Korytarz życia a przepisy. Kierowcy mogą dostać mandat
Mandat za korytarz życia. Kierowcy ciężarówek muszą na to uważać Fot. Polizeipräsidium Offenburg / www.presseportal.de

Korytarz życia to jeden z najważniejszych obowiązków każdego kierowcy. Nie trzeba nikogo do tego specjalnie zmuszać, bo instynktownie zjeżdżamy, by zrobić miejsce dla pędzącej karetki czy wozu strażackiego. Każdy z nas wie, że liczy się każda sekunda. Czasem jednak chcąc dobrze, możemy nawet... stracić prawo jazdy. Brzmi absurdalnie, ale to prawda.

REKLAMA

Korytarz życia, nazywany też ratunkowym, to po prostu wolna przestrzeń pozostawiona na drodze dla pojazdów uprzywilejowanych. Jego celem jest maksymalne skrócenie czasu dojazdu służb do miejsca wypadku. To właśnie te minuty, czy wręcz sekundy często decydują o czyimś życiu. Dlatego tak ważne jest, by wiedzieć, jak go prawidłowo uformować.

Zasada jest prosta. Jeśli jedziesz skrajnym lewym pasem, to zjeżdżasz maksymalnie na lewo. Jeśli poruszasz się którymkolwiek z pozostałych pasów (środkowym lub prawym). to zjeżdżasz maksymalnie na prawo, w razie potrzeby nawet na pas awaryjny. W ten sposób między lewym pasem a resztą pojazdów tworzy się przestrzeń dla służb (nawet w korku).

Mandat za korytarz życia. Historia z niemieckiej autostrady to przestroga

Po poważnym wypadku na autostradzie A5 pod Offenburgiem utworzył się wielokilometrowy korek. Kierowcy zaczęli więc formować korytarz życia dla służb ratunkowych. Gdy na miejsce dotarła policja, trzej z nich zostali natychmiast ukarani. Dlaczego?

Komenda policji w Offenburgu poinformowała, że problemem był fakt, że byli to kierowcy ciężarówek, którzy zajęli... skrajny lewy pas. Ich szerokie pojazdy, mimo zsunięcia się na bok, znacząco zwęziły przejazd i utrudniły akcję ratunkową.

Każdy z kierowców otrzymał mandat w wysokości 240 euro (ok. tysiąc złotych), 2 punkty karne (na 9). Najbardziej bolesne dla zawodowych kierowców było jednak tymczasowe zatrzymanie im prawa jazdy.

Korytarz życia dla ciężarówek w Polsce. Nasze przepisy działają podobnie do niemieckich

Sytuacja wydarzyła się w Niemczech i to 2 lata temu, ale jest aktualna również w Polsce. Portal motoryzacja.interia.pl przypomina, że od lipca 2023 roku bardzo podobne przepisy obowiązują również w naszym kraju.

logo
Fot. braniewo.policja.gov.pl

Zakazują one pojazdom ciężarowym (powyżej 3,5 t) wyprzedzania na drogach ekspresowych i autostradach o dwóch pasach ruchu. W praktyce oznacza to właśnie dla nich zakaz wjazdu na lewy pas.

Istnieje pewna "furtka" pozwalająca na wyprzedzanie znacznie wolniejszych pojazdów, ale "trudno z takiej furtki jednak skorzystać, kiedy ktoś zatrzyma się w korku ciężarówką na lewym pasie, szczególnie gdy utrudni ona przejazd służb". Za złamanie tego zakazu w Polsce grozi mandat w wysokości 1000 zł i 8 punktów karnych.