Niejeden restaurator głowi się, jak sprostać wzrastającemu zapotrzebowaniu na szybkie jedzenie, nie poświęcając przy tym jakości i walorów smakowych. Kilka gotowych patentów przychodzi z Niemiec, Portugalii i Kalifornii. Ten ostatni – za pośrednictwem duchowej przewodniczki amerykańskich ekologów, Najwyższej Mistrzyni Ching Hai.

REKLAMA
Slow Fast Food
Świeży i niebanalny pomysł to sezonowe warzywne przekąski pakowane niczym pikle. Korefe – designerskie studio z Hamburga, które odpowiada za takie zabawne innowacje, jak pozbawiony smaku i niegroźny spray spożywczy, pozwalający nadać produktom kolor złoty, srebrny, lub mieniący się malinowy – proponuje wygłodniałym zawartość pięknych i smacznych słoików, przypominających babcine weki. Jak ważne jest opakowanie, zrozumie każdy, kto porówna cacka Korefe z analogicznymi, wydawałoby się, produktami firm Krakus czy Rolnik. To chyba – oprócz wysokiej jakości organicznych produktów, które od dłuższego czasu cieszą się w Niemczech niesłabnącą popularnością – główna zaleta Korefe, przynajmniej w stosunku do siermiężnej polskiej konkurencji.

Hamburger Gourmet
Obecna na razie tylko w stolicy portugalska sieć handlowa h3 Hamburger Gourmet to odpowiedź na tłuste kanapki niskiej jakości z klasycznych fast foodowych chainów. Twórcy fantazyjnych dań opatrzonych nazwami w rodzaju „h3 tuga”, „h3 benedict” czy bardziej polsko brzmiący „h3 musztardówka” oglądają się na nowojorskich szefów kuchni i zapowiadają „burgery autorskie”. Na ile faktycznie ich grillowane, podobno najwyższej jakości mięso, różni się od klasycznego „maca”, nie mnie oceniać – z żywych istot jadam wyłącznie ryby. Grunt jednak, że firma pozycjonuje się w tym samym segmencie rynku, co główni konkurenci, a w widoczny sposób odróżnia się od nich tylko bardziej elegancką identyfikacją graficzną i prawdziwymi sztućcami i porcelanową zastawą.

H3 Hamburger Gourmet Warszawa

Galeria Mokotów
ul. Wołoska 12
Loving Hut
W gusta moje i innych wegetarian, jaroszy i wegan znacznie lepiej trafia propozycja sieci Loving Hut – na razie obecnej w Warszawie i Świdnicy – za którą stoi proekologiczna filozofia Najwyższej Mistrzyni Ching Hai, urodzonej w Wietnamie i aktualnie rezydującej we Francji. Zainspirowana jej ideami – które co do zasady są niezwykle słuszne, kłócą się natomiast z pewnymi praktykami samej Ching Hai – sieć powstała w Kalifornii i z czasem rozlała się jako udany model biznesowy na cały świat, od Indonezji, przez Tajwan, po Niemcy, Hiszpanię i Brazylię. Do wytwarzania autentycznie smacznych i bardzo przystępnych cenowo dań, serwowanych także na normalnej zastawie, używa się tylko wegańskich produktów, w miarę możliwości lokalnych i organicznych. We wszystkich placówkach obowiązuje zakaz palenia, a wszystkie napoje są bezalkoholowe. Z ciekawostek – do niedawna w warszawskiej knajpce można było oglądać kanał Supreme Master TV, główny kanał kultu Najwyższej Mistrzyni, który przestał nadawać z drugim stycznia 2012. Na pytanie, w jakim stopniu ona sama zaangażowana była w tworzenie Loving Hut, administratorzy strony odpowiadają: „Najwyższa Mistrzyni Ching Hai jest twórcą wegańskiej koncepcji Loving Hut, sednem której jest pokazanie i umożliwienie bardziej współczującej i szlachetnej drogi życia poprzez zapewnienie łatwego dostępu do smacznego i zdrowego wegańskiego jedzenia na całym świecie. Choć Najwyższa Mistrzyni Ching Hai stworzyła koncepcję Loving Hut, nie żąda ani nie przyjmuje z tego tytułu żadnych profitów, ani żadnych innych rodzajów dochodów od żadnych osób prowadzących punkty Loving Hut.”
Loving Hut Świdnica
ul. Siostrzana 25
Loving Hut Warszawa
Al. Jana Pawła II 41A lok. 8