Młodzi, kreatywni, odważni i przedsiębiorczy. Te cechy sprawiły, że to właśnie oni zostali Herosami

Dawid Wojtowicz
Młodzież nie myśli o przyszłości? Może… gdy "przyszłość" rozumiemy tylko jako wiek emerytalny. Natomiast kariera zawodowa stoi wysoko na liście priorytetów Polaków w wieku licealnym i akademickim i coraz częściej powiązana jest z przedsiębiorczością. I wcale nie chodzi o "jakiś tam biznes", tylko o coś innowacyjnego i rozwojowego. To nie przypadek, że nierzadko założycielami startupów są właśnie kilkunasto- lub dwudziestoparoletnie osoby. Dowodzi tego inicjatywa Herosi na Starcie – konkurs dla młodych przedsiębiorców, zorganizowany przez Grupę Eurocash.
Konkurs Herosi na Starcie to program przeznaczony dla młodych, przyszłych przedsiębiorców w wieku od 16 do 26 lat, chcących rozwinąć swoje biznesowe umiejętności i przedsiębiorcze cechy. Organizatorem konkursu jest Grupa Eurocash Materiały prasowe / Grupa Eurocash

Młodzi a przedsiębiorczość, przedsiębiorcy a innowacyjność


Jak pokazało ostatnie badanie zrealizowane przez PARP, to właśnie startupy dominują wśród najmłodszych osób zaangażowanych w prowadzenie działalności gospodarczej (czyli w wieku 18-24 lata). Chociaż zarówno w Polsce, jak i za granicą, startupy niekoniecznie są domeną wyłącznie ludzi młodych, to kiedy decydują się oni na rozpoczęcie działalności – z dużym prawdopodobieństwem wybiorą właśnie tego typu biznes (chociaż i tych, którzy podejmują się klasycznych form działalności gospodarczej nie brakuje).


Czemu praca na własny rachunek? Powodów jest wiele. W lutym 2020 roku Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przeprowadził badanie sektora MŚP pt. „Portret Przedsiębiorcy”. Dla 37% przedsiębiorców głównym czynnikiem, który skłonił ich do założenia firmy, była aspiracja i chęć realizacji swojej pasji, z kolei 25% nigdy nie chciało pracować na etacie. Polska to z resztą naród przedsiębiorców! Ponad 99% firm działających w naszym kraju to małe i średnie przedsiębiorstwa, która odpowiadają za 50% PKB. Liczba przedsiębiorstw w Polsce z roku na rok wzrasta, a wraz z nią – chęć do rozwoju i ugruntowania swojej pozycji na rynku.

Jak możemy przeczytać w Raporcie Wpływu Grupy Eurocash, opublikowanym w tym roku, polscy przedsiębiorcy lubią się rozwijać – w szczególności pod kątem innowacyjności. Tylko w ubiegłym roku 72% przebadanych przez firmę przedsiębiorców wdrożyło nowe pomysły w zakresie działań reklamowych, a także komunikacji z klientem (67%) czy nowych rozwiązań technologicznych (64%).

Wsparcie dla przedsiębiorczych, młodych Herosów


Konkurs Herosi na Starcie to program przeznaczony dla młodych, przyszłych przedsiębiorców, chcących rozwinąć swoje biznesowe umiejętności i przedsiębiorcze cechy. Mogły wziąć w nim udział osoby, które miały pomysł na własny projekt albo już prowadziły swoją działalność, będący uczniami i studentami w wieku od 16 do 26 lat. Oprócz środków na rozwój swojego konceptu, uczestnicy otrzymali też mentoring w postaci cyklu wirtualnych warsztatów i konsultacji z mentorami – przedsiębiorcami współpracującymi na co dzień z Grupą.

Organizatorem konkursu jest Grupa Eurocash, największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją artykułów FMCG. Od ponad 26 lat wspiera ona rozwój rodzimej przedsiębiorczości w sektorze niezależnego handlu detalicznego w całym kraju, a także edukuje przedsiębiorców i pomaga im podnosić swoje kwalifikacje poprzez działalność Akademii Umiejętności Eurocash.

Inicjatywą Herosi na Starcie pragnie zaś pomagać tym, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z własnym biznesem, a także popularyzować w polskim społeczeństwie pogląd, że wszyscy powinniśmy być dumni z podejścia młodych Polaków do swojej przyszłości.

Te pomysły zawojują rynek – młody potrafi!


Właśnie poznaliśmy laureatów drugiej edycji Herosów na Starcie. Początkujący przedsiębiorcy zaprezentowali na tyle interesujące rozwiązania, że organizatorzy postanowili przyznać, poza przewidzianymi nagrodami, również dodatkowe wyróżnienia. W ramach konkursu zostały też wręczone specjalna nagroda prezesa Grupy Eurocash oraz nagroda publiczności.

W tym roku dla uczestników przygotowano pięć kategorii odnoszących się do cech przedsiębiorcy sukcesu (odwaga biznesowa, motywacja do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu i odpowiedzialność za innych). Główna część konkursu przewidywała nagrody finansowe (5 000 zł) dla zwycięzców każdej z kategorii w obu grupach wiekowych, a więc w sumie 10 wypłat dla młodych innowatorów, o łącznej wartości 50 000 zł. Do tego, przewidziano wspomnianą już nagrodę publiczności w wysokości 5 000 zł oraz nagrodę specjalną o wartości aż 20 000 zł!

Pomysły, które wyróżniono w grupie wiekowej 16-19, to projekt aplikacji wspierającej pszczelarstwo, firma oferująca szeroki zakres usług filmowania za pomocą drona i koncept aplikacji wspierającej indywidualną naukę. Nagrody pieniężne otrzymały też program do prezentacji produktów online oraz platforma networkingowa dla młodzieży.

W grupie wiekowej 20-26 jury konkursowe za najciekawsze rozwiązania uznało projekt platformy dla inwestorów, marketplace usług dla zwierząt i aplikację wspomagającą zarządzanie zadaniami personelu. W gronie laureatów znaleźli się też pomysłodawcy gumy funkcyjnej do żucia, a także gry audialnej, bazującej na wyobraźni doznaniach słuchowych gracza.

Specjalne wyróżnienia


W tegorocznym konkursie jurorzy podjęli decyzję o uhonorowaniu jeszcze 3 kolejnych rozwiązań. Były to: projekt inteligentnej pasieki, kanał YouTube dla przedsiębiorczych młodych ludzi oraz platforma marketplace dla tancerzy. Każdy z tych pomysłów biznesowych otrzymał wsparcie finansowe w wysokości 3 000 zł. W sumie wyróżniono więc 13 projektów i rozdysponowano nagrody na łączną kwotę 84 000 zł.

Jako członek jury Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash, miał przywilej przyznania nagrody specjalnej dla nietuzinkowego projektu zasługującego na wyjątkowe wyróżnienie. Powędrowała ona do Krystiana Piecychny, autora OddySee, gry audialnej, opierającej się głównie na słuchu odbiorcy. Pomysłodawca tego innowacyjnego rozwiązania otrzymał więc łącznie nagrody w wysokości aż 25 000 zł.

To jednak nie koniec, bo częścią konkursu była też rywalizacja o nagrodę publiczności. Głosowanie na nią zostało przeprowadzone na Facebooku w poście konkursowym na fanpage'u Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Finaliści musieli wcześniej przygotować prezentacje w formie krótkich filmików. Na ich podstawie internauci oceniali konkursowe projekty. Najwięcej pozytywnych reakcji zebrał pomysł założenia na YouTube kanału o tematyce biznesowej dla młodzieży.

Finał konkursu dla obu grup wiekowych odbył się 29 września w formule online podczas V Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu, największego w Polsce wydarzenia edukacyjno-szkoleniowego dla rodzimych niezależnych sklepów detalicznych. Pierwsza edycja akcji "Herosi na Starcie" została przeprowadzona w 2020 roku. Wtedy główne nagrody zdobyły takie innowacyjne pomysły na biznes jak inteligentna e-laska dla osób niewidomych czy interaktywna gra fabularna dla hoteli.

Artykuł powstał we współpracy z Grupą Eurocash