
Apple zaprezentowało właśnie najnowszego iPhone'a 5. Standardowo już wydarzenie odbiło się szerokim echem nie tylko w branży, ale zwłaszcza wśród fanów. Gigant z Kalifornii jest idealnym przykładem firmy, której wokół swoich produktów udało się stworzyć kult, gdzie liczy się sam fakt posiadania, a wszystko inne schodzi na dalszy plan. Nie skorzystają z Windowsa, Samsunga, Nokii, bo… nie. Podobnych fanatyków można znaleźć naprawdę w każdej dziedzinie.
Niepotrzebna ideologia
Zamiast po prostu najzwyczajniej w świecie korzystać z techno-gadżetu, na każdym możliwym kroku doprawia się do tego niepotrzebną ideologię. Oprócz żartów w internecie możemy obserwować masę dyskusji, gdzie jedni z niesamowitą zaciekłością "przekonują" drugich o swojej słuszności i odwrotnie. Nawet w naszej redakcji nie ma dnia, w którym z koleżanką z biurka obok nie wymienimy uszczypliwości na temat tego, które produkty są lepsze, a które gorsze.
Żarty jednak na bok, bo nie o nie tu chodzi. Apple'a kochają wszyscy: młodzi, starzy, kobiety, mężczyźni. Na ulicy codziennie mijamy osoby, które piszą SMS-a na iPhonie, słuchają muzyki z iPoda, w plecaku niosą iPada, a w domu zapewne zostawiły Macbooka. Na użytkowników innego "badziewia" patrzą z góry.
I choć Apple jest tutaj idealnym przykładem, to nie trzeba długo szukać, żeby znaleźć podobne sytuacje. – Ikonicznym uwielbieniem charakteryzuje się chociażby branża motoryzacyjna. Z samochodami marki BMW jest identycznie, ich fani też przez wiele lat konsekwentnie trzymają się swojej marki – mówi w rozmowie z naTemat Przemysław Pająk, założyciel branżowego bloga Spider's Web.
Siedem grzechów Apple
1. Produkty Apple są zdecydowanie za drogie.
2. Posiadanie czegoś od Apple służy tylko do tzw. lansu.
3. 50% jego ceny to czysty marketing.
4. Nie ma na niego oprogramowania.
5. Produktów Apple broni grupa „fanbojów” – gotowych walczyć do ostatniej krwi.
6. Przesiadka na produkty z OS X będzie bolesna.
7. Na OS Xa nie ma gier!
Mam wrażenie, że niektórzy dorzucili by do tej listy, że jest za bardzo ‘apple’, ale pozwolę sobie ten punkt pominąć CZYTAJ WIĘCEJ
Generalnie wszystko sprowadza się do założenia, że "moje jest najlepsze, a wszystko inne gorsze i już". Nie ma wątpliwości, że Apple dało ku temu masę powodów. W końcu to firma Steve'a Jobs'a od dawna wyznacza nowe trendy wśród technologii. Jednak kluczową rolę odgrywa tutaj mistrzowski marketing i reklama.
Zobacz: Premiera Apple - setki osób, godziny czekania i handel miejscami
Mac vs PC
Prześciganie się na argumenty trwa od 1984 roku, kiedy Apple wprowadziło pierwszego Macintosha 128K. Przeciwnicy Mac i PC od ćwierć wieku wymieniają się wadami i zaletami tych dwóch platform komputerowych. CZYTAJ WIĘCEJ
Mimo że szef Spider's Web aktualnie korzysta z systemu Android, jest wielkim fanem marki Apple, więc jest w stanie zrozumieć, z jakich powodów ludzie tak bardzo przywiązują się do tej firmy. – Użytkownicy wsiąkają w system usług. Mają iPhone'a, więc chcą mieć iPoda, potem iPada, Maca i tak to się kręci – mówi Pająk.
Drugą kwestią według naszego rozmówcy jest ikoniczne uwielbienie marki.
– Firmy emocjonalnie angażują swoich klientów – słyszymy. Niech przykładem będzie chociażby Coca-Cola i Pepsi, gdzie zawsze w osobistym rankingu jedno jest wyżej niż drugie. – Tacy użytkownicy wybrali już swojego faworyta i uznają, że to co mają, jest całkowicie wystarczające. Nie potrzebują szukać alternatyw. Zakochują się i tak zostaje – przekonuje Paweł Nowak z Applebloga.
Czytaj: Nowy iPhone 5 - piękny i zgrabny czy niepotrzebny i nudny? Komentarze po prezentacji nowego smartfona Apple
Dr hab. Michał Gajlewicz, który zajmuje się m.in. socjologią reklamy, wyjaśnia, że w takim zachowaniu jest coś mistycznego. – To bycie w pewnym kręgu, tworzy swojego rodzaju potwierdzenie własnej wartości. Ale przecież podobne zachowania obserwujemy również na punkcie hobbystycznym – słyszymy od specjalisty.
Apple?
Amerykańska korporacja zajmująca się projektowaniem i produkcją elektroniki użytkowej, oprogramowania i komputerów osobistych z siedzibą w Cupertino w Kalifornii. Założona przez Steve'a Wozniaka , Steve'a Jobsa i Ronalda Wayne'a. Produkty spółki to m.in.: komputery Mac, iPod, iPhone i iPad. Oprogramowanie Apple obejmuje m.in. system operacyjny OS X, przeglądarkę multimediów iTunes. CZYTAJ WIĘCEJ
