Fot. nastrazysondazy.uw.edu.pl

Jeden sondaż, drugi sondaż, trzeci sondaż. I potem kilka kolejnych. To codzienność w polskich mediach. Rzetelności artykułów przedstawiających wyniki badań opinii publicznej przygląda się od kilku miesięcy portal Na Straży Sondaży. Pierwsze efekty pracy pokazują, że na początku tego roku najsolidniej o rezultatach badań informował "Newsweek". Jednak nawet on nie przekazywał czytelnikom wszystkich informacji niezbędnych do samodzielnego ocenienia przytoczonych wyników sondażu.

REKLAMA
Autorzy portalu Na Straży Sondaży, który powstał przy Instytucie Socjologii UW, zauważyli, że polskie tytuły prasowe coraz częściej piszą o rezultatach rozmaitych badań opinii publicznej. To ciekawe, bo jednocześnie systematycznie spada zaufanie do sondaży, które wiele osób uważa za kolejny element zwykłej walki politycznej.
– Dziennikarze, a także osoby ze świata polityki, zarzucają ośrodkom badawczym, że prezentowane przez nich wyniki badań zafałszowują obraz rzeczywistości, w sposób błędny prezentując opinie Polaków. Z kolei firmy tworzące rynek badań krytykują osoby publiczne za wykorzystywanie sondaży jako instrumentu walki politycznej. Na tej sytuacji traci przede wszystkim społeczeństwo i opinia publiczna – napisano na stronie.
Zobacz też: To koniec Janusza Palikota, przegra z Millerem? 2 proc. w sondażu, a Kwaśniewski dogadał się z SLD

Serwis ma więc rozwiewać wątpliwości, jakie narastają wokół sondażowych publikacji. Aby osiągnąć swój cel, twórcy portalu m.in. rozpowszechniają wiedzę o metodologii badań oraz sprawdzają, czy największe tytuły prasowe rzetelnie informują o wynikach sondaży.
Pod uwagę brane są wszystkie artykuły przedstawiające rezultaty badań opinii publicznej, które zamieszczono na łamach trzynastu ogólnopolskich tytułów: "Dziennika Gazety Prawnej", "Gazety Polskiej", "Gazety Polskiej Codziennie", "Gazety Wyborczej", "Gościa Niedzielnego", "Naszego Dziennika", "Newsweeka Polska", "Polityki", "Przeglądu", "Przekroju", "Rzeczpospolitej", "Uważam Rze" i "Wprost".
Każda prezentacja wyników sondażu może zdobyć maksymalnie siedem punktów podstawowych i pięć punktów dodatkowych. Punkty podstawowe przyznawane są za podanie: źródła danych, liczebności próby, metody doboru respondentów, wykorzystanej techniki zbierania danych, rodzaju badanej populacji, terminu realizacji badania oraz dokładnego brzmienia pytań.
W pierwszym kwartale 2013 r. wyniki sondaży najlepiej przedstawiano w "Newsweeku", który średnio zdobywał 3,8 punktu podstawowego (zamieścił w tym okresie sześć artykułów dotyczących rezultatów badań). Druga była "Gazeta Wyborcza", zdobywając średnio 3,2 pkt. (42 publikacje). Trzecie miejsce – ze średnim wynikiem 2,9 pkt. – zajął natomiast "Przegląd" (13 publikacji). Najgorzej wypadły tygodniki "Wprost" (średnio 1 pkt., dwie publikacje) i "Polityka" (średnio 1,4 pkt., cztery publikacje).
– W I kwartale wszystkie artykuły spełniały średnio 2,6 wymagania. Nie jest to dobry wynik, skoro informacje, za które przyznajemy punkty podstawowe są niezbędne do oceny znaczenia wyników badań sondażowych. Posiadając 1/3 podstawowych informacji czytelnik pozostaje bezradny w próbie samodzielnej oceny prezentowanych danych – stwierdzili autorzy portalu Na Straży Sondaży.