Czego nie chce zobaczyć Przemek Pająk ze Spidersweb.pl. Grupa naTemat największym niezależnym wydawcą w Polsce

Michał Mańkowski
Najnowsze wyniki ogólnopolskiego badania internetu tj. panelu Gemius/PBI nie zostawiają wątpliwości. Grupa naTemat jest największym niezależnym wydawcą informacyjnym w Polsce, za którym nie stoi gigantyczny kapitał i wielkie korporacje. W sierpniu 2018 roku czytało nas niemal 5 milionów realnych użytkowników.
Wyniki Grupy naTemat w sierpniu 2018 wyniosły niemal 5 mln realnych użytkowników w Panelu Gemius/PBI. Fot. Maciej Stanik / naTemat.pl
Cieszymy się i bardzo dziękujemy. Zapewniam, że każdego dnia staramy się dostarczać Wam lepsze i ciekawsze treści. Jednocześnie twardo stąpamy po ziemi i wiemy, co można poprawić, a czego lepiej nie zmieniać, bo działa dobrze i się podoba. To sukces tych 50 osób, które na warszawskim Żoliborzu tworzą Grupę naTemat.

Normalnie ten tekst powinien się skończyć tutaj, ale tym razem ma dodatkowo walor edukacyjny, który tylko pozornie dotyczy jednej osoby.

Kilka miesięcy temu Przemysław Pająk, założyciel jednego z polskich blogów technologicznych, popełnił tekst pt. "Spider’s Web z rekordowym wynikiem w Gemiusie! Grupa Spider’s Web większa od Grupy naTemat", co w naturalny sposób wzbudziło naszą uwagę, bo jak to tak, okazuje się, że wyprzedził nas blog i nawet tego nie zauważyliśmy?

Zwłaszcza, że od pół roku miesiąc w miesiąc notujemy konsekwentne wzrosty oglądalności. Lipiec był dla Grupy naTemat najlepszym wynikiem w całym roku 2018. W sierpniu, mimo sezonu ogórkowego i aury niesprzyjającej klikalności, po raz kolejny pobiliśmy ten wynik. Dodatkowo dwa z naszych serwisów (parentingowy MamaDu.pl i biznesowy INNPoland.pl) zanotowały najlepszy wynik w całej historii swojego istnienia.

Pająk w swoim tekście precyzyjnie wyjaśnia zawiłości badań internetu (Google Analytics kontra Gemius). Pełen zachwytów tekst buduje wokół osi bycia większym od Grupy naTemat, co w rzeczywistości nie miało miejsca. Jednocześnie usilnie ignoruje nasze wyjaśnienia: w komentarzu na prywatnym profilu, w komentarzu na Facebooku czy w komentarzach pod artykułem. A następnie powtarza to w kolejnych tekstach.

Grupa naTemat była w tamtym czasie audytowana w niepełnym zakresie. Mimo wzrostów unikalnych użytkowników Gemius twierdził, że realnych nie tylko nie zyskujemy, a wręcz tracimy – ok. miliona, co po prostu było niemożliwe.

Jego jedyną odpowiedzią była ta całkowicie godna osoby na pozycji CEO Grupy Spidersweb.
No cóż, gapowe się płaci, więc specjalnie z tego powodu postanowiliśmy przystąpić do audytu site-centric w Gemiusie, by żadnych nieporozumień względem metodologii i samych wyników już nie było, a ruch mobilny oraz ten z SEO został zliczony poprawnie.


I od razu, już w pierwszym w pełni audytowanym miesiącu (site-centric sierpień 2018), okazało się, że serwisy Grupy naTemat odwiedziło blisko:

5 milionów realnych użytkowników

A dokładniej było ich 4 946 327. W przypadku Grupy Spider’s Web (tudzież bloga, jak sam siebie nazywa) liczba ta to 3 739 935, czyli 1,2 mln realnych użytkowników mniej. Tylko na samych urządzeniach mobilnych czyta nas niemal tyle internautów, ile całą Grupę Spidersweb łącznie. Nie jesteśmy zaskoczeni, odkąd wprowadziliśmy błyskawicznie strony mobilne w technologii PWA/React śledzimy tutaj tylko same wzrosty.

To tyle. Tym samym Grupa naTemat jest największym niezależnym wydawcą internetowym w Polsce, za którym nie stoi zagraniczny kapitał, ani wielkie korporacyjne zaplecze.
Fragment wyników Panelu Gemius/PBI
Dziękujemy za mobilizację i życzymy wszystkiego najlepszego z okazji 10-lecia działalności. To niewątpliwy sukces dziennikarsko-biznesowy, któremu szczerze kibicuję. A konkurencja zawsze jest dobra. Z najlepszymi życzeniami od pomarańczowego naTemat.