Odszkodowanie po wypadku. Jak możesz zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Artykuł sponsorowany
Każdemu, nawet najbardziej ostrożnemu kierowcy, może zdarzyć się wypadek na drodze. Kiedy opadnie już stres towarzyszący temu zdarzeniu, trzeba zająć się likwidacją szkody, czyli wystąpić o odszkodowanie, które pozwoli pokryć wydatki na naprawę auta. W jaki sposób zgłosić szkodę do ubezpieczenia, gdy jest się osoba poszkodowaną?
Fot. unsplash.com/Nabeel Syed
Artykuł powstał w ramach cyklu #ODPOWIEDZIALNI
W największych towarzystwach ubezpieczeniowych można to zrobić na kilka sposobów. Najczęściej wybieraną przez kierowców metodą zgłaszania szkody jest kontakt telefoniczny z infolinią i rozmowa z doradcą. Niektóre firmy umożliwiają wysłanie SMS-a, w odpowiedzi na którego to konsultant dzwoni do kierowcy i przyjmuje zgłoszenie.

Tradycyjnie wielu ubezpieczonych kierowców, którym przytrafiła się kraksa, kieruje swoje kroki do najbliższej placówki ubezpieczyciela, aby zgłosić szkodę osobiście. Coraz popularniejsze stają się jednak narzędzia online. Dzięki nim szkodę można zgłosić za pośrednictwem poczty elektronicznej lub specjalnego formularza na stronie internetowej ubezpieczyciela.

Przy zgłaszaniu szkody oprócz podstawowych danych osobowych czy informacji dotyczących pojazdu trzeba przedstawić numer polisy, dokładny opis zdarzenia i dowody w postaci zdjęć, relacji świadków, notatek policyjnych czy zapisów z monitoringu. W zebraniu dowodów wiele zależy od rodzaju zdarzenia na drodze, wielkości szkód czy ustalenia sprawcy.

Podstawą do zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela jest albo oświadczenie spisane przez obie strony (sprawcę i poszkodowanego), albo sporządzona przez policjantów notatka. Z tym pierwszym mamy na ogół do czynienia, gdy doszło jedynie do szkód materialnych, czyli kolizji. Jeśli poszkodowany w zdarzeniu został człowiek, mowa o wypadku i wtedy konieczne jest zawiadomienie policji.
cunaplus / 123rf.com
W przypadku kolizji, gdy sprawca przyznaje się do winy, najlepszym, bo najszybszym rozwiązaniem jest spisanie oświadczenia przez uczestników zajścia. Jeśli miała miejsce tylko kolizja, ale istnieją rozbieżności co do winy, wtedy również trzeba wezwać policję i posiłkować się przy zgłaszaniu szkody sporządzonym przez nią dokumentem.

Tradycyjną ścieżką dochodzenia odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC jest kontakt poszkodowanego kierowcy z ubezpieczycielem sprawcy. W ramach systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS) można jednak zgłosić szkodę do swojego zakładu ubezpieczeń. Wówczas to on wypłaca poszkodowanemu kierowcy odszkodowanie, a następnie rozlicza się z ubezpieczycielem sprawcy kolizji drogowej.

Po wstępnym kontakcie wszystkie przygotowane dokumenty (skan dowodu rejestracyjnego samochodu, oświadczenie sprawcy kolizji, notatka policyjna, załączniki dowodowe) należy przekazać konsultantowi w oddziale ubezpieczyciela lub wysłać drogą elektroniczną. Odszkodowanie zostanie przekazane na numer podanego w zgłoszeniu konta bankowego.

Posiadacze dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych takich jak autocasco (AC) nie muszą przedstawiać dowodów na sprawstwo kolizji/wypadku, aby uzyskać odszkodowanie. Opłacając składkę, mają prawo do likwidacji szkody, niezależnie (z drobnymi wyjątkami takimi jak jazda pod wpływem alkoholu) od okoliczności zdarzenia.

Ubezpieczenie AC gwarantuje więc kierowcy otrzymanie odszkodowania w sytuacji, gdy to on/ona jest winny/a spowodowania kolizji/wypadku albo gdy sprawca uszkodzeń nie jest znany, bo uciekł z miejsca zdarzenia. Taka dobrowolna polisa zapewnia też wypłatę odszkodowania w razie wypadków z udziałem dzikich zwierząt czy spowodowanych przez żywioły.

Artykuł sponsorowany