Opony dedykowane do SUV-ów. Sprawdziłem, czy naprawdę robią różnicę
Opony w naszych autach często są wystawiane na ekstremalne próby. A jazda w terenie to zawieszenie poprzeczki jeszcze wyżej. Firma Nokian zaprezentowała dwa nowe modele opon letnich, które są przeznaczone specjalnie do SUV-ów i crossoverów. Sprawdziliśmy je w Austrii, gdzie momentami musiały poradzić sobie w naprawdę trudnych warunkach.
Firma Nokian Tyres ze Skandynawii wyciągnęła rękę do kierowców SUV-ów i crossoverów. Zaprezentowała ostatnio dwa nowe modele opon premium, specjalnie do tego rodzaju aut.
Rozszerzona oferta to część strategii Nokian Tyres, dotyczącej zaznaczenia swojej pozycji na rynku środkowoeuropejskim. A do kwestii innowacji i ulepszania swoich produktów firma podchodzi naprawdę poważnie. Dowiedzieliśmy się, że testy w warunkach drogowych prowadzone były w Niemczech, Hiszpanii i Finlandii. A wszystko odbywało się pod okiem Miki Häkkinena, mistrza świata Formuły 1, z którym nawiązano współpracę.
Zanim napiszę wam, jak nowe opony sprawdziły się w praktyce, przedstawię ich najważniejsze cechy, o których przekonują producenci.
Fot. Nokian Tyres
Powstała na technologii znanej z opon Nokian Tyres do samochodów osobowych. Podzielono ją na dwie strefy funkcyjne, dzięki którym auto precyzyjniej prowadzi się na asfalcie oraz na mokrej nawierzchni. Mieszanka gumowa Dynamic Grip zapewnia dobrą przyczepność nawet przy dużych prędkościach.
Fot. naTemat
No i wreszcie wytrzymałość. Technologia aramidowej ściany bocznej zapewnia dodatkową ochronę w skrajnych sytuacjach - zmniejsza ryzyko przecięcia czy innego uszkodzenia.
Nokian Powerproof SUV będą dostępne w 29 wersjach rozmiarowych, w przedziale od 17 do 21 cali, w trzech kategoriach prędkości: V (240 km/h), W (270 km/h) oraz Y (300 km/h).
Fot. naTemat
Nokian Wetproof SUV
To druga z nowych propozycji od Nokian Tyres, z przeznaczeniem dla małych i średnich SUV-ów. Największą zaletą tych opon ma być przyczepność na mokrej nawierzchni i odporność na zjawisko aquaplaningu. Podobnie jak w wersji Powerproof, tutaj też położono duży nacisk na skuteczne odprowadzanie wody.
Fot. naTemat
Dodatkowo specjalna konstrukcja rowków znacznie ogranicza hałas. Wgłębienia na wzór piłeczek golfowych kontrolują przepływ powietrza, co zapobiega powstawaniu świszczącego dźwięku podczas jazdy. Inny układ cichych rowków dodatkowo redukuje opór powietrza i chłodzi oponę, co przekłada się na jej wytrzymałość.
Fot. naTemat
Wyjechaliśmy w teren
No dobrze, to wszystko ładnie brzmiało i wyglądało podczas prezentacji. Na prawdziwy test przyszedł czas w okolicach Seefeld w Austrii, gdzie do naszej dyspozycji oddano Mercedesy GLC 220d z napędem 4MATIC. Trzeba przyznać, że początek września to nietypowy termin na sprawdzanie letnich opon, ale kiedy znaleźliśmy się na krętych austriackich drogach, nikt już o tym nie myślał.
Fot. naTemat
Fot. naTemat
Co jak co, ale w Tyrolu dało się to doskonale przetestować. Wpadaliśmy na prostą, by po chwili za zakrętem ostro depnąć na hamulec, kiedy przez jezdnię przechodziło… stado krów.
Fot. naTemat
Moda na SUV-y i crossovery w Europie nie maleje, więc wydaje się oczywiste, że znajdą się kierowcy, którzy wybiorą nowe opony od Nokian Tyres. Dlaczego? Bo to po prostu dobrej jakości produkty, przystosowane do zmiennych warunków. Jak naprawdę przyjmą się na rynku, dowiemy się w przyszłym roku. Opony Powerproof oraz Wetproof będą dostępne na wiosnę.
Fot. naTemat