Kiedyś kobieta-szef była ewenementem, dzisiaj nikogo nie dziwi. Feministki, wspierane przez Unię Europejską, uważają, że szefów w spódnicach jest za mało. Niedługo może się okazać, że mają rację.
Kobiety w biznesie to temat rzeka. Unia uważa, że jest ich za mało i chce forsować kwoty w tej kwestii. Kilka krajów, w tym nawet Szwecja, oprotestowało już ten pomysł. Ale o tym, że kobiety są potrzebne w biznesie, mówi się coraz głośniej - i być może niedługo nie będą one już potrzebować kwot, bo firmom po prostu będzie się opłacać zarządzanie w spódnicy.
Jak bowiem wynika z najnowszych badań opublikowanych przez firmę Deloitte, kobiety różnią się od mężczyzn w sposobie prowadzenia firmy. I chociaż trudno tutaj jednoznacznie wyrokować "kto jest lepszy" - co zresztą byłoby bez sensu - to wyniki przemawiają na korzyść kobiet na wysokich stanowiskach biznesu.
Panie, gdy prowadzą firmy, są bardziej skłonne do szukania kompromisów i długotrwałego budowania relacji, niż wymuszania czegoś na swoich ludziach. Swoją pozycję zaś opierają na zjednywaniu sobie ludzi, a nie "łamaniu ich oporu".
"Kobiety budują swoje wpływy w organizacji, współpracując z innymi, przekonując ich, konsultując, pytając o zdanie. To zabiera o wiele więcej czasu, niż proste wydanie
Badanie Deloitte przeprowadzono w 2012 roku, na grupie 242 menedżerów w największych polskich przedsiębiorstwach z różnych branż. Wśród nich było 131 kobiet i 111 mężczyzn.
polecenia, że pracownik po prostu ma coś zrobić i już. Jednak jest to działanie bardziej długofalowe, budujące solidny fundament pod przyszłą współpracę i kulturę pracy w firmie" - cytuje dr hab. Beatę Krzywosz-Rynkiewicz, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, serwis Forsal.
Oczywiście, autorzy badań podkreślają, że różnice w sposobie zarządzania pomiędzy kobietami i mężczyznami nie są aż tak wielkie. "Bardzo trudno jest wychwycić różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn, bo biznes rządzi się twardymi regułami i wymusza określone zachowania. Ale te różnice istnieją" - podkreśla dyrektor w dziale komunikacji korporacyjnej w Deloitte Halina Frańczak.
To kolejne doniesienia, które sprzyjają kobietom w biznesie. Tylko kiedy przełoży się to na liczbę kobiet na szczytach firm? Póki co, chociażby w branży finansowej, to faceci rządzą, a kobiety dla nich pracują.