Škoda aspiruje coraz wyżej na rynku e-mobilności. Nowy ENYAQ iV to idealny dowód

redakcja naTemat
Škoda coraz odważniej podąża za motoryzacyjnymi trendami. Czeska marka potwierdza, że chce rozwijać się w kierunku elektromobilności, a nawet wyznaczać trendy w tym segmencie. Najlepszym dowodem na kolejny krok do przodu jest ENYAQ iV – nowy w pełni elektryczny SUV.
Škoda potwierdza, że chce rozwijać się w kierunku elektromobilności, a nawet wyznaczać trendy w tym segmencie. Najlepszym dowodem na kolejny krok do przodu jest ENYAQ iV. Fot. Škoda
Już pod koniec 2019 roku Škoda pokazała, że chce się liczyć na rynku aut elektrycznych, kiedy do oferty wprowadzono model CITIGOe iV. Wysłano wtedy jasny komunikat, że to nowy etap w historii marki, a jednocześnie impuls do czegoś jeszcze bardziej spektakularnego.

Typowo miejska CITIGOe iV była zapowiedzią głównego elektrycznego modelu ENYAQ iV, który po raz pierwszy pokazano we wrześniu. To właśnie tym dużym, rasowym SUV-em Škoda kontynuuje rozbudowę swojej oferty dla klientów, którzy na drodze cenią sobie styl "eko".

Przez lata czeska marka udowodniła już, że potrafi łączyć świetny design z funkcjonalnością. ENYAQ iV to kolejny SUV w ofercie, który może przyciągnąć nowych klientów nowoczesną stylistyką. Design opiera się tu na przejrzystych liniach oraz detalach podkreślających charakter samochodu, np. osłona chłodnicy podświetlana jest poziomą linią. W połączeniu z reflektorami LED czy charakterystycznie wyprofilowaną maską, elektryczny SUV nie przytłacza swoimi rozmiarami, a jednocześnie dalej sprawia wrażenie solidnego auta.
Fot. Škoda
O tym, że Škoda dokonuje pewnej rewolucji świadczy też fakt, że ENYAQ iV to pierwszy elektryczny SUV marki, zbudowany na platformie MEB – przeznaczonej wyłącznie dla pojazdów elektrycznych. Z kolei sam napęd to kolejna cegiełka do rozwoju e-mobilności. Silnik elektryczny zamontowany przy tylnej osi może być uzupełniony przez drugą jednostkę elektryczną przy przedniej osi. Dzięki temu ENYAQ iV staje się autem z napędem 4x4.

Škoda tradycyjnie podeszła z dbałością do oczekiwań klientów, więc oferta dotycząca elektrycznego SUV-a jest bardzo szeroka. Klienci mogą wybierać spośród trzech pojemności akumulatorów: 55, 62 i 82 kWh. Ten największy może zostać naładowany od 5 proc. do 80 proc. w 38 minut. A uzupełniony energią do pełna pozwala przejechać nawet 510 km. To nowa definicja osiągów, bowiem elektryczny SUV z tak imponującym zasięgiem nie stawia kierowcy żadnych barier. Planowanie podróży elektrykiem jeszcze nigdy nie było tak proste.

W palecie dla modelu ENYAQ iV znalazło się aż pięć wersji silnikowych. Ta najskromniejsza ma moc 148 KM, a najmocniejsza – 204 KM. Jest jeszcze propozycja dla klientów, którzy szczególnie cenią sobie wydajność napędu. To usportowiona wersja vRS o mocy 265 KM lub nawet 306 KM.
Fot. Škoda
Parametry dostępne w nowej Skodzie pozwolą cieszyć się z każdego przejechanego kilometra. Auta elektryczne mają tę przewagę nad spalinowymi, że moment obrotowy jest dostępny już od startu.

W rzeczywistości kierowca wraz z każdym naciśnięciem pedału gazu na własnej skórze odczuje, jak ENYAQ iV efektywnie wykorzystuje całą dostępną moc, a co jest kluczowe: może ją precyzyjnie kontrolować. Pomaga w tym Drive Mode Select, czyli znany z innych modeli Skody system pięciu trybów pracy. Każdy z nich zmienia właściwości samochodu, dostosowując go do preferencji użytkownika.

Wnętrze elektrycznego SUV-a pokazuje, jak marka chce przyciągnąć kierowców szukających aut premium. Škoda zachęca zupełnie nowym wyborem stylizacji, zaprojektowanych wedle potrzeb klientów, a także technologiczne rozwiązania z najwyższej półki. ENYAQ iV jest pierwszą Škodą, która oferuje wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, unikalną funkcją wdrażaną z myślą o bezpieczeństwie i komforcie.
Fot. Škoda
W połączeniu z przeprojektowanym wirtualnym kokpitem, wielofunkcyjną kierownicą i dużym wyświetlaczem, samochód staje się niezawodnym centrum dowodzenia. Wbudowany system oferuje bezprzewodową łączność ze smartfonami poprzez Apple CarPlay i Android Auto, co staje się jedną z kluczowych opcji dla klientów.

Jeśli chodzi o wewnętrzny design, ENYAQ iV nawiązuje do najlepszych tradycji czeskiej firmy. Poszczególne elementy imponują jakością, i co ważne, też powstały z dbałością o środowisko. Dla przykładu, fotele wykonano z wełny naturalnej i poliestru, który wytworzono z butelek pochodzących z recyklingu.

Škodzie po raz kolejny udało się połączyć świetny design z praktycznością. Wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji szereg schowków i uchwytów, a swoje rzeczy mogą wygodnie spakować w wielofunkcyjnym bagażniku o pojemności 585 litrów.
Fot. Škoda
ENYAQ iV daje przyjemność z jazdy zarówno w intensywnym miejskim ruchu, jak i w długiej monotonnej trasie. Wszystko za sprawą najnowocześniejszych systemów, w które został wyposażony. Można korzystać m.in. z tempomatu, który sam wykrywa znaki drogowe czy adaptacyjnego asystenta pasa ruchu.

Z kolei manewrowanie w mieście stanie się banalnie proste, za sprawą rozbudowanego aystenta parkowania, pozwalającego śledzić na ekranie całe otoczenie. Samochód sam ostrzeże nas także w momencie, kiedy zbliżymy się do przeszkody, i w razie potrzeby zatrzyma się.

Nowa Škoda oferuje zaawansowane systemy, które dosłownie myślą razem z kierowcą, co istotnie wpływa na bezpieczeństwo. Auto jest w stanie ostrzegać, kiedy na drodze pojawią się piesi, asystuje podczas skrętu, by zminimalizować ryzyko kolizji, a także śledzi ruch w tzw. martwych punktach. Można powiedzieć, że kierowca jest wyręczany przez zaawansowaną technologię, a to znacznie wpływa na komfort podróżowania.
Fot. Škoda
ENYAQ iV to wyrazisty, rasowy SUV wzbogacony o wszystkie zalety samochodu elektrycznego. Idealnie łączy cechy dynamicznego "zielonego" napędu oraz funkcjonalności i uniwersalności SUV-ów, które już długi czas cieszą się uznaniem wśród kierowców.

Nie ma wątpliwości, że nowym modelem w ofercie Škoda jeszcze podnosi sobie poprzeczkę, ale przede wszystkim daje wyraźny sygnał, że nie chce przyglądać się z boku na rozwój rynku pojazdów elektrycznych. Co więcej, zaczęła efektownie kreować e-mobilność po swojemu, co pozytywnie przełoży się na ogólny wizerunek czeskiej marki.

Za sprawą nowoczesnych rozwiązań, Škoda ma szansę odskoczyć konkurencji w segmencie samochodów elektrycznych. Nawiązaniem do własnych tradycji przekona stałych klientów, ale również pozyska nowych – także tych z segmentu premium.

Artykuł powstał we współpracy z marką Škoda.

Fot. Škoda