Polacy masowo składają ten wniosek w ZUS. Przez te błędy zakład może odmówić wypłaty

Karolina Kurek
06 lutego 2025, 10:43 • 1 minuta czytania
Od 1 stycznia 2025 roku będzie można składać wnioski o rentę wdowią. Zakład Ubezpieczeń Społecznych otrzymał już niemal 300 tysięcy takich wniosków, jednak wiele z nich zawiera błędy. ZUS ostrzega przed najczęstszymi pomyłkami i radzi, jak ich uniknąć.
Polacy masowo złożyli wniosek o rentę wdowią. ZUS jednak ostrzega przed najczęstszymi błędami. Przez to można otrzymać odpowiedź odmowną. Fot. Piotr Kamionka/East News

Pierwsze wypłaty renty wdowiej ruszą od 1 lipca 2025 roku. Wniosek należy złożyć najpóźniej do 31 lipca. Aby otrzymać rentę wdowią, należy spełnić następujące warunki:


Wniosek można złożyć w dowolnym organie emerytalno-rentowym, takim jak ZUS, KRUS, Wojskowe Biuro Emerytalne (WBE), Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA (ZER-MSWiA) czy Biuro Emerytalne Służby Więziennej (BESW), pod warunkiem, że wnioskodawca ma tam prawo do jednego ze świadczeń: emerytury, renty własnej lub renty rodzinnej.

Osoby uprawnione do świadczeń z dwóch różnych organów rentowych mogą same zdecydować, gdzie złożyć wniosek.

Błędy we wnioskach o rentę wdowią

ZUS zaleca dokładne zapoznanie się z treścią formularza ERWD i staranne wypełnienie wszystkich pól. Należy unikać pośpiechu, który może prowadzić do błędów lub pominięcia wymaganych informacji. Takie niedopatrzenia mogą skutkować decyzją odmowną lub wydłużeniem procesu przyznania świadczenia.

Jednym z najczęstszych błędów jest nieprawidłowe wypełnienie rubryk na stronie 3 w sekcji dotyczącej oświadczenia wnioskodawcy. Wielu wnioskodawców błędnie zaznacza odpowiedź "nie" w odniesieniu do informacji "mam przyznane inne świadczenie lub mam złożony wniosek o inne świadczenie i oczekuję na decyzję w tej sprawie".

Taka odpowiedź może skutkować wydaniem decyzji odmawiającej przyznania "renty wdowiej", ponieważ jednym z warunków jest posiadanie prawa do co najmniej dwóch świadczeń – informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego, czytamy na stronie samorzad.gov.pl.

Rzeczniczka wyjaśniła, że w tym pytaniu klient wskazuje, czy przysługuje mu inne świadczenie, np. emerytura, z której nie korzysta, bo wybrał rentę rodzinną. Dotyczy to także sytuacji, gdy renta rodzinna jest zawieszona z powodu pobierania wyższej emerytury. Jeśli jedno ze świadczeń zostało ustalone, ale zawieszone, należy zaznaczyć odpowiedź "tak". Dotyczy to również sytuacji, gdy wniosek o "przyznanie drugiego świadczenia został złożony niedawno, a osoba ta nigdy wcześniej się o nie ubiegała".

Czytaj także: https://natemat.pl/581948,wyjasniamy-kontrowersje-wokol-renty-wdowiej