Red Light - gdzie są i będą kamery? Lista skrzyżowań
Gdzie już działa system RedLight? Lista skrzyżowań zagęszcza się Fot. Piotr Kamionka/REPORTER

Lista miejsc z kamerami RedLight jest coraz dłuższa. Tylko w tym roku dojdzie na nią 10 skrzyżowań i 4 przejazdów kolejowych, na których system będzie wyłapywał kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle. Jak działa ten system, co grozi za łamanie przepisów oraz gdzie już działają kamery? Wszystkiego dowiecie się z tego artykułu.

REKLAMA

RedLight to zautomatyzowane narzędzie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), które ma służyć poprawie bezpieczeństwa. W jaki sposób? Prewencyjnie i represyjnie. Ma zniechęcić kierowców do ignorowania czerwonego światła na skrzyżowaniach, a także wyłapać tych, którzy łamią przepisy.

Czym jest system RedLight i jak to działa w praktyce?

System RedLight to sieć zaawansowanych urządzeń monitorujących przypominających fotoradary, które automatycznie rejestrują i robią zdjęcia pojazdom przejeżdżające przez skrzyżowanie lub przejazd kolejowy na czerwonym świetle. Jest on częścią Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD).

Działanie systemu opiera się na precyzyjnej współpracy kamer i czujników. Obserwują zarówno sygnalizację świetlną, jak i pojazdy zbliżające się do linii zatrzymania i wjeżdżające na skrzyżowanie. Kiedy zapala się czerwone światło, system aktywuje się. Co robi dalej?

  1. Wykrywa pojazd: Identyfikuje pojazdy, które przekraczają linię zatrzymania lub znajdują się na skrzyżowaniu podczas czerwonego sygnału.
  2. Rejestruje wykroczenie: Wykonuje dokumentację fotograficzną lub wideo, która obejmuje co najmniej zdjęcie pojazdu (często przód i tył, aby uchwycić tablice rejestracyjne) oraz widok sygnalizatora z aktywnym czerwonym światłem. Zapisywane są również dane takie jak czas i miejsce zdarzenia.
  3. Przesyła dane: Zarejestrowane materiały trafiają do centrali CANARD.
  4. Weryfikacja: Funkcjonariusze analizują zebrany materiał dowodowy, aby potwierdzić, czy doszło do naruszenia przepisów.

Warto zaznaczyć, że systemy są często skalibrowane tak, aby nie karać kierowców, którzy wjechali na skrzyżowanie tuż przed zmianą światła z żółtego na czerwone i nie mieli możliwości bezpiecznego zatrzymania pojazdu. Rejestracja zazwyczaj rozpoczyna się z niewielkim opóźnieniem (np. 1-2 sekundy) po zapaleniu się czerwonego światła.

logo
Fot. Gov.pl

Wciąż jednak budzi to kontrowersje, bo bardzo łatwo jest przekroczyć limit punktów karnych. Kierowcy na niego narzekają, bo jest aż "za skuteczny". Czasem więc nawet porządni kierowcy np. widząc żółte światło, nie chcą gwałtownie hamować, więc wjeżdżają na skrzyżowanie na czerwonym. Dwa razy tak zrobią i przekroczą limit punktów karnych.

Jakie są kary za przejazd na czerwonym świetle?

Zignorowanie czerwonego światła i zarejestrowanie przez system RedLight wiąże się z dotkliwymi konsekwencjami:

  • Mandat karny: Standardowa kara za przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniu wynosi 500 zł.
  • Punkty karne: Kierowca otrzymuje 15 punktów karnych. Limit to 24, więc 2 razy przejedziemy na czerwonym i dostaniemy pocztą skierowanie na badanie psychologiczne oraz ponowny egzamin sprawdzający kwalifikacje kierowcy.
  • Przejazdy kolejowe: W przypadku zignorowania czerwonego światła (lub dwóch naprzemiennie migających czerwonych sygnałów) przed przejazdem kolejowym, mandat jest znacznie wyższy i wynosi 2000 zł, a liczba punktów karnych to również 15. W warunkach recydywy (popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu 2 lat) kara finansowa wzrasta do 4000 zł.
  • Zielona strzałka: Niezatrzymanie się przed sygnalizatorem S-2 (zielona strzałka) przed wykonaniem skrętu jest karane mandatem w wysokości 100 zł i 6 punktami karnymi. Systemy RedLight koncentrują się jednak głównie na klasycznym przejeździe na czerwonym sygnale.
  • W sytuacji, gdy przejazd na czerwonym świetle doprowadzi do kolizji lub wypadku, konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze, włącznie ze skierowaniem sprawy do sądu, który może orzec wysoką grzywnę (nawet do 30 000 zł).

    Jak uniknąć mandatu z systemu RedLight?

    Po prostu trzeba przestrzegać sygnalizatorów, ale oczywiście są pewne wyjątkowe sytuacje. Jakie są więc zasady przejazdu przez skrzyżowanie ze światłami?

  • Zatrzymywanie się przed sygnalizatorem, gdy nadawany jest sygnał czerwony.
  • Zatrzymywanie się, gdy nadawany jest sygnał żółty, chyba że pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że gwałtowne hamowanie stworzyłoby zagrożenie bezpieczeństwa.
  • Nie wjeżdżanie na skrzyżowanie, jeśli nie ma możliwości opuszczenia go przed zmianą sygnału na czerwony (np. z powodu zatoru drogowego).
  • Zachowanie szczególnej ostrożności na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych wyposażonych w system.
  • W wyjątkowych okolicznościach, takich jak konieczność ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi uprzywilejowanemu, przejazd na czerwonym świetle może zostać potraktowany inaczej, jednak każda taka sytuacja jest analizowana indywidualnie.

    Lista miejsc z aktywnym systemem RedLight w 2025 r.

    Poniżej znajduje się lista skrzyżowań z RedLight zebrana przez NaviExpert. Nowe lokalizacje (Kielce i Gorzów Wielkopolski) zostały pogrubione. Oficjalną mapkę nie tylko z kamerami RedLight znajdziecie na stronie CANARD.

    Województwo dolnośląskie

  • Bolesławiec, u zbiegu ulic: Asnyka, Al. Tysiąclecia, Chrobrego i Spółdzielczej
  • Wrocław, skrzyżowanie ulic Na Ostatnim Groszu (DK5) i Bystrzyckiej
  • Wrocław, skrzyżowanie drogowo – kolejowe, ul. Szczecińska DW356
  • Wrocław, ul. Średzka (DK94) – przejazd kolejowy
  • Polkowice, skrzyżowanie DK3 z ul. Kopalnianą
  • Jelenia Góra, skrzyżowanie al. Jana Pawła II (DK3) z Grunwaldzką
  • Świdnica, skrzyżowanie ul. Esperantystów ze Stęczyńskiego/ Łączną (DK35)
  • Województwo kujawsko-pomorskie

  • Nakło nad Notecią, skrzyżowanie Obwodnicy z ul. Mrotecką, DK10 z DW241
  • Grębocin, skrzyżowanie ulicy Kowalewskiej z Dworcową i Lubicką, DK10 z DW552
  • Kowal, skrzyżowanie DK 91 z Wojska Polskiego, DK91 z DW269
  • Żnin, ul. Mickiewicza (DW251)
  • Chełmce, DK62
  • Województwo lubelskie

  • Anielin, skrzyżowanie DK 12 – Anielin
  • Województwo lubuskie

  • Gorzów Wielkopolski, rondo Santockie
  • Województwo łódzkie

  • Zgierz, skrzyżowanie Al. Armii Krajowej z ul. Długą
  • Piotrków Trybunalski, skrzyżowanie ul. Sikorskiego z Al. Concordii
  • Łódź, skrzyżowanie ul. Drewnowskiej z al. Włókniarzy
  • Łódź, skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Obywatelską
  • Piotrków Trybunalski, skrzyżowanie al. Piłsudskiego z Al. Armii Krajowej
  • Łódź, rondo mjr. Alfreda M. Biłyka, DK91/DK72
  • Radomsko, ul. Piłsudskiego
  • Wieluń, skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i Krakowskie Przedmieście
  • Łódź, rondo Inwalidów
  • Województwo małopolskie

  • Olkusz, DK 94, skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej
  • Mikołajów, skrzyżowanie DK 94 z Sierachowicami
  • Nowy Sącz, rondo Solidarności, skrzyżowanie ulic Kilińskiego z Królowej Jadwigi
  • Kraków, rondo Dywizjonu 308
  • Kraków, skrzyżowanie ul. Zakopiańska/ Wadowicka z ul. Brożka/ ks. Tischnera
  • Województwo mazowieckie

  • Jabłonna, Rondo Biskupów Płockich
  • Marki, skrzyżowanie Al. marsz. Piłsudskiego z ul. Wspólną
  • Mroków, skrzyżowanie Al. Krakowskiej z ul. Rejonową i Szkolną
  • Warszawa, DW637, Cyrulików – przejazd kolejowy
  • Warszawa, al. Krakowska/ Łopuszańska
  • Województwo podkarpackie

  • Ropczyce, skrzyżowanie ul. 3 Maja z DK94
  • Stalowa Wola, skrzyżowanie Al. Jana Pawła II z ul. Komisji Edukacji Narodowej
  • Województwo podlaskie

  • Białystok, skrzyżowanie ul. Gen. Sosabowskiego/ Sulika z Kazimierza Wielkiego (DK19/DW676)
  • Białystok, skrzyżowanie ul. Zwierzynieckiej z Ojca Pio
  • Województwo pomorskie

  • Luzino, skrzyżowanie ulic Wejherowskiej i Lęborskiej z Chłopską i Wilczka
  • Miszewo, skrzyżowanie ulic Gdańskiej z Gdyńską
  • Słupsk, skrzyżowanie ulic Wiejskiej z Gdańską
  • Starogard Gdański, skrzyżowanie Bohaterów Monte Cassino z al. Armii Krajowej
  • Województwo śląskie

  • Pyskowice, skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Toszeckiej, DK40 i DK94
  • Łaziska Górne, obwodnica w pobliżu ulicy Cieszyńskiej, DK81
  • Bielsko-Biała, rondo NSZZ Solidarność, skrzyżowanie ulic Sarni Stok i Warszawskiej
  • Mikołów, skrzyżowanie ulicy Cieszyńskiej z Gliwicką/ Wyzwolenia, DK81 – DK44
  • Pszczyna, skrzyżowanie ulic Męczenników Oświęcimskich z Górnośląską, DK1
  • Zabrze, ul. Bytomska z ul. Z. Religi
  • Ruda Śląska, ul. Kokota z 1 Maja
  • Województwo świętokrzyskie

  • Kielce Al. Solidarności/Sandomierska
  • Województwo warmińsko – mazurskie

  • Olsztyn, Al. gen. Sikorskiego W./Synów Pułku
  • Województwo wielkopolskie

  • Piła, Obwodnica Bydgoszcz – Szczecin, na skrzyżowaniu DK10 i DK11
  • Komorniki, skrzyżowanie ulic Poznańskiej z Gottlieba
  • Poznań, rondo Kaponiera
  • Województwo zachodniopomorskie

  • Szczecin, skrzyżowanie ulic Gen. Taczaka/ 26 Kwietnia z Derdowskiego
  • Gdzie pojawią się kamery RedLight w przyszłości?

    Główny Inspektorat Transportu Drogowego opublikował na swojej stronie miejsca, w których wkrótce pojawią się kamery RedLight. Poniżej lista skrzyżowań. Łącznie jest ich 10.

    Województwo małopolskie

  • Targowisko, DK 94 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 963;
  • Województwo mazowieckie

  • Kożuszki-Parcele, DK 92
  • Ołtarzew, DK 92 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską
  • Województwo pomorskie

  • Tczew, DK 91 – skrzyżowanie Al. Solidarności, Jagiellońskiej i Wojska Polskiego
  • Malbork, DK 22 – skrzyżowanie Al. Rodła z 17 marca
  • Województwo śląskie

  • Czeladź, DK 94 – skrzyżowanie ul. Będzińskiej i Handlowej
  • Wojkowice Kościelne, DK 86 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 86 z ul. Zawodzie
  • Województwo wielkopolskie

  • Nekla, DK 92 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich
  • Wolsztyn, DK 32 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 32 z ul. Powstańców Wielkopolskich
  • Kościelna Wieś, DK 12 – skrzyżowanie drogi krajowej nr 12 z ul. Ostrowską i Kościelną
  • System RedLight jest też na przejazdach kolejowych. Wkrótce zostanie zainstalowany w tych trzech lokalizacjach:

    Województwo małopolskie

  • Barwałd Dolny, DK 52
  • Województwo opolskie

  • Większyce, DK 45
  • Województwo wielkopolskie

  • Wymysłowo i DK 15
  • Łąkociny i DK 36
  • Piaski i DK 11
  • Na koniec garść statystyk wprost ze strony GITD. W 2024 r. 47 systemów RedLight działających na skrzyżowaniach zarejestrowało 60,5 tys. wykroczeń niezastosowania się do czerwonego sygnału świetlnego. Najbardziej "zapracowane" kamery są na al. Puszkina i ul. Rokicińskiej w Łodzi (6,8 tys.), al. Pokoju i ul. Nowohuckiej (5 tys.) oraz ul. Tischnera i ul. Brożka w Krakowie (3,6 tys.).

    Cztery systemy RedLight działające w ubiegłym roku na przejazdach kolejowych zarejestrowały 12,3 tys. wykroczeń, w tym aż 5 tys. na ul. Cyrulików w Warszawie, 4,5 tys. na ul. Średzkiej i 2,2 tys. na ul. Szczecińskiej we Wrocławiu oraz 600 na ul. Piłsudskiego w Radomsku.