Rzecznik Praw Obywatelskich o hejcie wobec dzieci w internecie. Wnioski z badań EU Kids Online Polska

Dawid Wojtowicz
Hejt, cyberbullying, patostreaming... w ostatnich latach obrodziło w internecie patologicznych zjawisk, przez które wręcz można odnieść wrażenie, że każdy małoletni zdeprawuje się, gdy tylko wejdzie w ten cyfrowy świat (a na pewno wejdzie). Autorzy najnowszej edycji badania EU Kids Online Polska przekonują, że nie jest tak tragicznie, choć problemu nie wolno bagatelizować.
Stały, bo mobilny dostęp do internetu sprzyja tworzeniu i rozpowszechnianiu nowych cyfrowych treści, w tym tych uznawanych za negatywne. Prawie 9 proc. dzieci padło ofiarą mowy nienawiści Materiały prasowe
Wyniki oraz kluczowe wnioski z badań pochylających się nad tematem korzystania z sieci przez najmłodszych zostały zaprezentowane w siedzibie Rzecznika Praw Obywatelskich z udziałem przedstawicieli Okrągłego Stołu RPO, zespołu, który powołano specjalnie do walki z patotreściami w internecie.

– Dorośli często nie rozumieją świata internetu, w którym żyją ich dzieci, i często nie mają z nim kontaktu. Tymczasem dla dzieci światy online i offline to jedność, bo granice między nimi zaciera zmieniający się za sprawą urządzeń mobilnych sposób korzystania z sieci – powiedział na konferencji prezentującej raport RPO Adam Bodnar.

– Bycie online przeplata się dziś z różnymi aktywnościami – potwierdza prof. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. – To skutek masowego wykorzystania smartfonów. W tej edycji badania pojawiła się nawet grupa dzieci, które są użytkownikami wyłącznie internetu mobilnego – podkreśla kierownik badań EU Kids Online Polska 2018.
Jak nastolatki korzystają z internetu? YouTube / Fundacja Orange
Stały dostęp do internetu sprzyja więc tworzeniu i rozpowszechnianiu nowych cyfrowych treści, w tym tych uznawanych za negatywne. Prawie 9 proc. dzieci padło ofiarą mowy nienawiści. Jak zwraca uwagę prof. Pyżalski, wielu z nas spodziewałoby się wyższego wyniku, jednak fakt, że co 10 młody człowiek doświadcza osobiście tego zjawiska, nie może być lekceważony.

Podobnie jak prawda, która powinna być oczywista, lecz z powodu głośnych w mediach tragedii została jakby wyparta z naszej świadomości – to, że Internet jest tylko emanacją przemocy i agresji, środowiskiem występowania tych problemów, a nie ich przyczyną. – To chyba najważniejszy wniosek płynący z naszego badania – mówi prof. Pyżalski.
W siedzibie Rzecznika Praw Obywatelskich zaprezentowano raport z EU Kids Online Polska 2018, badań dotyczących zachowania dzieci i młodzieży w internecie z naciskiem na zjawisko cyberprzemocyMateriały prasowe
Okazuje się bowiem, że cyberprzemoc jest silnie powiązana z agresją w świecie rzeczywistym. Prawie 68 proc. tzw. częstych sprawców przemocy tradycyjnej równie często sięgało po przemoc elektroniczną. Podobnie wygląda sytuacja ofiar. Kiedy ktoś doświadczał agresji twarzą w twarz, był także częściej ofiarą agresji online.

Stąd diagnoza, że z nienawiścią wobec dzieci w sieci nie wygra się, nie walcząc z nią u jej źródła w szkole czy na podwórku. Nie wyklucza to jednak troski o kształtowanie dobrych postaw w cyberprzestrzeni. – Chcemy wspierać dobrą stronę internetu, dlatego prowadzimy różne autorskie programy dla uczniów, uczulające na zjawisko hejtu – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange, która wsparła projekt EU Kids Online Polska.

Edukacja na temat tego, jak korzystać z internetu, nie krzywdząc innych, jest tym bardziej uzasadniona z uwagi na fakt, że duża część młodzieży (aż 38 proc.) nie otrzymuje żadnego wsparcia. Na to nakłada się zjawisko tzw. sharentingu, czyli publikowania przez rodziców treści o dzieciach bez ich wiedzy i zgody, co wbrew intencji wystawia je na żer hejterów.
Czym jest sharenting i jakie szkody może wyrządzić dziecku? YouTube / Fundacja Orange
Badania przeprowadzono w 2018 roku na reprezentatywnej grupie dzieci i młodzieży w wieku 9-17 lat – 1249 uczniach z 90 szkół. Polską część badań zrealizowali naukowcy z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Ośrodka Przetwarzania Informacji PIB i Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w partnerstwie z Fundacją Orange.

Jest to druga edycja EU Kids Online w Polsce, pierwszą przeprowadzono w 2010. Badanie prowadzono równolegle w większości krajów europejskich. Z pełnym raportem o zachowaniach młodych ludzi w internecie i jego wpływie na ich indywidualny i społeczny rozwój można zapoznać się pod tym adresem.