"Dlaczego w metrze jest tak gorąco?". Ludzie się rozbierają, metro tłumaczy
Pasażerowie głowią się, dlaczego tak jest. Tym bardziej, że taka sytuacja trwa mniej więcej od września. I nie dość, że fatalnie w takich warunkach się podróżuje, to jeszcze dochodzą pytania o zdrowie. A także o zwyczajne marnotrawstwo.
"Pytanie które nurtuje mnie od paru tygodni. Dlaczego w metrze jest tak upiornie gorąco? Mam wrażenie jakby ktoś rozkręcił ogrzewanie na full i ignorował jakiekolwiek zmiany temperatury na powierzchni. Metro i sauna w cenie biletu?" – zapytała właśnie jedna z internautek.
"Zadałam sobie ostatnio to samo pytanie, jadąc metrem", "Rozkręćmy kampanię "Przykręć grzanie w Metrze"!" – odpowiedziało jej kilka osób na Facebooku.
"Metro w Warszawie pozbawione jest zarówno ogrzewania, jak i klimatyzacji. Właściwa temperatura utrzymywana jest dzięki odpowiedniej cyrkulacji powietrza z wykorzystaniem wentylatorni i wentylacji mechanicznej nawiewowo-wyciągowej" – napisano nam w odpowiedzi.
Oto pełna odpowiedź na nasze zapytanie.
Odpowiedź Metra Warszawskiego
"Wielomiesięczne wysokie temperatury spowodowały nadal utrzymujące się nagrzanie gruntu, co uniemożliwia obniżenie temperatury. Powietrze do wnętrza wagonów pobierane jest bezpośrednio z tunelu. W najstarszych, rosyjskich składach serii 81 wentylacja jest naturalna (grawitacyjna) tzn. powietrze jest wtłaczane poprzez otwory w dachu podczas jazdy pociągu.
W nowych składach funkcjonuje wentylacja mechaniczna - wymuszona. W trakcie konsultacji prowadzonych przed zakupem pociągów Inspiro oraz przed ogłoszeniem obecnego, niezakończonego postępowania na zakup pociągów Zarząd Transportu Miejskiego sformułował szczegółowe warunki wentylacji przestrzeni pasażerskiej jako „[…] Wymuszona przez nawiewy”.
Informujemy, że składy metra przechodzą cykliczne przeglądy techniczne. Po każdym takim przeglądzie, przed dopuszczeniem do ruchu pasażerskiego, pojazdy odbywają jazdę testową gdzie są dokładnie sprawdzane.
W przypadku podejrzenia wadliwego działania wentylacji pasażerowie mogą o tym problemie poinformować bezpośrednio maszynistę, poprzez znajdujący się w każdym wagonie przycisk powiadamiania maszynisty.
Wszelkie niedogodności można również zgłaszać na bieżąco dyżurnemu stacji za pośrednictwem żółtego telefonu, dostępnego na każdej stacji metra. Umożliwi to służbom metra podjęcie natychmiastowych działań w celu usunięcia ewentualnej nieprawidłowości w możliwie najkrótszym terminie".