Jak uchronić się przed utratą wartości w firmie i jak właściwie je wdrażać w codziennej pracy

Agnieszka Pająk
CEO i PR manager My Way Media
Wprowadzania wartości w firmie jest stopniowym procesem. Trudno wyobrazić sobie powodzenie takiego zadania, kiedy pracownicy są informowani o zmianach dosłownie z dnia na dzień.

Artykuł jest częścią cyklu "zRÓWNOważeni", którego mecenasem jest InCredibles, program mentoringowy Sebastiana Kulczyka, a partnerem merytorycznym TechToTheRescue, start-up, który technologią stara się rozwiązywać współczesne problemy świata. Założeniem cyklu jest opis podejścia sektora informatycznego do kwestii zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności korporacyjnej.

Kiedy dostrzegamy, że firma traci wiarygodność czy też brakuje nam pewności, że pracownicy tak naprawdę się z nimi utożsamiają - warto przypominać o tym, jak działa to w firmie, wyjaśniać dlaczego pewne z nich dominują, co się zmienia i dlaczego. Dobrze byłoby, gdyby uczynił to sam prezes firmy wyjaśniająco, przypominając wartościowy firmy a niekoniecznie wyłącznie jako suche stwierdzenie faktu zmiany. Ludzie mogą przecież różnie reagować na zmiany, to może naruszyć ich zaufanie do firmy, ponieważ zwyczajnie się ich boją, z tego względu istotne jest swojego rodzaju oswojenie i wprowadzenie.


Warto również przypomnieć, co leży u podstaw wiarygodności, a mianowicie postrzegane kompetencje, w szczególności wiara ludzi w umiejętności i wiedzę lidera oraz zaufanie, czyli wiara w wyznawane liderów wartości i rzetelność. Pracownicy po prostu chcą mieć pewność, że osoby, które nimi zarządzają i oceniają w pracy, są godni zaufania i w pełni kompetentni. Kiedy zatem firma traci wiarygodność warto przyjrzeć się liderom w firmie, ich pozycjonowaniu, rozwojowi, pracy nad sobą czy poszerzaniu wiedzy, opiniom o nich, szczególnie w erze cyfrowej. Wprowadzić jakościowe zmiany jeśli sytuacja tego wymaga.

Wiarygodność niestety trudno zbudować a można ją łatwo stracić. Wiarygodność zależy od postrzegania zaufania do lidera i jego kompetencji. Mogliśmy przekonać się w ostatnich latach, że nawet dyrektorzy międzynarodowych korporacji zrozumieli jak łatwo poprzez jeden skandal zniszczyć swoją reputację i tym samym stracić w oczach pracowników, przełożonych, całej firmy.

Warto niezmiennie doceniać swoich pracowników, przypominać potwierdzająco wartości firmy i pracować nad rozwojem umiejętności i kompetencji. Jeśli już zdarzy się sytuacja niepochlebnego komentarza w kanałach social media warto nie chować głowy w piasek ale weryfikować autentyczność i merytorykę wpisu. Wdawanie się w polemikę o wartości czy religię dla samego udowadniania racji też na niewiele się zda.

W przypadku eskalacji – przeniesienia wpisu i większej ilości komentarzy podważających
wartości firmy z mediów społecznościoych do mediów tradycyjnych, na fora branżowe – starałabym się ocenić skalę zagrożenia. Tak jak warto budując autorytet lidera precyzyjnie komunikować, czasem wręcz dokładnie mówić co, gdzie, na kiedy oczekujemy, tak i w tym przypadku jeśli sytuacja tego wymaga odnosić się wyłącznie do prawdziwych i merytorycznych „oskarżeń” przypominając wartości firmy i konsekwentnie realizując działania.