegoś nowego i świeżego i o tych potrzebach pamiętamy tworząc nasze pociągi – dodał.
Te słowa potwierdziła blogerka i podróżniczka Karolina Paduszyńska. Jej zdaniem komfort, w tym wygląd składu, jest równie ważny, co i czas przejazdu czy cena biletu. – Jeżeli pociąg nam się podoba, jesteśmy w stanie pozytywnie spojrzeć na czas podróży i jej koszt – opowiadała blogerka. Z drugiej zaś strony, design to nie wszystko. Przejazd ma być wygodny, a wyposażenie pociągu funkcjonalne. – Nawet najbardziej futurystyczny projekt fotela nie zrobi na pasażerach wrażenia, jeśli po 10 minutach jazdy okaże się, że jest niewygodny – dodała podróżniczka.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Co na to producenci? Podczas prac nad pojazdem, producenci z przewoźnikami spędzają wiele godzin dyskutując na temat różnych aspektów komfortu podróży. Producenci chcą spełnić oczekiwania zarówno zamawiającego, jak i osób, które w przyszłości będą podróżowały na pokładach nowych pociągów. Nikt nie zapomina także o kwestiach bezpieczeństwa. Wg. sondaż przeprowadzonego przez TNS Polska, dla aż 93 proc. pasażerów pierwszorzędne znaczenie ma właśnie bezpieczeństwo.
Przy projektowaniu pociągów muszą być uwzględnione wymogi techniczne, np. unijne Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (TSI). - Warto zdawać sobie sprawę, że to, z czego finalnie korzysta klient jest efektem wielu miesięcy pracy ekspertów z różnych dziedzin – tłumaczyła Edyta Grabowska z PKP Intercity.
Kolejne 4 zasady, którymi kieruje się przewoźnik składając zamówienie na pojazdy, to ergonomia, funkcjonalność, komfort i łatwość w eksploatacji. Niezwykle ważne jest utrzymanie czystości. Zwraca na to uwagę również 94 proc. podróżujących.
Ważny jest też czas przejazdu i punktualność. Na te aspekty zwraca uwagę odpowiednio 92 i 93 proc. pasażerów. Podobnie w przypadku temperatury wewnątrz pociągu (93 proc.) czy jakości obsługi (92 proc.).
Pociąg ma się sprawdzać przez wiele dekad
Przewoźnik i producent jednak nie poprzestają na uwzględnieniu jedynie bieżących potrzeb pasażerów. – Rozważamy, co może im się przydać w czasie jazdy za kilkanaście lat – mówił Christian Harbeke projektujący dla Stadler Polska. Dlatego warto postawić na minimalizm. – Im prostsze wnętrze i mniej skomplikowany montaż, tym lepiej dla użytkowników – pociąg jest łatwiejszy w obsłudze i bardziej niezawodny – tłumaczyła Edyta Grabowska z PKP Intercity. – Zazwyczaj to właśnie proste i uniwersalne rozwiązania są najlepsze: moda mija szybko, a pociągu projektowane są na 30 lat – dodała.
Podróż pociągiem jest na topie
Zmiany w komforcie podróżowania pociągami PKP Intercity szybko zauważyli pasażerowie. Aż 66 proc. respondentów TNS Polska doceniło nowoczesność taboru. – Polskie koleje przeszły ogromną transformację – z topornych składów do nowoczesnego, szybkiego taboru. Podróżowanie koleją stało się znowu modne – przyznała Karolina Paduszyńska.
Wszystko to składa się na pozytywną dynamikę w liczbie przewiezionych pasażerów, jaką notuje polski przewoźnik. Po raz pierwszy od 4 lat wyniki przewozowe rosną. W ciągu pierwszych 8 miesięcy br. z usług PKP Intercity skorzystało aż 20 mln pasażerów. Takie liczby to efekt innowacyjnego programu oferty, którą przewoźnik wdraża od trzech lat. W jej ramach PKP Intercity skupia się m.in. na zwiększaniu komfortu jazdy, dopasowaniu rozkładu do oczekiwań pasażerów czy skracaniu czasu podróżowania.