Ten skuter jest inny niż wszystkie. I właśnie za to kochają go wszyscy kierowcy kategorii B

Monika Przybysz
Marzysz o własnym jednośladzie? Nic dziwnego. Skuter to synonim mobilności, zwinności i zrywności, a przeważnie również gracji i stylu. Proponujemy jednak nieco zmodyfikować oczekiwania i do wymarzonych dwóch dodać jeszcze jedno kółko. Nie zawiedziecie się.
Fot. materiały prasowe
Producent kultowych włoskich skuterów, firma Piaggio, ma w swojej ofercie intrygującą pozycję. Mowa o skuterach z serii MP3, w których to “trójkę” należy przełożyć na liczbę kół — dwóch z przodu i jedno z tyłu pojazdu. Pytanie, czemu ten konstrukcyjny dodatek ma służyć?

Odpowiedzi jest kilka i jeśli nosicie się z zamiarem zakupu podobnego pojazdu, właściwie wszystkie powinny przekonać was do zakupu tego właśnie rodzaju skutera.

Pierwsza i najważniejsza kwestia to dostępność: dodatek trzeciego koła sprawia, że dany pojazd otrzymuje homologację L5e, a co za tym idzie, może go prowadzić posiadacz prawa jazdy kategorii B. Oczywiście, wymagana jest tu pewna doza doświadczenia: aby sterować manetkami, trzeba wykazać się co najmniej trzyletnim doświadczeniem za kółkiem.
Fot. materiały prasowe
Do czego może nam się przydać takie doświadczenie? Choćby do tego, aby opanować pojazd, który w swojej najwyższej wersji ma silnik o pojemności aż 500 ccm. Taką potężną maszyną jest Piaggio MP3 500. Dla porównania przeciętny skuter dwukołowy, którym można poruszać się bez konieczności wyrabiania prawa jazdy na motocykl, ma silnik o pojemności zaledwie 125 ccm.

Piaggio MP3 500 posiada młodszego brata — Piaggio MP3 300, a wkrótce dorobi się drugiego — o pojemności silnika 400 ccm. Pytanie, czy kierowca bez wcześniejszego doświadczenia ze skuterem czy motocyklem będzie w stanie zapanować nad tego rodzaju maszyną i bezpiecznie poruszać się nią po drogach?
Fot. materiały prasowe

Szybki znaczy bezpieczny

— Osoba, która wcześniej nie miała styczności z motocyklem, już po chwili przyzwyczai się do tego rodzaju pojazdu i stwierdził, że to niesamowicie przyjemny sposób poruszania się — zapewnia Marta Głowacka, Brand Manager Piaggio Polska.

Przyjemny i, co ważne, bezpieczny. Skutery trójkołowe są przede wszystkim bardzo stabilne: dwa przednie koła dużo lepiej radzą sobie z pokonywaniem różnych “pułapek” miejskiej nawierzchni, takich jak kocie łby, studzienki kanalizacyjne czy krawężniki.

Wszystkie skutery Piaggio z serii MP3 są również wyposażone w system utrzymywania pojazdu w pionie podczas postoju:

— W momencie, gdy zatrzymujemy się na światłach nie musimy wyciągać nóg i dźwigać całego ciężaru skutera, tylko wciskamy przycisk blokady i skuter stoi sam — nie ma obawy, że się przewróci. Kiedy ruszamy, blokada zwalnia się samoistnie, a my płynnie włączamy się do ruchu — tłumaczy Marta Głowacka.

Brand Manager Piaggio Polska zaznacza, że na korzyść większego bezpieczeństwo poruszania się przemawia również moc silnika: — Płynniej włączamy się do ruchu, łatwiej wyprzedzamy czy omijamy przeszkody. Mamy większe możliwości manewru i szybkiego reagowania na przeszkody — wylicza.

Szybkość reakcji, niezbędne w czasie jazdy po mieście wspomagają również inne elementy wyposażenia, przede wszystkim wydajne hamulce tarczowe, ale również nowoczesne LED-owe reflektory, które poprawiają widoczność po zmroku czy w mniej pogodne dni. W standardzie znajdziemy także systemy ABS i ASR.
Fot. materiały prasowe

Trójkołowy, ale wciąż zwinny i mobilny

Bezpieczeństwo to oczywiście jedne z kluczowych aspektów, które weźmiemy pod uwagę, wybierając skuter. Niemniej jednak zwykle pierwotnym impulsem, jaki każe nam się zastanawiać nad zakupem, jest chęć zwiększenia mobilności: marzenie o swobodnym lawirowaniu pomiędzy pojazdami w korkach i “wciskaniu się” w najwęższe możliwe miejsca parkingowe.

Okazuje się, że wybierając Piaggio MP3, wcale nie musimy z tych marzeń rezygnować, wręcz przeciwnie: — Jeśli spojrzymy na szerokość kierownicy i jego możliwość przemieszczania się pomiędzy pojazdami w zakorkowanych ulicach, to ta szerokość kierownicy jest taka sama jak w jednośladach — zapewnia Marta Głowacka.

Skuter trójkołowy sprawdzi się więc doskonale w ruchu miejskim, a w swojej najmocniejszej wersji — również podczas nieco dalszych podróży: — Duże trójkołowce wybierają też osoby, które chętnie organizują wypady za miasto. Dwie osoby spokojnie mogą komfortowo w ten sposób podróżować — podkreśla Głowacka.

Podóży tych, warto zaznaczyć, nie musimy ograniczać czasowo tylko do sezonu letniego. Sezon dla posiadaczy skuterów Piaggio może trwać obecnie od bardzo wczesnej wiosny do jesieni na granicy z zimą. Tak, mówimy o realiach polskich, nie włoskich. Wszystko za sprawą całej gamy akcesoriów:

— Do popularności skuterów przyczynia się coraz większa dostępność akcesoriów poprawiających komfort jazdy: podgrzewane manetki, koce grzewcze, wysokie szyby, mufki, którymi okrywamy dłonie podczas jazdy. To wszystko sprawia, że podróży skuterami nie musimy już ograniczać jedynie do ciepłych, letnich miesięcy, ale możemy jeździć w zasadzie od marca do, co najmniej, października. Czyli właściwie, skuterami można poruszać się przez większość roku — wylicza Marta Głowacka.

Jeśli wam też marzy się bezpieczna, ale jednocześnie ekscytująca i wygodna mobilność, zajrzyjcie na stronę marki Piaggio i wybierzcie swój model trójkołowego MP3.
Fot. materiały prasowe

Artykuł powstał we współpracy z Piaggio.