
Od 1 lipca zaczynają obowiązywać nowe zasady zdawania egzaminu na prawo jazdy. Obejmą zarówno etap na placu manewrowym, jak i jazdę w ruchu miejskim. Zmiany mocno wpłyną na zdawalność, bo za niektóre zachowania egzaminator "podziękuje" od razu. Ma to poprawić bezpieczeństwo na drogach. W jaki sposób?
Z początkiem lipca wchodzą w życie zmiany w egzaminie na prawo jazdy, które wynikają z nowego rozporządzenia ministra infrastruktury z 21 maja 2025 roku. Celem nowelizacji jest doprecyzowanie i ujednolicenie przepisów oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Zmiany dotyczą zarówno części praktycznej na placu manewrowym, jak i jazdy w ruchu drogowym.
Zmiany w egzaminie na prawo jazdy od 1 lipca 2025 r.
Możliwość skrócenia jazdy po mieście do 25 minut
Ta zmiana akurat ucieszy przyszłych kierowców, bo będą mieć mniej czasu na stres. Kandydaci na prawo jazdy kategorii B1, B oraz w przypadku egzaminu na pozwolenie mogą liczyć na skrócenie egzaminu w ruchu drogowym. Egzaminator będzie mógł zakończyć jazdę po 25 minutach, jeśli wszystkie zadania zostały wykonane prawidłowo i wynik jest pozytywny.
Nowe kryteria przerwania egzaminu na placu manewrowym
Rząd zaktualizował listę sytuacji, w których egzamin zakończy się już na placu manewrowym. Może zostać przerwany, gdy kandydat:
Zakończenie egzaminu na mieście m.in. po przejechaniu podwójnej ciągłej
Nowe przepisy definiują 18 niebezpiecznych zachowań, które skutkują automatycznym negatywnym wynikiem egzaminu – np. spowodowanie kolizji, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy przejechanie "linii podwójnej ciągłej". Nie będzie jednak kar za sytuacje, które kandydata do tego zmusiły, np. ominięcie nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu.
"Chodzi zatem o takie zachowania, które są kwalifikowane jako wykroczenia zagrażające bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Dotychczas takie niebezpieczne zachowania nie musiały zakończyć egzaminu ze skutkiem negatywnym. Chodzi zatem o to, aby zwiększyć świadomość przyszłych kierowców w zakresie najpoważniejszych zagrożeń w ruchu drogowym i zmniejszyć ryzyko ich realnego występowania na drogach" – wyjaśnia Renata Rychter, dyrektorka Departamentu Transportu Drogowego MI.
Zmiany obejmą też egzaminy na motocykl
W przypadku kategorii AM, A1, A2 i A egzaminator będzie śledził zdającego z innego pojazdu z łącznością radiową. Dodano nowe zadania, np. przemieszczenie motocykla z wyłączonym silnikiem oraz wymogi dotyczące stroju ochronnego i kontroli stanu łańcucha.
Dla kategorii D wprowadzono możliwość opuszczenia pojazdu podczas zadania, a zmieniony arkusz egzaminu będzie obowiązywał maksymalnie przez rok w dotychczasowym formacie.
Zobacz także
