
Lubimy robić zakupy, testować nowości i zachwalać ich funkcjonalność znajomym. Jesteśmy podatni na rekomendacje. Kupujemy to, co polecają nam zaufane osoby. Aż 78 proc. z nas bierze ich ocenę pod uwagę. Polegamy też na opiniach użytkowników w internecie. Polecenia znajomych przekonują nas bardziej niż rekomendacja sprzedawcy czy reklama. Marketingowcy w końcu zauważyli, że to my – konsumenci jesteśmy liderami opinii.
Komu ufamy
Co bierzemy pod uwagę przed zakupem nowego produktu
79 proc. – fakt, że produkt stworzyła firma, którą cenię
78 proc. – opinie o produkcie od znajomych
76 proc. – możliwość wypróbowania produktu przed zakupem
74 proc.– sprawdzenie opinii o nim w internecie
31 proc.– polecanie produktu przez sprzedawcę w sklepie
26 proc.– reklamę w telewizji, prasie, radio
Oprócz znajomej marki, opinii bliskich bardzo istotna jest dla nas również możliwość wypróbowania produktu przed zakupem. Lubimy i chcemy testować. Ta możliwość to jeden z ważniejszych czynników, który skłania nas do zakupu. 76 proc. przyznaje, że jeśli ma szansę sprawdzić produkt, zachęca ich to do kupienia.
45 proc. z nas kupiło w ciągu ostatniego miesiąca coś, co rekomendowali znajomi.
Zdecydowanie mniej istotna jest za to opinia sprzedawcy, nawet w specjalistycznym sklepie, którą pod uwagę bierze jedynie 31 proc. W porównaniu z opinią rodziny zupełnie blado wypadają również reklamy w TV, radiu, prasie. Wpływają one jedynie na 26 proc. Polaków. Podczas, gdy opinie o produkcie nawet obcych ludzi w sieci bierze pod uwagę 74 proc. z nas, a czyta je aż 81 proc. – W internecie czytam przede wszystkim recenzje, nie komentarze. Głównie na forach specjalistycznych, gdzie jest bardzo niewielka szansa, że ocena jest oszukana. Poza tym w sieci tych opinii jest dużo, mogę je na spokojnie przeczytać i porównać. W sklepie mam jednego sprzedawcę i tylko jego opinię – zwraca uwagę Michał z Warszawy, który w sieci szuka przede wszystkim recenzji elektroniki. Czasem przed zakupem przez tydzień porównuje w internecie recenzje i opinie dotyczące jednego produktu.
Co rekomendują Polacy swoim znajomym
70 proc. – nowości spożywcze
67 proc. – kosmetyki do pielęgnacji
61 proc. – sprzęt elektryczny
59 proc. – chemia gospodarcza
57. proc. – gadżety nowej generacji
43 proc. – usługi finansowo-bankowe
Nie chodzi jednak o sprawdzenie nowinek technicznych. Na pierwszym miejscu są nowości spożywcze. To najczęściej polecany produkt, drugą pozycję zajmują kosmetyki do pielęgnacji i dopiero na trzecim miejscu znalazł się sprzęt elektryczny. Z tym że jest to sprzęt do codziennego użytku, a nie wyszukane gadżety z najwyższej półki.

