Odcinkowe pomiary prędkości to zmora kierowców. Jak działają i gdzie?
Gdzie w Polsce są odcinkowe pomiary prędkości? Lista stale się powiększa Fot. Patryk Ogorzalek / Agencja Wyborcza.pl

Już wkrótce w kilkudziesięciu lokalizacjach w całej Polsce pojawią się nowe odcinkowe pomiary prędkości (OPP). To skuteczny bat na piratów drogowych, który mierzy średnią prędkość przejazdu i automatycznie wysyła mandat. Jak działa ten system i gdzie lepiej zdjąć nogę z gazu?

REKLAMA

W naTemat pisaliśmy o tym, że Czesi zawstydzili Polaków i zwiększają limity prędkości na autostradach do 150 km/h. Dziś z kolei coś, co zmartwi kierowców, którzy lubią przygazować na drogach szybkiego ruchu. W Polsce w 2025 r. przybędzie odcinkowych pomiarów prędkości.

Czym jest i jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) to system, który, w przeciwieństwie do tradycyjnego fotoradaru, nie mierzy prędkości tylko w jednym punkcie. Zamiast tego oblicza średnią prędkość pojazdu na określonym dystansie.

Jak to działa w praktyce?

  1. Wjazd na odcinek: Na początku monitorowanej trasy kamera wykonuje zdjęcie pojazdu, odczytuje jego numer rejestracyjny i zapisuje dokładny czas wjazdu.
  2. Wyjazd z odcinka: Na końcu trasy druga kamera ponownie rejestruje pojazd i czas jego przejazdu.
  3. Obliczenie prędkości: System komputerowy, na podstawie czasu pokonania znanego dystansu, oblicza średnią prędkość pojazdu.

Jeśli wyliczona średnia prędkość jest wyższa niż obowiązujące na danym odcinku ograniczenie, informacja o wykroczeniu automatycznie trafia do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), które rozpoczyna procedurę wystawienia mandatu.

Każdy taki odcinek jest oznakowany charakterystycznymi znakami D-51a (początek pomiaru) i D-51b (koniec pomiaru). Urządzenia mają zwiększać bezpieczeństwo na drogach, ponieważ wymuszają na kierowcach utrzymywanie dozwolonej prędkości na dłuższym dystansie (np. kilometra), a nie tylko chwilowe hamowanie np. przed fotoradarem.

logo
Fot . Dawid Chalimoniuk / Agencja Wyborcza.pl

Nowe odcinkowe pomiary prędkości na autostradach i ekspresówkach

Serwis moto.pl podaje, że CANARD ogłosił na początku 2025 roku program instalacji 43 nowych zestawów OPP, które mają stanąć wyłącznie na autostradach i drogach ekspresowych.

Za ich montażem stoi firma Sprint S.A., a nowe urządzenia Unicam Velocity 4 mają być wyposażone w kamery wysokiej jakości, przystosowane do pracy nawet w trudnych warunkach oświetleniowych, co pozwoli na robienie wyraźnych zdjęć także w nocy.

Lokalizacje nowych pomiarów zostały wytypowane we współpracy z GDDKiA oraz policją. Najwięcej z nich pojawi się na Mazowszu. Poniżej znajduje się pełna, zaktualizowana (w połowie sierpnia 2025 roku) i opracowana przez serwis NaviExpert, lista nowych lokalizacji z podziałem na województwa.

Nowe odcinkowe pomiary prędkości. Lista lokalizacji w 2025 r.

Dolnośląskie

  • A4: Węzeł Kąty Wrocławskie – węzeł Wrocław Południe.
  • A4: Węzeł Krzyżowa – węzeł Krzywa.
  • A8: Węzeł Wrocław Północ – węzeł Wrocław Stadion.
  • Kujawsko-pomorskie

  • S5: Węzeł Pruszcz – węzeł Trzeciewiec.
  • Lubelskie

  • S17: Węzeł Kurów Zachód – węzeł Nałęczów.
  • S19: Lublin Węglin – Lublin Sławinek.
  • Lubuskie

  • S3: Gorzów Zachód – Gorzów Południe.
  • Łódzkie

  • A1: Węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk.
  • A1: Węzeł Radomsko – węzeł Kamieńsk.
  • A1: Węzeł Kutno – węzeł Piątek.
  • Małopolskie

  • A4: Węzeł Tarnów Centrum – MOP Jawornik.
  • A4: Węzeł Kurdwanów – węzeł Wielicka.
  • Mazowieckie

  • A2: Węzeł Mińsk Mazowiecki – węzeł Janów.
  • S2: Węzeł Warszawa Wilanów – węzeł Lubelska.
  • S7: Węzeł Tarczyn Południe – węzeł Mszczonowska.
  • S7: Węzeł Radom Północ – węzeł Wolanów.
  • S8: Węzeł Zielonka – węzeł Wołomin (Nowy Janków).
  • S8: Nadarzyn.
  • S8: Ostrów Mazowiecka.
  • S8: Węzeł Opacz – węzeł Puchały.
  • S17: Garwolin Zachód – Garwolin Południe.
  • Opolskie

  • A4: Węzeł Opole Zachód – MOP Prószków.
  • A4: Węzeł Krapkowice – MOP Góra św. Anny.
  • Podlaskie

  • S8: Kołaki – węzeł Mężenin.
  • Pomorskie

  • S6: Węzeł Gdańsk Owczarnia – węzeł Gdańsk Lotnisko.
  • S6: Karczemki – Gdańsk, ul. Jabłoniowa.
  • S7: Węzeł Dworek – węzeł Nowy Dwór Gdański.
  • Śląskie

  • A1: Węzeł Zabrze Północ – węzeł Zabrze Zachód.
  • A1: Węzeł Częstochowa Południe - węzeł Woźniki.
  • A1: Okolice m. Brodowe – węzeł Mykanów.
  • Świętokrzyskie

  • S7: Kajetanów – węzeł Kielce Północ.
  • Warmińsko-mazurskie

  • S7: Węzeł Rączki – węzeł Nidzica Południa.
  • S7: Węzeł Pasłęk Północ – węzeł Marzewo.
  • S7: Rychnowo – Olsztynek.
  • S51: Węzeł Olsztyn Południe – Stawiguda.
  • Wielkopolskie

  • A2: Węzeł Koło – węzeł Dąbie.
  • S5: Węzeł Poznań Zachód – węzeł Stęszew.
  • Zachodniopomorskie

  • A6: Węzeł Dąbie – węzeł Rzęśnica.
  • S3: Parłówko – Brzozowo.
  • S6: Kołobrzeg.
  • S6: Węzeł Borkowice – Stare Bielice.
  • Oprócz OPP do walki z piratami drogowymi wykorzystywany jest cały arsenał urządzeń. Najbardziej powszechne są stacjonarne fotoradary, które mierzą prędkość w jednym, konkretnym punkcie, a także ręczne "suszarki" i są zmorą kierowców od lat. Coraz częściej na skrzyżowaniach montowane są równie znienawidzone systemy Redlight, które automatycznie rejestrują pojazdy przejeżdżające na czerwonym świetle.