Która linia najczęściej gubi nasze bagaże? Są najnowsze statystki

Małgorzata Chuchel
12 października 2023, 15:25 • 1 minuta czytania
Nadając swój bagaż podczas lotów, zawsze mamy ten dreszczyk niepewności, czy na pewno wyjedzie do nas na taśmie a lotnisku docelowym. Urząd Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii przeprowadził badania, które wyłoniły linię lotniczą, której najczęściej zdarza się gubić bagaże. Niechlubnym zwycięzcą okazał się bardzo popularny również w Polsce Ryanair.
Nieodebrane bagaże na lotniskowej podłodze fot. Getty Images / luoman

Temat zagubionych walizek został zgłębiony przez brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego. Jego pracownicy skupili się na 1,5 tys. przypadków zgubionych bagaży w Wielkiej Brytanii, które miały miejsce w latach 2018-2022.


Wtedy też miało miejsce najwięcej sytuacji, w których na londyńskich lotniskach lądowało mnóstwo przypadkowych bagaży, a w sieci pojawiały się niepokojące zdjęcia pokazujące wielkie wieże walizek i torby, które leżały nieodebrane na hali przylotów.

Z zebranych przez urząd danych wynika, że za aż 12 procent zagubionych bagaży rejestrowanych, odpowiadał popularny również wśród Polaków irlandzki przewoźnik Ryanair. Przedstawiciele Ryanaira nie zgadzają się jednak z tym wynikiem i zaznaczają, że dane nie uwzględniają liczby przewożonych ludzi, która znacznie wpływa na wskaźnik zagubionych bagaży.

Na samych tylko trasach z i do Wielkiej Brytanii, przewoźnik obsługuje w skali roku aż 52 miliony pasażerów. Daje to wynik jednego zagubionego bagażu na 10 tysięcy podróżujących.

Kolejne miejsca zajęły największe hiszpańskie linie lotnicze Iberia i Vueling Airlines. W pierwszej piątce znalazły się także Royal Air Maroc i Qatar Airways.

Co zrobić, jeśli twój bagaż zaginie na lotnisku?

Gdy tylko zdasz sobie sprawę, że Twój bagaż zaginął, znajdź przedstawiciela linii lotniczej i zgłoś się do nich przed opuszczeniem lotniska. Jeśli nie możesz znaleźć punktu przedstawiciela, zadzwoń na infolinię. Zostaniesz tam poproszony o złożenie raportu z oraz podanie opisu koloru, marki i modelu bagażu.

Jeśli obsługa klienta nie skontaktuje się w przeciągu trzech dni, najlepiej zaktualizować swoje roszczenie o bardziej szczegółowe informacje na temat zawartości toreb.

Po zgłoszeniu zguby bagażu większość linii lotniczych dostarczy go za darmo, jeśli zostanie znaleziony. Nie zawsze jest to jednak standardem, więc najlepiej upewnić się u przedstawiciela już na samym początku.

Jeśli przez jakiś czas będziesz pozbawiony swoich rzeczy i będziesz musiał zakupić takie elementy, jak odzież, przybory toaletowe, czy też inne niezbędne przedmioty, aby móc kontynuować podróż, dopóki go nie odzyskasz - zbieraj wszystkie rachunki. To pozwoli na odzyskanie pełnego zwrotu kosztów. Sprawdź jednak, jakie wydatki linia lotnicza uważa za uzasadnione.

Kiedy już uda się odzyskać bagaż, dokładnie sprawdź jego stan i zawartość i w razie jakichkolwiek braków niezwłocznie poinformuj o tym przewoźnika.

Linie lotnicze mają 21 dni na zwrot zagubionego bagażu. Jeśli w tym czasie nie dostarczą go do Ciebie, możesz ubiegać się o odszkodowanie.