nt_logo

Wielu kierowców myśli, że niebieskie słupki to fotoradary. Wyjaśniamy funkcję tych urządzeń

Michał Koprowski

21 października 2022, 14:10 · 2 minuty czytania
Od jakiegoś czasu przy niemieckich drogach zaczęły pojawiać się charakterystyczne niebieskie słupki. Wielu kierowców traktuje ten tajemniczy element drogowego krajobrazu jak fotoradar, przed którym instynktownie zdejmują nogę z gazu. Ich funkcja jest jednak nieco inna. Czym zatem są i co rejestrują?


Wielu kierowców myśli, że niebieskie słupki to fotoradary. Wyjaśniamy funkcję tych urządzeń

Michał Koprowski
21 października 2022, 14:10 • 1 minuta czytania
Od jakiegoś czasu przy niemieckich drogach zaczęły pojawiać się charakterystyczne niebieskie słupki. Wielu kierowców traktuje ten tajemniczy element drogowego krajobrazu jak fotoradar, przed którym instynktownie zdejmują nogę z gazu. Ich funkcja jest jednak nieco inna. Czym zatem są i co rejestrują?
Niebieskie słupki przy drogach to fotoradary? Wyjaśniamy ich funkcję Fot. Toll Collect
  • Niebieskie słupki zaczęto stawiać przy niemieckich drogach w 2018 roku
  • Powodem była zmiana przepisów ws. opłat drogowych dla ciężarówek
  • Urządzenia te nie dotyczą samochodów osobowych

Czym są niebieskie słupki przy drogach?

Mogłoby się wydawać, że niebieski słupek przy drodze to standardowy, aczkolwiek designerski fotoradar. Kierowcy są przyzwyczajeni, że przed takim pionowym elementem znajdującym się przy drodze należy zwolnić.

Nic bardziej mylnego, jego funkcja jest zupełnie inna, ale prowokowanie spokojniejszej jazdy można potraktować jako pozytywny efekt uboczny.

Zobacz też: Podsumowano rok radarów na Moście Poniatowskiego. Rekordzista jechał ferrari 170 km/h

Aby wyjaśnić, czym są i jak działają tajemnicze, niebieskie słupki należy wyjechać do Niemiec, ponieważ właśnie przy niemieckich drogach można je spotkać. Wszystko zaczęło się 1 lipca 2018 roku – wtedy rozpoczęto stawianie pierwszych egzemplarzy.

Element systemu Toll Collect

Od tamtego momentu w Niemczech zaczęły obowiązywać opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie własnej powyżej 7,5 tony. Ponadto opłaty zaczęły obowiązywać nie tylko na autostradach, ale również na drogach federalnych, co zwiększyło zasięg systemu o 40 tys. km. Wobec tego pojawiła się konieczność szerszego kontrolowania.

Jak podaje portal moto.pl, stawki opłat drogowych w Niemczech zależą od DMC pojazdu oraz normy emisji spalin. Ich wysokość waha się od 8 do 26 eurocentów za pokonany kilometr.

Przeczytaj także: Nowy projekt posłów PiS. Egzaminy na prawo jazdy mogą być jeszcze droższe

Niebieskie słupki z lusterkami stanowią element systemu Toll Collect – kontrolują, czy kierowca danego pojazdu ciężarowego wniósł opłatę. W sumie przy drogach federalnych pojawi się 600 takich urządzeń. Zdecydowana większość tych urządzeń jest koloru niebieskiego, ale można spotkać również czerwone.

Dlaczego na charakterystycznych słupkach są lusterka?

Niebieskie słupki zostały wyposażone w lusterka, aby system działał z jak największą precyzją. Dzięki nim każdy pojazd zostaje sprawdzony z trzech różnych kątów. Następnie urządzenie identyfikuje ciężarówkę i weryfikuje uregulowanie opłaty.

Może Cię zainteresować: Policja zaczęła badać auta specjalnym mikrofonem. Może zabrać dowód rejestracyjny

Odbywa się to za sprawą odczytania numeru rejestracyjnego oraz sygnału z pokładowego urządzenia OBU (On Board Unit), które zapewnia przesyłanie danych geolokalizacyjnych.

Choć niebieskie słupki nie kontrolują kierowców samochodów osobowych, w przypadku kierowców pojazdów ciężarowych ich mechanizm działania jest bardzo zbliżony do fotoradarów. Jeśli za pojazd nie uregulowano opłaty, kierowca zostaje sfotografowany, a następnie ukarany.