Strona internetowa jest dziś tak samo nieodłącznym elementem każdego biznesu, jak kiedyś papierowa wizytówka. W natłoku możliwości niejeden może się jednak pogubić, dlatego wróćmy do podstawowego pytania i wyjaśnijmy kilka kwestii - jakie kroki należy podjąć, by wejść z biznesem do internetu?
Domena jest internetowym adresem - dosłownie i w przenośni - twojego przedsiębiorstwa. Miliony Polaków każdego roku regularnie korzysta z wyszukiwarki przed zakupem czegokolwiek po to, by zdobyć więcej informacji o produkcie, znaleźć specjalne oferty czy opinie innych klientów.
Można bez przesady założyć, że właściwy adres to klucz w procesie promowania usług. Jeśli nasz biznes odbywa się tylko w obrębie Polski, skorzystajmy z najpopularniejszego, krajowego rozszerzenia - .pl. Jeśli jednak nasza wymarzona domena jest już zajęta, sprawdźmy dostępność rozszerzeń typu: .com.pl, .net.pl, .org.pl, info.pl czy biz.pl - są one mniej popularne, więc zwiększa się szansa na to, iż będziemy mogli je wykupić.
Jeśli z kolei celujemy w konkretną, regionalną grupę odbiorców, możemy zarezerwować bardziej odpowiednią domenę: mogą to być nazwy skrócone, jak waw.pl, ale także pełne nazwy miast: .wroclaw.pl, .szczecin.pl, .katowice.pl, etc.
W wyborze domeny możemy wykazać się także kreatywnością! Rynek nazw internetowych jest już rozwinięty do tego stopnia, że bez problemu znajdziemy domenę właściwą dla rodzaju naszego biznesu: .expert, .pub, .pizza, .marketing, .technology, .bike, .dance, jak i końcówki właściwe dla innych krajów, które mogą gramatycznie łączyć się z naszą nazwą: flor.es (na przykład jako nazwa kwiaciarni) czy telemedi.co (autentyczna nazwa firmy świadczącej usługi telemedyczne).
2. Strona www - jak ją wykonać?
Rynek projektowania stron internetowych jest tak ogromny, że obok dużych firm, zatrudniających wielu pracowników, działają tysiące mikrofirm freelancerów, których oferta nie odbiega jakościowo od większych podmiotów.
Problem w tym, że za indywidualnie zaprojektowaną, responsywną (czyli poprawnie wyświetlającą się na urządzeniach mobilnych) stronę, zoptymalizowaną pod wyszukiwarki, przyjdzie nam zapłacić kilka tysięcy złotych. O ile taki wydatek można traktować jako inwestycję, która w przyszłości zwróci się w postaci większej ilości klientów, o tyle warto pamiętać, że istnieją rozwiązania dużo tańsze, które umożliwiają samodzielne stworzenie strony, której efekt może być podobny, jak w przypadku zlecenia pracy profesjonaliście!
Dobrym przykładem jest Kreator Click Web, dzięki któremu w ciągu jednego wieczora, bez niczyjej pomocy, będziemy w stanie zaprojektować własny kąt w internecie. Kreator oferuje szereg opcji, ale jest intuicyjny w obsłudze i nawet jeśli nigdy wcześniej nie robiliśmy czegoś podobnego, szybko nabierzemy wprawy.
Do dyspozycji mamy ponad 100 gotowych szablonów, które można modyfikować w dowolny sposób, ale Click Web oferuje także możliwość rozpoczęcia pracy z czystą kartą - jeśli pomysły nie mieszczą nam się w głowie, mamy tutaj mnóstwo miejsca, by je pokazać.
W ciągu najbliższych czterech lat ruch internetowy generowany przez smartfony i tablety wzrośnie 10-krotnie, co oznacza, że dziś przygotowanie strony internetowej z myślą o klientach mobilnych nie jest kwestią wyboru - to obowiązek!
Tworząc stronę w Click Web nie musimy się o to martwić - strona automatycznie będzie optymalizowana niezależnie od ekranu, na jakim zostanie wyświetlona.
Na uwagę w Kreatorze zasługują w szczególności małe widgety, dzięki którym nie musimy kombinować, jak umieścić na stronie mapę z dojazdem, wygodny formularz kontaktowy czy galerię zdjęć z ofertą naszej firmy. Jedno kliknięcie wystarczy, by w prosty sposób ułatwić potencjalnemu klientowi interakcję z naszą witryną. Zobacz, jakie to proste:
Sprawa może być jednak jeszcze prostsza: jeśli nie mamy czasu na tworzenie witryny, możemy to w prosty sposób zlecić profesjonalistom z home.pl, którzy na podstawie przesłanych przez nas materiałów najlepiej dobiorą wygląd strony i rodzaju naszego biznesu. Po stworzeniu strony otrzymujemy potwierdzenie jej wykonania i możemy zgłosić ewentualne uwagi i sugestie.
3. Promocja - jak zacząć?
To, że pokażemy się w sieci - choćby od najlepszej, nomen omen, strony - nie sprawi jeszcze, że klienci zaczną spływać do nas rwącą rzeką! Na szczęście, w ramach Kreatora Click Web otrzymujemy kilka interesujących rozwiązań na dobry początek.
Jak wspominaliśmy wcześniej, zdecydowana większość internautów przed zakupem czegokolwiek, korzysta najpierw z wyszukiwarki. To doskonała okazja, by nie tylko ściągnąć klientów na swoją stronę, ale także pokazać im nasze najlepsze oferty przez eklamy Google Adwords. Decydując się na własną stronę poprzez Click Web, zyskujemy bon o wartości 250 zł na pierwszą kampanię i profesjonalną pomoc techniczną od home.pl.
Jednak home.pl idzie o krok dalej i w ramach odrębnej oferty - promocja w internecie - oferuje naprawdę szerokie możliwości marketingowe dla naszego biznesu.
We współpracy z tuzami polskiej sieci home.pl oferuje kompleksową ofertę reklamową, która daje nam szansę promowania się w ściśle określonym zasięgu. W ramach pakietu otrzymujemy także wsparcie dedykowanego specjalisty, który przygotuje i poprowadzi naszą kampanię.
Możemy więc skorzystać z technik SEO (eng. search engine optimization), dzięki którym witryna pojawi się w pierwszej dziesiątce naturalnych wyników wyszukiwania Google. Warto na to zwrócić uwagę - zaledwie 8 proc. wszystkich internautów zagląda dalej, niż na pierwszą stronę w wyszukiwarce!
Ale przygotowane reklamy to dopiero połowa sukcesu. Nawet najciekawsza kreacja niewiele nam da, jeśli nie będziemy w stanie monitorować sieci w poszukiwaniu opinii pojawiających się na temat naszych usług - i właściwie reagować. Strona uruchomiona za pomocą Click Web da nam dostęp do najpopularniejszego narzędzia analitycznego w polskim internecie - Brand24. Z jego pomocą przez 2 miesiące za darmo będziemy mogli sprawdzać w czasie rzeczywistym, narzędzia co inni mówią o naszej firmie czy blogu.
Korzyści płynące z własnoręcznie wykonanej strony - poza satysfakcją i zaoszczędzonymi pieniędzmi, które możemy zainwestować w marketing - to także 100-złotowy rabat na wysyłkę profesjonalnego maila reklamowego czy newslettera do bazy zdefiniowanych użytkowników kont pocztowych WP i o2, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie reklam. Nadmieńmy, że mówimy tu o łącznej grupie 8 milionów potencjalnych klientów!
Dzięki możliwości wyboru wieku, płci, zainteresowań i lokalizacji odbiorców wiadomości, reklama trafi dokładnie do tych osób, które najbardziej mogą być zainteresowane zakupami u nas.
Choć zakres działań może się wydawać na pierwszy rzut oka bardzo szeroki, w gruncie rzeczy możliwość koordynowania całej kampanii z jednego panelu administracyjnego sprawia, że możemy realnie wejść w świat internetowego biznesu i aktywnie pozyskiwać klientów. I to niezależnie od tego, czy dopiero co stawiamy pierwsze kroki w e-commerce, czy też jesteśmy na rynku już jakiś czas. Decydując się na rozwijanie swojego przedsiębiorstwa w home.pl, mamy oczywiście możliwość wyboru pakietu usług, który najlepiej pasuje do rodzaju naszej działalności.
Partnerem cyklu "Akademia e-biznesu" jest home.pl
Zobacz także artykuły z cyklu "Akademia e-biznesu"