Wstydliwe statystyki: dobroczynność to pusty slogan. Realnie pomaga zaledwie ułamek z nas
O ile końcówka starego roku to czas, który - przynajmniej w teorii - poświęcamy innym ludziom, to początek nowego rysuje się typowo egoistycznie. Skoro w grudniu lataliśmy za prezentami dla bliskich i hurtowo wypiekaliśmy pierniczki na świąteczne spotkania, to w styczniu możemy skupić się na sobie: kupować karnety na siłownie i planować diety.
Okazuje się, że nawet w ostatnich dniach grudnia niezbyt angażowaliśmy się w pomoc dobroczynną. Tak przynajmniej wynika z badania "Postawy Polaków wobec finansów 2019". W opracowanym przez Fundację Citi Handlowy i Fundację THINK! raporcie znalazł się rozdział o tym, jak Polacy (nie)pomagają innym na święta.
Jak przedstawiają się statystyki? Aż 37 proc. Polaków nie zaplanowało żadnych działań dobroczynnych w czasie świąt. W grupie wiekowej 18-24 blisko połowa, bo 46 proc., nie miała zamiaru wykazać się postawą, z jakiej słynął Mikołaj z Miry. – O wspieraniu potrzebujących wciąż więcej mówimy, aniżeli działamy – komentuje Sławomir S. Sikora, prezes Citi Handlowy.
"Postawy Polaków wobec finansów",badanie Fundacji Citi Handlowy i Fundacji Think!, listopad 2019 r.
A co możemy powiedzieć o naszej hojności w przekazywaniu datków pieniężnych na cele dobroczynne? Okazuje się, że i pod tym względem nie wszystko wygląda tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Blisko 60 proc. Polaków zamierzało na święta wesprzeć finansowo potrzebujących kwotą mniejszą niż 100 zł. Żadnych wpłat nie planowało 22 proc. ankietowanych.
"Postawy Polaków wobec finansów",badanie Fundacji Citi Handlowy i Fundacji Think!, listopad 2019 r.
Z pewnością wpływ na naszą postawę ma też gorączka świątecznych zakupów – W okresie wzrostu gospodarczego lubimy kupować, ale już niekoniecznie dzielić się, raczej kalkulujemy, niż pomagamy. To dobry moment do refleksji, bo jest jeszcze czas, by nasze grudniowe aktywności zaplanować inaczej – zwraca uwagę Sławomir S. Sikora.
Badanie "Postawy Polaków wobec finansów 2019" zostało zrealizowane w ramach programu Tydzień Dla Oszczędzania – Program Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzonego przez Fundację THINK! przy merytorycznym wsparciu Fundacji Citi Handlowy, współfinansowanego ze środków globalnej organizacji Citi Foundation.
Artykuł powstał we współpracy z Fundacją Citi Handlowy