Świat równych szans. Rozwijając tę ideę w biznesie, zyskamy więcej, niż może się nam wydawać

Dawid Wojtowicz
Równe szanse na rozwój w miejscu pracy dla mężczyzn i kobiet to coś więcej niż narzędzie budowania dobrego wizerunku, po które coraz chętniej sięgają pracodawcy, zwłaszcza ci reprezentujący najbardziej rozpoznawalne na świecie marki. Okazuje się, że wcielanie w życie idei równości ma głębszy sens. Niesie bowiem pozytywne skutki zarówno dla gospodarki, jak i społeczeństwa, w tym podstawowej komórki społecznej, jaką jest rodzina.
Równe szanse na rozwój w miejscu pracy dla mężczyzn i kobiet to coś więcej niż narzędzie budowania dobrego wizerunku pracodawcy. Świadczy o tym inicjatywa wydłużonych urlopów ojcowskich Share the Care firmy Procter & Gamble Materiały prasowe / Procter & Gamble (P&G)
Dyskusja o równych szansach dla obydwu płci jest tym bardziej potrzebna w związku z ostatnim kryzysem, w jakim znalazł się cały świat. Pandemia koronawirusa nie tylko spowodowała śmierć wielu osób, zaburzyła funkcjonowanie systemów opieki zdrowotnej i sprowadziła wiele biznesów na skraj upadłości. Jednak jeszcze bardziej uwidoczniła nierówności między mężczyznami a kobietami na rynku pracy.

Z badania Women in the Workplace, największego rocznego raportu na temat sytuacji kobiet pracujących w amerykańskich korporacjach przygotowanego przez firmę McKinsey, wynika, że co czwarta kobieta rozważa zrezygnowanie lub zawieszenie swojej kariery zawodowej w USA. Oprócz wykluczenia z rynku pracy, może to również wpłynąć na wypalenie zawodowe z powodu większych trudności w godzeniu kariery z życiem rodzinnym.


– W Polsce aktywność zawodowa kobiet kształtuje się na poziomie 65% (Eurosat, 2019) i jest jedną z najniższych w Europie. Szczególnie widoczny jest ubytek kobiet na rynku pracy po urodzeniu drugiego dziecka. Różnica między wskaźnikiem zatrudnienia matek dwójki dzieci, a kobiet bezdzietnych wynosi w Polsce -8,7%, średnia unijna to - 4,6% (Eurosat). Widać jak ważnym jest tworzenie takich warunków pracy, w których posiadanie rodziny nie uniemożliwia aktywności zawodowej – mówi Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share The Care promującej podział urlopu rodzicielskiego między rodziców.
Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share The CareMateriały prasowe / Fundacja Share The Care
W kreowaniu równości Procter & Gamble (P&G), jeden z największych producentów z branży FMCG na świecie i właściciel takich popularnych marek jak Ariel, Always, Gillette czy Head & Shoulders, od lat wspiera swoich pracowników w godzeniu życia zawodowego z prywatnym, w tym spędzaniu czasu z dziećmi. Firma wychodzi z założenia, że wszyscy rodzice powinni mieć prawo budowania więzi ze swoimi pociechami od pierwszych chwil. Aby było to możliwe, muszą mieć takie same warunki zatrudnienia i szanse korzystania z możliwości rozwoju zawodowego.

– O równych szansach możemy mówić wtedy, gdy stworzymy takie środowisko pracy, które pozwoli w pełni wykorzystać potencjał różnorodności w zespole. Aby osiągnąć równowagę w reprezentacji kobiet i mężczyzn potrzebna jest jednak zmiana kulturowa. W P&G wierzymy, ze będzie ona możliwa dopiero wtedy, gdy zaczniemy od równego podziału odpowiedzialności i zadań w domu i w rodzinie – komentuje Joanna Bohdanowicz, Senior Dyrektor marek Gillette, Oral-B i Braun.

Wyrazem polityki równych szans jest m.in. zapoczątkowana w 2019 roku przez międzynarodowy koncern inicjatywa Share The Care. Program wprowadzony został na wszystkich szczeblach i we wszystkich oddziałach firmy. Umożliwia on pracownikom, którzy zostali ojcami, skorzystanie z ośmiu tygodni płatnego urlopu, który mogą wykorzystać w ciągu dwóch lat od narodzin lub adopcji dziecka.

– Share The Care to coś więcej niż nowa polityka. To zmiana kulturowa, która sprawia, że pracownicy P&G mogą poczuć, że są częścią kultury, w której spełnienie na polu zawodowym i w życiu rodzinnym może iść w parze. To jeden z najważniejszych kroków, jakie podjęliśmy w P&G, które przyspieszą wprowadzanie pozytywnych zmian i norm kulturowych – w firmie, jak i poza naszymi murami. Wierzymy, że zmiany takie tak ta, przybliżą nas do świata, w którym nie ma miejsca na stereotypy i uprzedzenia – kontynuuje Joanna Bohdanowicz.

Obowiązujące obecnie w Polsce prawo umożliwia ojcom skorzystanie z dwóch tygodni płatnego urlopu ojcowskiego, a także podzielenie się z matkami rocznym urlopem rodzicielskim. Dodatkowe 6 tygodni płatnego urlopu do ustawowych 2 tygodni pozwala mężczyznom pracującym dla P&G bardziej zaangażować się w życie rodzinne: spędzać czas z najbliższymi, wspierać swoje partnerki i nie przegapić ważnych dla rodzica chwil.

Paweł Sikora, Manager ds. Logistyki P&G na Europę Centralną tak podsumowuje korzyści ze swojego przedłużonego urlopu tacierzyńskiego. "Najpiękniejsza w tym doświadczeniu była możliwość obserwowania, jak moja córka rośnie i się rozwija. Pierwsze dni, tygodnie, miesiące to bardzo dynamiczny okres rozwoju dziecka. Dzięki programowi Share The Care byłem świadkiem tych wszystkich ,,pierwszych razów’’: pierwsza kąpiel, pierwszy uśmiech, pierwszy świadomy chwyt córki za mój palec i wiele, wiele innych niezapomnianych momentów. Tych kilka tygodni uświadomiło mi, jak wiele zyskałem oraz jak wiele straciłem, nie mając możliwości skorzystania z programu przy pierwszym dziecku".
Paweł Sikora, Manager ds. Logistyki P&G na Europę Centralną, wraz ze swoją rodzinąFoto: Anika Lust Photography
Wsparcie, jakie P&G oferuje swoim pracownikom w ramach inicjatywy Share the Care, ma szerszy wymiar niż tylko zadowolenie mężczyzn z warunków pracy czy okazanie przez firmę szacunku dla ich nowej roli – jako rodzica. Polityka równościowa przy założeniu jej dużej skali wywiera pozytywny wpływ na rozwój zawodowy matek, a to z kolei okazuje się mieć niemałe znaczenie dla całej ekonomii.

Publikowany co roku przez World Economic Forum (Światowe Forum Ekonomiczne) raport "Global Gender Gap Report" wskazuje, że większa aktywność zawodowa kobiet, poza tym, że prowadzi do stabilizacji zatrudnienia tej płci na rynku pracy i zapewnia jej przedstawicielkom ekonomiczne bezpieczeństwo, przyczynia się także do zmniejszenia luki płacowej między nimi a mężczyznami.

W kontekście tego opracowania warto przytoczyć jeszcze wnioski płynące z McKinsey Global Institute Report. Edycja tego raportu z 2020 roku zwraca uwagę na kluczowy aspekt odbudowy post-pandemicznej gospodarki. A jest nim konieczność inwestycji w aktywizację zawodową dziewcząt i kobiet. Eksperci szacują, że bez podjęcia tych działań globalnemu PKB mogą grozić straty w wysokości 1 biliona dolarów do 2030 roku.

– Dlatego też P&G chętnie dzieli się swoimi wnioskami i korzyściami płynącymi z wprowadzenia takiego rozwiązania jak Share The Care także w branży. To jeden z tematów, który jest poruszany m.in. na forum polskiego oddziału europejskiego stowarzyszenia LEAD (Leading Executives Advancing Diversity), którego P&G jest członkiem. Przedstawiciele tego forum, są zgodni co do tego, że jest to jedno z rozwiązań, które skraca drogę do równej reprezentacji kobiet i mężczyzn na kierowniczych stanowiskach w branży FMCG – dodaje Joanna Bohdanowicz.
Joanna Bohdanowicz, Senior Director marek Gillette, Oral-B i BraunFot. INNPoland
Przedsiębiorcom powinno dać do myślenia jeszcze jedno – zachodząca w młodym pokoleniu zmiana w postrzeganiu rodzicielstwa. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę doradczą Ernst&Young, tzw. millenialsi są wielkimi orędownikami równego rodzicielstwa. Aż 83 proc. amerykańskich przedstawicieli tej grupy wiekowej deklaruje, że chętnie pracowałoby w firmie, która oferuje równe dla ojców i matek świadczenia urlopowe.

W pełni płatny urlop rodzicielski to zatem coś więcej niż tylko wsparcie pracodawcy wobec pracownika, czyli wykazanie zrozumienia dla jego sytuacji osobistej i potrzeb jako świeżo upieczonego rodzica. Regulacje, które pomagają godzić życie zawodowe z prywatnym, to dla pracownika zabezpieczenie rozwoju kariery zawodowej, a dla pracodawcy droga do większej efektywności i zaangażowania ze strony swoich podwładnych oraz przyciągania nowych talentów. Jak pokazuje doświadczenie, są to korzyści przekraczające potencjalne koszty.

Artykuł powstał we współpracy z Procter & Gamble