Mamy wielkie serca. Polacy wspierają zbiórki charytatywne, mimo inflacji i drożyzny

Diana Wawrzusiszyn
Rok 2021 nie był wcale łatwiejszy niż jego poprzednik. Walka z pandemią trwa, do tego doszła ciężka sytuacja gospodarcza spowodowana wysoką inflacją. Ceny z miesiąca na miesiąc są coraz wyższe, rządzący już nawet nie wiedzą, jaka jest cena chleba. Mimo to w Polkach i Polakach nie wygasła chęć pomagania innym.
Akcje charytatywne w Polsce. Fot. 123rf.com

60 proc. Polaków wspiera akcje charytatywne

W marcu 2021 firma analityczno-badawcza UCE Research opublikowała wyniki badania, z których wynika, że 60 proc. Polaków wspiera akcje charytatywne. Darczyńcy najczęściej wpłacają od 50 do 300 zł w skali roku. O zbiórkach najczęściej dowiadujemy się za pośrednictwem internetu (w 63 proc. przypadków), najczęściej z mediów społecznościowych – prawie, o co drugiej zbiórce.

Zbieranie funduszy za pośrednictwem internetu staje się coraz bardziej popularne na całym świecie, a narzędzia udostępniane przez serwisy społecznościowe np. zbiórki na Facebooku, pozwalają na wspieranie akcji czy fundacji w łatwy sposób. Polacy coraz częściej zakładają także urodzinowe zbiórki na Facebooku.
Czytaj także: Wyjątkowa akcja "Mikołaju, mam dom". "Serce mi się kraje, jak widzę oczy tych dzieci"



Dwa tysiące więcej darczyńców

Pod koniec roku skontaktowaliśmy się z największymi organizacjami charytatywnymi z pytaniem, czy zauważalny był spadek dynamiki wpłat. Jak się okazuje, mimo gorszej sytuacji gospodarczej i galopującej inflacji, Polacy pomagają równie chętnie.

Izabela Stawicka z Fundacji Świętego Mikołaja przekazała nam, że w tym roku jest nawet coraz więcej osób wspierających podopiecznych fundacji i prowadzonych przez nią działania na rzecz dzieci i młodzieży.

Na portalu infoWire.pl możemy przeczytać, że w porównaniu do 2019 i 2020, mimo trudniej sytuacji pandemicznej, darowizny na rzecz Fundacji Świętego Mikołaja przekazało dwa tysiące osób więcej.
Izabela Stawicka
Fundacja Świętego Mikołaja

Dzięki wsparciu osób, które przekazują swój 1 procent podatku Fundacja może pomagać tysiącom podopiecznych – dzieciom z Polski, z Aleppo i ze wschodniej Ukrainy. Jesteśmy bardzo wdzięczni za pomoc każdej osobie! Porównując lata 2019 i 2020, mimo trudniej sytuacji pandemicznej, darowizny na nasze konto przekazało dwa tysiące osób więcej. To bardzo motywuje do dalszych działań i daje nam możliwość kontynuacji naszych programów pomocowych takich jak Stypendia Św. Mikołaja czy Akademia Liderów dla aktywnej młodzieży.



Zrzutka.pl

Polacy wpłacali również na jedną z najpopularniejszych platform z akcjami charytatywnymi – Zbiórkę.pl. Dzięki danym przekazanych przez portal w 2021 roku darczyńcy przekazali łącznie 236,5 mln złotych. Najwięcej wpłat wpłynęło na akcje charytatywne (100 mln), Polacy wpłacali też na zbiórki związane ze zwierzętami. W całym roku zebrano na ten cel ponad 13 milionów.

Według przekazanych danych, najwięcej wpłat wpłynęło w styczniu, lutym, marcu i listopadzie. Zrzutka.pl przedstawiła w połowie roku podsumowanie działalności. Dowiadujemy się z niego, że w sumie, przez cały okres działalności, na akcje wpłacono aż pół miliarda złotych. Zbiórki wsparło ponad 609 tys. użytkowników.

Caritas Polska


Również z przekazanej nam informacji przez Caritas Polska wynika, że tegoroczne wpłaty na rzecz organizacji nie są niższe niż w poprzednich latach.

– Darczyńcy to grupa, na której Caritas nigdy się nie zawiodła. Mimo licznych projektów –zawsze możemy liczyć na hojność, zarówno darczyńców indywidualnych, jak i biznesowych. Oczywiście nie wszystkie inicjatywy otrzymują jednakowe wsparcie, ale na pewno możemy powiedzieć, że osiągamy cele finansowe, jakie sobie założyliśmy, by dany projekt lub akcja mogła zostać zrealizowana. Na pewno na hojność Polaków możemy liczyć przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy to musimy mocniej wspierać osoby starsze i wykluczone społecznie, a szczególnie bezdomnych. Jest to czas, który otwiera serca osób wrażliwych na potrzeby innych i skłania do obdarowywania tych, którzy mają mniej – przekazała nam Justyna Składowska z Caritas Polska.

Justyna Składowska przyznaje, że choć ten rok był wyjątkowy ze względu na kryzys na polsko-białoruskiej granicy, darczyńcy Caritasu włączyli się nie tylko w pomoc migrantom i uchodźcom, ale także inne akcje wspierające ubogich, bezdomnych, wykluczonych, seniorów, chorych, dzieci oraz programy pomocy humanitarnej.
Justyna Składowska
Caritas Polska

Caritas wciąż może liczyć na ogromną ofiarność Polaków, bo jest organizacją działającą po reaktywacji już 30 lat i budzącą ogromne zaufanie społeczne. Obejmuje też stałą i doraźną pomocą najróżniejsze grupy społeczne, dysponując rozbudowaną siecią placówek oraz gronem wolontariuszy całym kraju, których liczbę szacuje się na 90 tys., przy czym jest to tylko liczba wolontariuszy działających w centrach wolontariatu i kołach wolontariatu Caritas, do której należy doliczyć wolontariuszy akcyjnych, włączających się w pojedyncze akcje Caritas.



Polska Akcja Humanitarna

Z informacji przekazanych przez Polską Akcję Humanitarną (PAH) wynika, że zmniejszyła się liczba nowych darczyńców, którzy wspierają akcje.

– Wiemy też o trudniejszej sytuacji finansowej części naszych stałych darczyńców, która spowodowana jest przedłużającą się pandemią – przekazała Inez Jaworska z Zespołu Komunikacji i Fundraisingu PAH. – Jednak znakomita większość naszych stałych darczyńców nie obniżyła wysokości swojego wsparcia, aczkolwiek są to osoby zaangażowane i często wspierające PAH od wielu lat – dodaje.

Jednocześnie Inez Jaworska dodaje, że w bieżącym roku wsparcie przy akacjach pomocowych jest ciągle wysokie.

– Przy akcjach pomocowych typu SOS nie obserwujemy mniejszego odzewu niż w zeszłych latach, co świadczy o tym, że w sytuacjach kryzysowych nadal możemy liczyć na solidarność polskiego społeczeństwa.

Szlachetna Paczka

W grudniu odbył się również finał Szlachetnej Paczki i tzw. Weekend Cudów, podczas którego paczki trafiają do potrzebujących. Z informacji podanych, krótko po zakończeniu akcji, wynika, że w 2021 roku prawie trzy tysiące rodzin więcej niż w poprzednim roku otrzymało wsparcie – w 2020 – było ich 14 016, a w 2021 aż 17 010.

Większa była też wartość wsparcia materialnego. W 2020 przekazano łącznie pomoc w paczkach o wartości 51 012 140 zł. W bieżącym roku kwota ta wynosiła 68 111 965 zł. Zwiększyła się zatem aż o 17 milionów. Więcej też było darczyńców niż w zeszłym roku, łącznie w akcji wzięło udział 528 tys.osób.

Make Life Harder i Zosia Zborowska


W tym roku zobaczyliśmy też, jak wielka moc mają media społecznościowe. Na zwrócenie uwagi zasługują szczególnie dwie duże akcje. We wrześniu serce internautów podbił niebieskooki Piotr Łój, który dzięki pojawieniu się na InstaStories Make Life Harder w jeden dzień zdobył więcej obserwatorów, niż udało mu się przez kilka lat. Ale po kolei. Make Life Harder, czyli jeden z najpopularniejszych profili satyrycznych na Instagramie ogłosił, że przez jeden dzień konto zostanie przejęte przez osoby, które opowiedzą o wirtualne rzeczywistości.

Z tej okazji postanowił skorzystać Piotr Łój, założyciel Virtual Dream Foundation, który dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii VR, spełnia marzenia osób z niepełnosprawnością. Zamieścił on wzruszające nagranie, na którym opowiada o swojej działalności. Przy czym, dzięki swojej naturalności skradł serca wielu internautów. Nagranie stało się viralem, oczywiście trafiło na MLH i rzeczywiście na koncie Patronite z minuty na minutę pojawiało się coraz więcej wspierających. Warto też wspomnieć, że społeczność zgromadzona wokół Make Life Harder jest bardzo zmobilizowana do wspierania zbiórek społecznych. Praktycznie każdy apel o pomoc, spotyka się pozytywnym odzewem. I w kilka godzin udaje się osiągnąć cele zbiórek.

Głośnym echem odbiła się też akcja rozpromowana przez Zofię Zborowską-Wronę. Aktorka zaangażowała się w pomoc w zbieraniu funduszy dla małej Zosi, która choruje na rdzeniowy zanik mięśni (SMA) typu 1. Jedynym ratunkiem dla dziewczynki była terapia genowa, która kosztowała około 9 milionów złotych. Dzięki zaangażowaniu Zborowskiej i jej męża Andrzeja Wrony i wsparciu zwykłych ludzi, udało się zebrać potrzebną kwotę i uratować życie dziewczynki.

Posłuchaj "naTemat codziennie". Skrót dnia w mniej niż 5 minut