Nie byłoby rekordów WOŚP bez biznesowych darczyńców. Poznajcie tego, który z Orkiestrą gra od 3 lat
30. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy za nami. Podczas charytatywnego wydarzenia zebrano rekordową kwotę – ponad 136 milionów złotych! Wciąż trwają jeszcze licytacje WOŚP, więc suma ta jeszcze wzrośnie. Kolejne padające co roku rekordy to nie tylko zasługa kwestujących wolontariuszy i indywidualnych darczyńców, ale także prywatnych podmiotów biznesowych. Dziś przyjrzymy się jednemu z nich – Circle K.
Circle K i WOŚP
Współpraca między należącą do kanadyjskiego koncernu siecią stacji paliw a fundacją założoną przez Jerzego Owsiaka rozpoczęła się w 2020 roku. Wtedy to Circle K przyłączyła się do inicjatywy Moto Orkiestra, jednego z wydarzeń kulturalno-rozrywkowych wspierających zbiórkę środków podczas Finału WOŚP. W tym roku sieć stacji paliwowych była głównym sponsorem imprezy motoryzacyjnej, która corocznie odbywa się na terenie Automobilklubu Polski przy ulicy Powstańców Śląskich 127 w dzielnicy Bemowo w Warszawie.
Od tego czasu marka Circle K gra z Orkiestrą, podejmując różne działania pomocowe. Do tej pory obejmowały one: udostępnianie specjalnie przygotowanych na datki puszek z logo WOŚP na stacjach paliwowych w całej Polsce, wsparcie sztabów WOŚP metodą wolontariatu pracowniczego, sponsorowanie Moto Orkiestry organizującej licytacje przedmiotów na rzecz skarbonki WOŚP oraz przekazywanie Finałowi WOŚP darowizn z funduszy przedsiębiorstwa, które w Polsce prowadzi blisko 380 stacji paliw, a na całym świecie – 16 000 punktów sprzedaży.
Międzynarodowa sieć w branży paliwowej stawia też na udział pracowników Circle K w Orkiestrze. W tym roku polegał on na przygotowywaniu i pakowaniu do wysyłki puszek oraz pakietów materiałów dla sztabów WOŚP. Takie działania logistyczne przekładają się na większy zasięg zbiórek prowadzonych przez wolontariuszy, a tym samym na uzbieranie wyższej kwoty w skali kraju.
Wreszcie firma dotuje bezpośrednio skarbonkę WOŚP, przekazując środki pieniężne na Fundację w formie darowizny. W kalkulacji tej sumy stosuje różne systemy. Przykładowo, w 2021 roku część darowizny przekazanej WOŚP stanowił datek za każdą godzinę zarejestrowanej aktywności w ramach sportowego wyzwania, w którym wzięli udział pracownicy sieci. W tym roku te wszystkie działania pozwoliły zebrać łącznie kwotę 427 tysięcy złotych, która wsparła tegoroczny cel WOŚP – zakup specjalistycznego sprzętu do diagnostyki i leczenia wzroku u dzieci w polskich szpitalach.
Circle K i CSR
Zaangażowanie Circle K w WOŚP to jedno z wielu działań społecznych, jakie prowadzi firma, której CSR-owa dewiza brzmi: "pomagać na okrągło". Społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) marka rozumie jako angażowanie się w bezpośrednie inicjatywy oraz rozwijanie lokalnych społeczności, projektów edukacyjnych i innych przedsięwzięć. Wśród beneficjentów pomocy udzielanej przez Circle K za pośrednictwem doświadczonych organizacji pozarządowych znajdują się m.in. seniorzy, dzieci oraz uchodźcy.
W ostatnim czasie sieć stacji paliw zdecydowała o ponownym wsparciu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz ogólnopolskiego, anonimowego i bezpłatnego telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. Pod tym numerem, który działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, młodzi ludzie (do 18 r.ż.) mogą uzyskać profesjonalną pomoc psychologiczną i prawną, gdy mierzą się z problemami w szkole czy przemocą w domu. W ubiegłym roku firma wsparła finansowo uruchomienie dodatkowego stanowiska Telefonu Zaufania.
We współpracy z PCK przedsiębiorstwo w branży paliwowej regularnie wspiera seniorów od czasu wybuchu pandemii COVID-19. Za pośrednictwem pracowników lokalnych oddziałów PCK przekazuje starszym osobom w trudnej sytuacji finansowej i pozbawionym możliwości zrobienia zakupów paczki zawierające podstawowe produkty spożywcze i środki ochrony osobistej. Ratownicy, wolontariusze i siostry PCK, którzy zajmują się niesieniem podopiecznym tej codziennej pomocy, mogą korzystać z bezpłatnego paliwa.
Wszystkie te działania Circle K w obszarze CSR nie byłyby jednak możliwe bez... klientów sieci. W końcu to oni, tankując paliwo czy kupując kawę, herbatę lub czekoladę na stacjach, zapewniają stały dopływ funduszy, z których mogą być finansowane darowizny, akcje pomocowe czy wydarzenia charytatywne. Kierowcy mają więc prosty sposób na to, by włączyć się w wartościowe inicjatywy i wspólnie pomagać.
Działania na rzecz społeczeństwa to też ważny element strategii realizacji polityki zrównoważonego rozwoju przez Circle K. W tym obszarze firma ma jasno określony plan i działa zgodnie z agendą 2030 przyjętą przez ONZ w 2015 roku, która obejmuje 17 celów zrównoważonego rozwoju.
Artykuł powstał we współpracy z Circle K