Jak zmienić świat? Oto rozmowy z artystami, którzy robią to każdego dnia

redakcja naTemat.pl
03 listopada 2022, 14:59 • 1 minuta czytania
Żyjesz w rzeczywistości, która nie do końca ci odpowiada? Zmień ją! W taki właśnie sposób do świata podchodzą twórcy zaproszeni do projektu “Where Next? Kreatorzy Zmian”. Znana ilustratorka, autorzy etycznej marki modowej, laureat Paszportu Polityki – to zaledwie część gości, którzy w rozmowach z Olivierem Janiakiem opowiadają o poszukiwaniu swojej drogi – zarówno artystycznej jak i tej życiowej.
Fot. materiały prasowe

Where Next?: Olivier Janiak i bezkompromisowi goście

W każdym z odcinków, udostępnianych co tydzień na platformie where-next.pl, pojawiają się wyjątkowe postaci. Zaproszeni goście będą dyskutować o przekraczaniu kolejnych granic, przełamywaniu schematów i kreowaniu nowych trendów. 

Kogo zatem do owych rozmów zaprosiła marka Glenfiddich? 

Kreatywni twórcy zmian

Jeśli zastanawiacie się, co trzeba w sobie mieć, aby trafić do grona kreatorów zmian, Olka Osadzińska spieszy z wyjaśnieniem. Jedna ze wskazówek brzmi: stwórz swój własny świat i pokaż innym, jak w nim funkcjonować:

– Ludzie od zawsze słuchając o moich pomysłach albo wizji świata mówią, że jestem naiwna lub zbytnio optymistyczna, ale przez lata wzmocniło mnie do tego stopnia, że do dziś potrafię ignorować opinie innych na mój temat, skupiając się na tworzeniu własnego świata i doświadczeń. Jestem chodzącym dowodem na to, że zmiany są nie tylko częścią życia, ale bardzo skutecznym narzędziem w zarządzaniu swoją rzeczywistością. Czy to zmiany studiów, czy miejsca zamieszkania, czy ścieżki kariery. Polecam! – komentuje Olka. 

O tym, że “kreowanie zmian” wymaga sporej dozy wiary w siebie i skupienia na określonym celu, mówią również twórcy wegańskiej marki streetwearowej Bohema Clothing – Wioletta Wiertel i Sebastian Szypuła: 

– Od początku chcieliśmy wyznaczać nowe trendy w modzie i pokazywać, że alternatywa, którą proponujemy, jest rozwiązaniem, które poza designem i funkcjonalnością niesie za sobą przekaz, jakim jest dbałość o planetę, zwierzęta i ludzi - zaznacza Wioletta. Sebastian dodaje, że jego zdaniem proces kreacji wiąże się nierozerwalnie z destrukcją: – Kreator Zmian to ktoś, kto burzy zastaną rzeczywistość, by móc zbudować coś nowego i lepszego – zaznacza. 

Pytanie – jak burzyć, a potem budować na nowo w świecie, w którym wszechobecna jest wtórność i naśladownictwo? Olka Osadzińska, jak już wspominała, jest optymistką: 

– Wykładowcy w szkołach designu zastanawiają się czego uczyć studentów w czasach, w których "wszystko zostało już zaprojektowane". Mnie jednak wydaje się, że kreatywność to sposób bycia, życia, bawienia się rzeczywistością, myślenia, znajdowania rozwiązań dla codziennych zadań i wyzwań. To proces, bardziej niż jego efekt, styl życia bardziej niż produkt. Ważne jest jednak by oprócz tworzenia, poświęcić się też poznawaniu rzeczywistości – ten proces będzie wtedy sensowniejszy i bardziej wartościowy - tłumaczy. 

Problemów, związanych ze zbaczaniem z utartych ścieżek i tworzeniu nowych rozwiązań, nie widzi również Sebastian: 

– Od ponad 20 lat jestem weganinem i stworzenie marki było odpowiedzią na brak dobrej mody dla wegan. Chcieliśmy stworzyć markę, która będzie przede wszystkim wegańska i cruelty-free, ale przy tym wyróżni ją dobry design i najwyższa jakość naszych projektów. Zero kompromisów. Dzięki moim rodzicom ich doświadczeniu i rzemieślniczemu kunsztowi mieliśmy tworzyć takie produkty od początku – komentuje. 

Znacznie szerzej o swojej pracy oraz filozofii, jaką kierują się na co dzień, twórcy opowiedzieli podczas rozmowy z Olivierem Janiakiem. To jednak niejedyny sposób, w jaki zdecydowali się zaangażować w akcję “Where Next: Kreatorzy Zmian”. 

Olka Osadzińska stworzyła plakat będący interpretacją świata marki Glenfiddich: 

– Ilustracja jest kolażem, który nawiązuje do spotu globalnego marki, zarówno kolorystycznie, jak i ideowo – przyszłość, podróż w nieznane, wychodzenie ze strefy komfortu, pokonywanie słabości – opowiada o swoim projekcie. 

– Najważniejszym punktem odniesienia jest jednak natura, od której powinniśmy się uczyć. Pokazuje nam, że nic nie jest tylko w fazie wzrostu. Są cztery pory roku. W życiu też mamy momenty, w których jest łatwiej i takie, w których bywa ciężko. Są chwile stagnacji i bezradności, na które można spojrzeć jak na naturalną część procesu i życia – dodaje. 

Bohema Clothing zaprojektowali natomiast nerkę-torebkę z wegańskich skór:

– Kiedy zaczęliśmy rozmowy o współpracy i obejrzeliśmy inspirujący spot marki, pomyśleliśmy, że projekt, który zostanie stworzony, musi być czymś, co będzie towarzyszyło użytkownikowi na co dzień, w jego drodze, ale będzie też uniwersalne pod względem rozmiaru. Właśnie dlatego stworzyliśmy nerkę inspirowaną kształtem butelki oraz nadaliśmy jej charakterystyczne cechy brand hero marki, czyli poroże – komentują. 

– Symboliczne poroże, które przypomina nam o tym, że zmiana to proces, który w nas wyrasta i droga, którą musimy przebyć, by móc żyć w lepszym świecie. Cały projekt ubraliśmy w charakterystyczne dla naszej marki roślinne materiały, takie jak skóra z winogron i ananasa. To idealne połączenie cech, które mają przypominać użytkownikom, że każdy z nas może być kreatorem zmian – tłumaczą twórcy marki Bohema Clothing. 

Where Next? Do kolejnych architektów przyszłości

Z jednej strony celem kampanii “Where Next? Kreatorzy Zmian” jest tworzenie opowieści o osobach zmieniających nasz świat oraz popularyzacja ich działań w przestrzeni publicznej. Z drugiej: chodzi tutaj o realne, wymierne wspieranie kolejnych odważnych i nie stroniących od kreatywnych wyzwań artystów – stąd współpraca z Fundacją Bęc Zmiana. 

W sklepie Fundacji będzie można kupić plakaty Olki Osadzińskiej oraz nerki Bohema Clothing, natomiast dochód ze sprzedaży zostanie przekazany utalentowanym osobom, które znajdują się na początku swej drogi artystycznej.

Kampania “Where Next? Kreatorzy Zmian” wynosi sztukę na nowy poziom czyniąc ją jeszcze bardziej dostępną. Marka podążając z duchem czasu, wciąż poszukując i odważnie wdrażając innowacyjne rozwiązania z pewnością jeszcze nieraz nas zaskoczy.