Hybrydy będą tańsze? Jest projekt obniżenia podatku od tego typu samochodów

Pojawił się w Sejmie projekt obniżenia podatku akcyzowego dla samochodów z napędem hybrydowym. Zmiany mogą być szczególnie atrakcyjne w segmencie marek premium.
Pojawił się w Sejmie projekt obniżenia podatku akcyzowego dla samochodów z napędem hybrydowym. Zmiany mogą być szczególnie atrakcyjne w segmencie marek premium. Fot. Paweł Kalisz / naTemat
Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji przepisów, który - jeśli zostanie przyjęty przez Sejm - pozwoli znacznie obniżyć ceny samochodów z napędem hybrydowym. Dzięki obniżonej akcyzie na auta z napędem spalinowo-elektrycznym ma się zmniejszyć liczba emisji spalin w Polsce.


"Zmiana korzystnie wpłynie na wzrost użytkowania pojazdów niskoemisyjnych i przyczyni się do upowszechnienia i przyspieszenia transformacji rynkowej w kierunku dalszego rozwoju rynku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, a w konsekwencji ograniczenia emisji szkodliwych substancji i poprawy jakości powietrza w Polsce" – czytamy w uzasadnieniu projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, wniesionym przez grupę posłów PiS.

Chodzi o to, żeby obniżyć podatek akcyzowy na samochody z napędem hybrydowym o 50 proc. w stosunku do tego, który obowiązuje obecnie. Dziś stawka akcyzy na samochody osobowe zależy od pojemności silnika. Przy pojemności poniżej lub równej 2000 cm sześc. stawka wynosi 3,1 proc., a powyżej 2000 cm sześc. – 18,6 proc. Podstawą opodatkowania jest cena zakupu pojazdu.

Według przedłożonego projektu nowelizacji ustawy w przypadku samochodów o napędzie hybrydowym stawka podatku akcyzowego dla samochodów o pojemności silnika ponad 2000 ccm, ale nie wyższej niż 3500 ccm wyniesie 9,3 proc. Dla tych o pojemności poniżej 2000 ccm będzie to 1,55 proc. Z akcyzy – tak jak dotychczas – mają być zwolnione pojazdy elektryczne.


– Propozycje zmian powinny być szczególnie interesujące dla marek premium, których układy hybrydowe zawierają silniki o pojemnościach powyżej 2 litrów. W naszej ofercie takie napędy posiada głównie Lexus. W Toyocie mówimy tylko o Camry i RAV4. Ważne, by w ferworze legislacyjnych zmian nie zgubić hybryd typu Plug In, które w mieście potrafią pokonać do 70 km wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego – mówi naTemat Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland.

Ceny modeli hybrydowych na przestrzeni ostatnich lat zmieniają się, choć wciąż hybryda to wydatek większy niż np. zwykłī benzyniak. Tego typu przepis pozwoliłby przybliżyć ceny modeli hybrydowych do benzynowych.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

POZNAJ DADHERO.PL

0 0Po rozwodzie też możesz być dobrym ojcem. Musisz pamiętać o kilku rzeczach – wiem z doświadczenia
MOTO 0 0Czy McLaren naprawdę jest tak kosmiczny, jak wygląda? W środku od razu zaskakuje jedna rzecz
POPKULTURA 0 0Zepsuliście mi serial, na który czekałam! "Batwoman" miała być hitem, a jest porażką
0 0Gdańsk z prestiżową nagrodą. Miasto rządzone przez Dulkiewicz dostanie 50 tys. euro
0 0500+ już się wypaliło. Wystarczył rok, by w Polsce żyło prawie pół miliona więcej skrajnie biednych
HYDEPARK 0 0Nie mogłem w to uwierzyć. Dostałem nagrodę za najlepszy tatuaż na najważniejszej imprezie
0 0Pierwsza taka seria podcastów w Polsce. Ich tematami będą dziennikarskie śledztwa

NA ŚWIECIE

POLECAMY 0 0"Nokaut przez KO". Wyjaśniamy, dlaczego na Pomorzu to PiS przegrało wybory
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Na marszałka Senatu tylko Brejza! PO nie może zmarnować funkcji trzeciej osoby w państwie
0 0Startował w Gdańsku, teraz znokautował rywali na Podkarpaciu. Tajemnica sukcesu Grzegorza Brauna
TYLKO W NATEMAT 0 0Był kandydatem KO do Sejmu. W tej komisji dostał okrągłe zero głosów, chociaż głosował na... siebie