"Dlaczego w metrze jest tak gorąco?". Ludzie się rozbierają, metro tłumaczy

Katarzyna Zuchowicz
Od kilku tygodni tak jest. Październik był rekordowo ciepły, temperatura sięgała 20 stopni, a w metrze gorąco, że nie dało się wytrzymać. Pasażerowie się rozbierali, słychać było narzekania, że chyba oszaleli z tym ogrzewaniem. Dziś jest chłodniej, ale to wciąż nie jest zima. A gorąco w wielu wagonach jak było, tak jest nadal. Dlaczego? Mamy odpowiedź Metra Warszawskiego.
Dlaczego w metrze jest tak gorąco? Pyta wielu pasażerów. Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta
Tak jest mniej więcej od września. Podmuch gorącego powietrza czasem czuć już na peronie. A potem zależy do jakiego wagonu się wejdzie. W niektórych bywa normalnie. A niektórych jest taki upał, że nie ma czym oddychać. – O rany, ale grzeją, jeszcze chyba zimy nie ma – sama dopiero słyszałam jak jeden pasażer podzielił się swoją uwagą na pół wagonu. – Jak się nie rozbiorę, to robi mi się niedobrze tak jest ciepło – powiedział wczoraj znajomy.

Pasażerowie głowią się, dlaczego tak jest. Tym bardziej, że taka sytuacja trwa mniej więcej od września. I nie dość, że fatalnie w takich warunkach się podróżuje, to jeszcze dochodzą pytania o zdrowie. A także o zwyczajne marnotrawstwo.


"Pytanie które nurtuje mnie od paru tygodni. Dlaczego w metrze jest tak upiornie gorąco? Mam wrażenie jakby ktoś rozkręcił ogrzewanie na full i ignorował jakiekolwiek zmiany temperatury na powierzchni. Metro i sauna w cenie biletu?" – zapytała właśnie jedna z internautek.

"Zadałam sobie ostatnio to samo pytanie, jadąc metrem", "Rozkręćmy kampanię "Przykręć grzanie w Metrze"!" – odpowiedziało jej kilka osób na Facebooku. Ale takie pytania krążą w sieci nie od dziś. "Czy można prosić o skręcenie ogrzewania w wagonach metra-nie ma czym oddychać! Jest gorąco i duszno" – to z profilu FB Metra Warszawskiego.
Fot. Screen/Metro Warszawskie Facebook
Zapytaliśmy Metro Warszawskie, dlaczego w wagonach bywa tak gorąco. I okazało się, że ogrzewania nie ma.

"Metro w Warszawie pozbawione jest zarówno ogrzewania, jak i klimatyzacji. Właściwa temperatura utrzymywana jest dzięki odpowiedniej cyrkulacji powietrza z wykorzystaniem wentylatorni i wentylacji mechanicznej nawiewowo-wyciągowej" – napisano nam w odpowiedzi.

Oto pełna odpowiedź na nasze zapytanie.

Odpowiedź Metra Warszawskiego

"Wielomiesięczne wysokie temperatury spowodowały nadal utrzymujące się nagrzanie gruntu, co uniemożliwia obniżenie temperatury. Powietrze do wnętrza wagonów pobierane jest bezpośrednio z tunelu. W najstarszych, rosyjskich składach serii 81 wentylacja jest naturalna (grawitacyjna) tzn. powietrze jest wtłaczane poprzez otwory w dachu podczas jazdy pociągu.

W nowych składach funkcjonuje wentylacja mechaniczna - wymuszona. W trakcie konsultacji prowadzonych przed zakupem pociągów Inspiro oraz przed ogłoszeniem obecnego, niezakończonego postępowania na zakup pociągów Zarząd Transportu Miejskiego sformułował szczegółowe warunki wentylacji przestrzeni pasażerskiej jako „[…] Wymuszona przez nawiewy”.

Informujemy, że składy metra przechodzą cykliczne przeglądy techniczne. Po każdym takim przeglądzie, przed dopuszczeniem do ruchu pasażerskiego, pojazdy odbywają jazdę testową gdzie są dokładnie sprawdzane.

W przypadku podejrzenia wadliwego działania wentylacji pasażerowie mogą o tym problemie poinformować bezpośrednio maszynistę, poprzez znajdujący się w każdym wagonie przycisk powiadamiania maszynisty.

Wszelkie niedogodności można również zgłaszać na bieżąco dyżurnemu stacji za pośrednictwem żółtego telefonu, dostępnego na każdej stacji metra. Umożliwi to służbom metra podjęcie natychmiastowych działań w celu usunięcia ewentualnej nieprawidłowości w możliwie najkrótszym terminie".