Zmiany w egzaminie na prawo jazdy od 1 lipca 2025 r.
Nowe zasady na egzaminie na prawo jazdy od 1 lipca 2025 r. Co się zmienia? Fot. Piotr Michalski / Agencja Wyborcza.pl

Od 1 lipca zaczynają obowiązywać nowe zasady zdawania egzaminu na prawo jazdy. Obejmą zarówno etap na placu manewrowym, jak i jazdę w ruchu miejskim. Zmiany mocno wpłyną na zdawalność, bo za niektóre zachowania egzaminator "podziękuje" od razu. Ma to poprawić bezpieczeństwo na drogach. W jaki sposób?

REKLAMA

Z początkiem lipca wchodzą w życie zmiany w egzaminie na prawo jazdy, które wynikają z nowego rozporządzenia ministra infrastruktury z 21 maja 2025 roku. Celem nowelizacji jest doprecyzowanie i ujednolicenie przepisów oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Zmiany dotyczą zarówno części praktycznej na placu manewrowym, jak i jazdy w ruchu drogowym.

Zmiany w egzaminie na prawo jazdy od 1 lipca 2025 r.

Możliwość skrócenia jazdy po mieście do 25 minut

Ta zmiana akurat ucieszy przyszłych kierowców, bo będą mieć mniej czasu na stres. Kandydaci na prawo jazdy kategorii B1, B oraz w przypadku egzaminu na pozwolenie mogą liczyć na skrócenie egzaminu w ruchu drogowym. Egzaminator będzie mógł zakończyć jazdę po 25 minutach, jeśli wszystkie zadania zostały wykonane prawidłowo i wynik jest pozytywny.

Nowe kryteria przerwania egzaminu na placu manewrowym

Rząd zaktualizował listę sytuacji, w których egzamin zakończy się już na placu manewrowym. Może zostać przerwany, gdy kandydat:

  • przejedzie kołem przez linię wyznaczającą zewnętrzną krawędź stanowiska podczas wykonywania zadania,
  • najedzie lub potrąci pachołek/tyczkę,
  • dwukrotnie nieprawidłowo wykona zadanie (wskazane w tabeli nr 1 załącznika nr 1 - znajdziemy je w treści rozporządzenia),
  • w przypadku egzaminu na pozwolenie ruszy w sposób niekontrolowany w niewłaściwym kierunku lub dwukrotnie nieprawidłowo wykona zadanie (z tabeli nr 4 załącznika nr 1 do wspomnianego rozporządzenia),
  • w przypadku kategorii motocyklowych (AM, A1, A2, A) straci panowanie nad pojazdem, powodując upadek motocykla lub motoroweru,
  • zachowa się w sposób, który może skutkować uszkodzeniem pojazdu egzaminacyjnego, kolizją lub wypadkiem drogowym.
  • Zakończenie egzaminu na mieście m.in. po przejechaniu podwójnej ciągłej

    Nowe przepisy definiują 18 niebezpiecznych zachowań, które skutkują automatycznym negatywnym wynikiem egzaminu – np. spowodowanie kolizji, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy przejechanie "linii podwójnej ciągłej". Nie będzie jednak kar za sytuacje, które kandydata do tego zmusiły, np. ominięcie nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu.

    "Chodzi zatem o takie zachowania, które są kwalifikowane jako wykroczenia zagrażające bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Dotychczas takie niebezpieczne zachowania nie musiały zakończyć egzaminu ze skutkiem negatywnym. Chodzi zatem o to, aby zwiększyć świadomość przyszłych kierowców w zakresie najpoważniejszych zagrożeń w ruchu drogowym i zmniejszyć ryzyko ich realnego występowania na drogach" – wyjaśnia Renata Rychter, dyrektorka Departamentu Transportu Drogowego MI

    Zmiany obejmą też egzaminy na motocykl

    W przypadku kategorii AM, A1, A2 i A egzaminator będzie śledził zdającego z innego pojazdu z łącznością radiową. Dodano nowe zadania, np. przemieszczenie motocykla z wyłączonym silnikiem oraz wymogi dotyczące stroju ochronnego i kontroli stanu łańcucha.

    Dla kategorii D wprowadzono możliwość opuszczenia pojazdu podczas zadania, a zmieniony arkusz egzaminu będzie obowiązywał maksymalnie przez rok w dotychczasowym formacie.