Nie byłoby rekordów WOŚP bez biznesowych darczyńców. Poznajcie tego, który z Orkiestrą gra od 3 lat

Dawid Wojtowicz
30. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy za nami. Podczas charytatywnego wydarzenia zebrano rekordową kwotę – ponad 136 milionów złotych! Wciąż trwają jeszcze licytacje WOŚP, więc suma ta jeszcze wzrośnie. Kolejne padające co roku rekordy to nie tylko zasługa kwestujących wolontariuszy i indywidualnych darczyńców, ale także prywatnych podmiotów biznesowych. Dziś przyjrzymy się jednemu z nich – Circle K.
Sieć stacji paliw Circle K angażuje się w działania z zakresu CSR. Obejmują one pomoc seniorom, dzieciom i innym grupom za pośrednictwem takich organizacji jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Polski Czerwony Krzyż czy Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę Materiały prasowe / Circle K

Circle K i WOŚP



Współpraca między należącą do kanadyjskiego koncernu siecią stacji paliw a fundacją założoną przez Jerzego Owsiaka rozpoczęła się w 2020 roku. Wtedy to Circle K przyłączyła się do inicjatywy Moto Orkiestra, jednego z wydarzeń kulturalno-rozrywkowych wspierających zbiórkę środków podczas Finału WOŚP. W tym roku sieć stacji paliwowych była głównym sponsorem imprezy motoryzacyjnej, która corocznie odbywa się na terenie Automobilklubu Polski przy ulicy Powstańców Śląskich 127 w dzielnicy Bemowo w Warszawie.

Od tego czasu marka Circle K gra z Orkiestrą, podejmując różne działania pomocowe. Do tej pory obejmowały one: udostępnianie specjalnie przygotowanych na datki puszek z logo WOŚP na stacjach paliwowych w całej Polsce, wsparcie sztabów WOŚP metodą wolontariatu pracowniczego, sponsorowanie Moto Orkiestry organizującej licytacje przedmiotów na rzecz skarbonki WOŚP oraz przekazywanie Finałowi WOŚP darowizn z funduszy przedsiębiorstwa, które w Polsce prowadzi blisko 380 stacji paliw, a na całym świecie – 16 000 punktów sprzedaży.
Zbiórka prowadzona na stacji paliw to działanie wpisujące się w główną ideę WOŚP – kwestowanie. W pobliżu kas stawiane są puszki z czerwonymi serduszkami, do których klienci mogą wrzucać pieniężne datki. Sposób prosty, acz sprawdzony, bo mający niemały zasięg z uwagi na sporą liczbę punktów otwartych pod tym szyldem. Kwesta na WOŚP na stacjach Circle K w całej Polsce trwała od 20 grudnia 2021 do 30 stycznia 2022.


Międzynarodowa sieć w branży paliwowej stawia też na udział pracowników Circle K w Orkiestrze. W tym roku polegał on na przygotowywaniu i pakowaniu do wysyłki puszek oraz pakietów materiałów dla sztabów WOŚP. Takie działania logistyczne przekładają się na większy zasięg zbiórek prowadzonych przez wolontariuszy, a tym samym na uzbieranie wyższej kwoty w skali kraju.
Warto wymienić też sponsorowanie jednego z największych eventów w dniu Wielkiego Finału, czyli wspomnianej już Moto Orkiestry. Liczne atrakcje towarzyszące tej corocznej imprezie motoryzacyjnej (przejazdy z zawodowymi kierowcami, Park Maszyn pochodzących z rajdów, wyścigów czy driftu, kącik rajdowy dla małych fanów motosportu) przyciągają wielu uczestników. Tym samym rośnie szansa, że odbywające się tam licytacje wyjątkowych przedmiotów na rzecz WOŚP, osiągną wysokie kwoty.

Wreszcie firma dotuje bezpośrednio skarbonkę WOŚP, przekazując środki pieniężne na Fundację w formie darowizny. W kalkulacji tej sumy stosuje różne systemy. Przykładowo, w 2021 roku część darowizny przekazanej WOŚP stanowił datek za każdą godzinę zarejestrowanej aktywności w ramach sportowego wyzwania, w którym wzięli udział pracownicy sieci. W tym roku te wszystkie działania pozwoliły zebrać łącznie kwotę 427 tysięcy złotych, która wsparła tegoroczny cel WOŚP – zakup specjalistycznego sprzętu do diagnostyki i leczenia wzroku u dzieci w polskich szpitalach.

Circle K i CSR



Zaangażowanie Circle K w WOŚP to jedno z wielu działań społecznych, jakie prowadzi firma, której CSR-owa dewiza brzmi: "pomagać na okrągło". Społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) marka rozumie jako angażowanie się w bezpośrednie inicjatywy oraz rozwijanie lokalnych społeczności, projektów edukacyjnych i innych przedsięwzięć. Wśród beneficjentów pomocy udzielanej przez Circle K za pośrednictwem doświadczonych organizacji pozarządowych znajdują się m.in. seniorzy, dzieci oraz uchodźcy.

W ostatnim czasie sieć stacji paliw zdecydowała o ponownym wsparciu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz ogólnopolskiego, anonimowego i bezpłatnego telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111. Pod tym numerem, który działa 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, młodzi ludzie (do 18 r.ż.) mogą uzyskać profesjonalną pomoc psychologiczną i prawną, gdy mierzą się z problemami w szkole czy przemocą w domu. W ubiegłym roku firma wsparła finansowo uruchomienie dodatkowego stanowiska Telefonu Zaufania.
W okresie największego kryzysu migracyjnego na granicy z Białorusią marka Circle K zaangażowała się też pośrednio w pomoc osobom znajdującym się w pasie przygranicznym, poza obszarem objętym stanem wyjątkowym. Firma przekazała bony paliwowe dla Polskiego Czerwonego Krzyża (PCK), aby ułatwić najstarszej polskiej organizacji humanitarnej dostawę potrzebującym podarowanych przez darczyńców pakietów pomocowych i przedmiotów pierwszej potrzeby.

We współpracy z PCK przedsiębiorstwo w branży paliwowej regularnie wspiera seniorów od czasu wybuchu pandemii COVID-19. Za pośrednictwem pracowników lokalnych oddziałów PCK przekazuje starszym osobom w trudnej sytuacji finansowej i pozbawionym możliwości zrobienia zakupów paczki zawierające podstawowe produkty spożywcze i środki ochrony osobistej. Ratownicy, wolontariusze i siostry PCK, którzy zajmują się niesieniem podopiecznym tej codziennej pomocy, mogą korzystać z bezpłatnego paliwa.
Od 2019 roku w ramach partnerstwa z PCK sieć stacji paliw z logo "K" sponsoruje "Drogowe ABC", program edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym, który służy poprawie ich bezpieczeństwa na drogach. Ma on postać zajęć, których prowadzenie ułatwiają darmowe materiały edukacyjne w postaci gotowych scenariuszy lekcji. Ich mali uczestnicy otrzymują zeszyty edukacyjne oraz odblaski. Circle K ma za sobą już 2 edycje programu. Poprzednie cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród najmłodszych – do tej pory blisko 50 000 dzieci z blisko 600 placówek w całej Polsce poznało zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Wszystkie te działania Circle K w obszarze CSR nie byłyby jednak możliwe bez... klientów sieci. W końcu to oni, tankując paliwo czy kupując kawę, herbatę lub czekoladę na stacjach, zapewniają stały dopływ funduszy, z których mogą być finansowane darowizny, akcje pomocowe czy wydarzenia charytatywne. Kierowcy mają więc prosty sposób na to, by włączyć się w wartościowe inicjatywy i wspólnie pomagać.

Działania na rzecz społeczeństwa to też ważny element strategii realizacji polityki zrównoważonego rozwoju przez Circle K. W tym obszarze firma ma jasno określony plan i działa zgodnie z agendą 2030 przyjętą przez ONZ w 2015 roku, która obejmuje 17 celów zrównoważonego rozwoju.

Artykuł powstał we współpracy z Circle K