Wymiana koła w samochodzie. Tak to zrób, by było bezpiecznie i przepisowo

Artykuł sponsorowany
Uszkodzenie opony to jedna z najczęstszych awarii, jakie przytrafiają się kierowcom na drogach. Tzw. złapanie gumy jawi się jako koszmar dla wielu właścicieli aut osobowych. Tymczasem, choć taka sytuacja w trasie z pewnością nie należy do najprzyjemniejszych, to jednak można się z niej wykaraskać poprzez samodzielną wymianę koła. Wystarczy tylko zadbać o niezbędne wyposażenie, poznać podstawowe zasady i trochę potrenować.
Uszkodzenie opony to jedna z najczęstszych awarii, jakie przytrafiają się kierowcom na drogach. Można się z nią uporać poprzez samodzielną wymianę koła lub pomoc drogową świadczoną w ramach ubezpieczenia opon venerala / 123rf.com

Wyposażenie i bezpieczeństwo przy wymianie koła



Na początek przegląd tego, co powinno znaleźć się w bagażniku samochodu. Do niezbędnych rzeczy podczas operacji wymiany koła na jezdni należą: trójkąt ostrzegawczy, kliny zabezpieczające pod koła, koło zapasowe, podnośnik (lewarek) i klucz do kół. Aby praca była bezpieczniejsza i wygodniejsza, przydadzą się dodatkowo kamizelka odblaskowa, rękawiczki ochronne oraz rurka do przedłużenia rączki klucza.

Podstawą bezpieczeństwa jest właściwe ustawienie samochodu. Najlepiej zjechać na utwardzony parking, ewentualnie na pobocze drogi. Jeśli jest to niemożliwe, należy ustawić trójkąt ostrzegawczy na drodze za autem ok. 1 metra od krawędzi jezdni. Odległość od samochodu powinna wynosić maksymalnie 1 m w obszarze zabudowanym, 30-50 m poza obszarem zabudowanym albo 100 m na autostradzie lub drodze ekspresowej.


W miarę możliwości warto ustawić auto na płaskim i twardym podłożu z uszkodzonym kołem na poboczu tak, aby obecność kierowcy na drodze była ograniczona do minimum. Kolejnym krokiem jest włączenie świateł awaryjnych, wyłączenie silnika i zaciągnięcie hamulca ręcznego. Po założeniu kamizelki odblaskowej i rękawiczek ochronnych właściciel pojazdu z uszkodzoną oponą powinien zabezpieczyć go przed poruszaniem.

Wymiana koła samochodu krok po kroku



Pod koła na osi, która nie będzie unoszona (z przeciwnej strony, niż ta, po której trzeba wymienić uszkodzone koło), należy podłożyć specjalne kliny zabezpieczające. Najlepiej zabezpieczyć samochód zarówno z przodu, jak i z tyłu. Blokada samochodu zapobiegnie jego odjechaniu podczas wymiany koła lub spadnięciu z lewarka. Najwyższy czas na wyciągniecie z bagażnika koła zapasowego, podnośnika i klucza do kół.

Zanim samochód zostanie podniesiony, trzeba jeszcze zająć się poluzowaniem śrub mocujących koło. Służy do tego specjalny klucz. Jego ramię można przedłużyć rurką, aby ograniczyć sobie wysiłek. Teraz pora na użycie lewarka. Ramię podnośnika należy umieścić w wyznaczone miejsce na progu auta (specjalne wgłębienia na podłużnicy, od strony podwozia). Kręcenie nim powinno być powolne, by podnoszone auto równomiernie się unosiło.

Samochód należy podnieść na taką wysokość, by koło oderwało się od asfaltu na około 2 cm. Kolejne kluczowe czynności to odkręcenie poluzowanych śrub, delikatne zdjęcie uszkodzonego koła i założenie na jego miejsca zapasowego w taki sposób, by otwory na śruby w kole pokrywały się z otworami montażowymi. Śruby wkręca się "na krzyż" (przeciwlegle) najpierw palcami, a następnie dokręca kluczem bez użycia dużej siły do momentu unieruchomienia koła.

Po dokręceniu koła samochód opuszcza się lewarkiem na jezdnię. Podnośnik demontuje się i chowa wraz z uszkodzonym kołem do bagażnika. Nie wolno zapomnieć o końcowym dokręceniu z całej siły śrub mocujących koło przy użyciu rozsuniętego klucza. Jeszcze zostaje tylko zabranie trójkąta z drogi, zdjęcie kamizelki i rękawiczek, schowanie wszystkiego do bagażnika i można jechać dalej. A uszkodzone koło? Powinno jak najszybciej trafić do naprawy w zakładzie wulkanizacyjnym.

Ubezpieczenie opon



Jeśli wymiana koła sprawia mimo wszystko trudności lub pojawiają się wątpliwości, czy została ona prawidłowa przeprowadzona, lepiej nie ryzykować i wezwać fachową pomoc drogową. To oczywiście płatna usługa, dlatego coraz więcej kierowców wykupuje zawczasu ubezpieczenie opon. W jego ramach można bowiem zapewnić sobie wymianę uszkodzonego ogumienia na drodze przez specjalistów oraz sfinansowanie jego naprawy u wulkanizatora.

Najczęściej ubezpieczenie opon stanowi jeden z podstawowych składników Assistance, ubezpieczenia, które zapewnia kierowcom pomoc drogową w przypadku awarii lub wypadku. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują je też jako bezpłatny dodatek do polisy OC. Jako integralna część tego obowiązkowego ubezpieczenia zapewnia ono wymianę uszkodzonego koła na miejscu, a jeśli nie jest to możliwe, holowanie do najbliższego warsztatu i naprawę opony.

Artykuł sponsorowany