Fot. nastrazysondazy.uw.edu.pl
Reklama.
Autorzy portalu Na Straży Sondaży, który powstał przy Instytucie Socjologii UW, zauważyli, że polskie tytuły prasowe coraz częściej piszą o rezultatach rozmaitych badań opinii publicznej. To ciekawe, bo jednocześnie systematycznie spada zaufanie do sondaży, które wiele osób uważa za kolejny element zwykłej walki politycznej.
– Dziennikarze, a także osoby ze świata polityki, zarzucają ośrodkom badawczym, że prezentowane przez nich wyniki badań zafałszowują obraz rzeczywistości, w sposób błędny prezentując opinie Polaków. Z kolei firmy tworzące rynek badań krytykują osoby publiczne za wykorzystywanie sondaży jako instrumentu walki politycznej. Na tej sytuacji traci przede wszystkim społeczeństwo i opinia publiczna – napisano na stronie.
Zobacz też: To koniec Janusza Palikota, przegra z Millerem? 2 proc. w sondażu, a Kwaśniewski dogadał się z SLD

Serwis ma więc rozwiewać wątpliwości, jakie narastają wokół sondażowych publikacji. Aby osiągnąć swój cel, twórcy portalu m.in. rozpowszechniają wiedzę o metodologii badań oraz sprawdzają, czy największe tytuły prasowe rzetelnie informują o wynikach sondaży.
Pod uwagę brane są wszystkie artykuły przedstawiające rezultaty badań opinii publicznej, które zamieszczono na łamach trzynastu ogólnopolskich tytułów: "Dziennika Gazety Prawnej", "Gazety Polskiej", "Gazety Polskiej Codziennie", "Gazety Wyborczej", "Gościa Niedzielnego", "Naszego Dziennika", "Newsweeka Polska", "Polityki", "Przeglądu", "Przekroju", "Rzeczpospolitej", "Uważam Rze" i "Wprost".
Każda prezentacja wyników sondażu może zdobyć maksymalnie siedem punktów podstawowych i pięć punktów dodatkowych. Punkty podstawowe przyznawane są za podanie: źródła danych, liczebności próby, metody doboru respondentów, wykorzystanej techniki zbierania danych, rodzaju badanej populacji, terminu realizacji badania oraz dokładnego brzmienia pytań.
W pierwszym kwartale 2013 r. wyniki sondaży najlepiej przedstawiano w "Newsweeku", który średnio zdobywał 3,8 punktu podstawowego (zamieścił w tym okresie sześć artykułów dotyczących rezultatów badań). Druga była "Gazeta Wyborcza", zdobywając średnio 3,2 pkt. (42 publikacje). Trzecie miejsce – ze średnim wynikiem 2,9 pkt. – zajął natomiast "Przegląd" (13 publikacji). Najgorzej wypadły tygodniki "Wprost" (średnio 1 pkt., dwie publikacje) i "Polityka" (średnio 1,4 pkt., cztery publikacje).
– W I kwartale wszystkie artykuły spełniały średnio 2,6 wymagania. Nie jest to dobry wynik, skoro informacje, za które przyznajemy punkty podstawowe są niezbędne do oceny znaczenia wyników badań sondażowych. Posiadając 1/3 podstawowych informacji czytelnik pozostaje bezradny w próbie samodzielnej oceny prezentowanych danych – stwierdzili autorzy portalu Na Straży Sondaży.