Polska sztuka rządzi! Sprawdzone info: światowe marki doceniają artystki i artystów znad Wisły

Michał Jośko
Szukasz dowodów na to, że sztuka jest naszym towarem eksportowym, z którego można być naprawdę dumnym? Oto najciekawsze (i bardzo świeże) przykłady współpracy rodzimych artystek i artystów z wielkimi firmami.
Olka Osadzińska – szczęśliwa, uśmiechnięta, utalentowana Fot. Sephora
Sephora x Olka Osadzińska
Jak owa francuska sieć sklepów postanowiła uczcić dwudziestą rocznicę działalności w naszym kraju? Otóż nawiązując współpracę z jedną z najbardziej uznanych ilustratorek znad Wisły; obywatelką świata, robiącą dziś karierę iście globalną.

W swojej branży ta zamieszkała w Berlinie absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim (po drodze zaliczyła jeszcze przygody z medycyną i dziennikarstwem) jest jedną z najbardziej rozchwytywanych postaci.

Olka Osadzińska ma na koncie działania m. in. z firmami Hugo Boss, Kia, Paramount Pictures i Reebok. Teraz zaprojektowała jubileuszową kolekcję dla Sephory, która obejmuje wyjątkowe etui na okulary, power bank, parasolkę oraz torbę.


Wszystko to oczywiście w niepowtarzalnym stylu – artystka przelała na te ułatwiające życie przedmioty odrobinę koloru, którego – jak mówi – "może nie zawsze jest w naszym życiu dużo, a zawsze można go znaleźć w perfumeriach Sephora".
Power bank naprawdę niebanalny? Proszę bardzoFot. Sephora


DSM x Aleksandra Waliszewska x Nick Cave
Napisać o tej warszawiance, że jest jednym z najgorętszych nazwisk w świecie sztuki nowoczesnej, to jak nie napisać nic.

Aleksandra Waliszewska jest malarką, rysowniczką oraz ilustratorką, której dzieła jednocześnie przerażają, szokują, zmuszają do myślenia i… niezmiennie zachwycają zarówno krytyków sztuki, jak i innych artystów.

Od Szczepana Twardocha (który zresztą wytatuował sobie jedną z jej prac na przedramieniu), poprzez Davida Buntinga (założyciela kultowej grupy Current 93), aż po Nicka Cave'a.

Ten ostatni podjął niedawno współpracę z Polką, tworząc limitowane edycje koszulek dla firmy Dover Street Market, czyli luksusowego butiku, działającego w Londynie, Nowym Jorku, Los Angeles, Ginzie, Pekinie oraz Singapurze, a założonego przez Adriana Joffe oraz Rei Kawajubo, szefujących sławnej marce Comme des Garçons.
Odzienie dla osób myślących nieszablonowoFot. Dover Street Market


IKEA x Filip Pągowski
W tym roku miała miejsce piąta odsłona akcji IKEA Art Event, podczas której szwedzka firma stara się przenosić sztukę pod strzechy.

Tym razem do sklepów trafiło osiem edycji specjalnych dywanów, zaprojektowanych przez naprawdę wielkie nazwiska ze świata sztuki oraz mody.

Mowa tu np. o pochodzącej z Japonii artystce Misaki Kawai, brytyjskim projektancie Craigu Greenie, czy też słynnym Virgilu Ablohu, czyli dyrektorze artystycznym linii męskiej Louis Vuitton oraz twórcy marki Off-White.

W tym prestiżowym towarzystwie znalazło się miejsce dla naszego rodaka, czyli wybitnego artysty-grafika, którego prace publikowały m. in. "The New York Times", "The New Yorker" i "Le Monde", mającego na koncie także współpracę ze wspominanym już japońskim domem mody Comme des Garçons.
Dywan zaprojektowany przez Filipa Pągowskiego nie lata, lecz jest odlotowyFot. IKEA