Nie czytasz gazet? Będziesz płacił więcej za papier toaletowy
Na cenę papieru toaletowego w Polsce wpływa wiele czynników, jak np. sytuacja na światowym rynku celulozy. Istnieje jednak jeszcze jeden powód podwyżek, który wydaje się aż nieprawdopodobny – za to, ile niektórzy wydadzą na rolki, odpowiada także sprzedaż gazet papierowych.
Tendencja jest wyraźnie spadkowa. W 2018 r. wszystkie ogólnopolskie dzienniki zanotowały spadek sprzedaży o 9,9 proc, co łącznie daje 60,6 proc. całości egzemplarzy. Jeszcze gorzej przedstawia się sytuacja gazet regionalnych.
"Poziom jest żenujący, ale stabilny"
W wywiadzie naTemat z Marcinem Mellerem nasz rozmówca nawiązał do sytuacji na rynku dzienników. Jego zdaniem jest "żenująca, ale stabilna".
– Pamiętam jak na początku nowego milenium, mój redakcyjny kolega z "Polityki" Edwin Bendyk zapisał na kartce rok, w którym, jego zdaniem, nie będzie już papierowych gazet. Nie pamiętam dokładnie, który to był, ale na pewno w okolicach 2025. Wtedy mu nie wierzyłem, ale trzeba przyznać, że miał rację chłopina. To, co wtedy wydawało się nierealne, staje się faktem – mówił Meller.
Wszystko do d***
Z raportu opracowanego przez ekspertów z Hiper-Com Poland i z Grupy Mobilnej Qpony-Blix wynika, że ceny papieru toaletowego wciąż cisną w górę. Zależność ze sprzedażą gazet jest widoczna przede wszystkim w najniższym segmencie cenowym. To recyklingowy papier toaletowy, wytwarza się go zatem z makulatury. Pamiętacie sytuację z zamykaniem drukarni przez Agorę?
Drogie promocje
Sklepy często maskują podwyżki, stosując różnego rodzaju promocje. – W badanym okresie maksymalne ceny promocyjne wzrosły średnio aż o 33 proc. To jest efektem tego, że papier – bez względu na jego rodzaj – drożeje. Sieci starają się promować powszechnie używany produkt w bardzo atrakcyjnych cenach. Okresowo oferują duże obniżki, na które wydawać by się mogło, nie wpływa ogólna sytuacja na rynku papierniczym. Jednak to nie jest prawdą, bo sklepy nie działają w oderwaniu od dostawców czy wytwórców – podkreślała Katarzyna Grochowska, Project Manager w Hiper-Com Poland.
– Papier toaletowy z makulatury jest często stosowany np. w sektorze przemysłowym, jednak to, co widzi pan na półkach w sklepie, jest już najczęściej wytwarzane z celulozy – mówi naTemat pracownik działu sprzedaży jednego z producentów papierów toaletowych. – Tak naprawdę to Chińczycy i handel światowy mają największy wpływ na kształtowanie cen papieru w Polsce.