Słuchacze Spotify czekali na ten moment ze zniecierpliwieniem. Jak co roku serwis dzieli się ze światem danymi dotyczącymi tego, jaka muzyka cieszyła się największą popularnością w ostatnich 12 miesiącach. Oprócz statystyk prywatnych gigant streamingu pokazuje też, jacy artyści, a także jakie piosenki znalazły się w rankingu TOP w poszczególnych krajach. Widać, że Polacy od lat mają faworyta wśród gatunków muzycznych.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Spotify Wrapped. Czego Polacy słuchali w 2023 roku?
Spotify Wrapped to roczne podsumowanie serwisu muzycznego. Dowiadujemy się z niego, jakich artystów i utworów słuchało się najczęściej w danym kraju (i w konkretnym roku), która gwiazda miała najwięcej odtworzeń i - co każdego interesuje najbardziej - jak prezentowały się nasze osobiste statystyki, czyli jakie utwory / gatunki / podcasty, a także jacy wykonawcy gościli w naszych słuchawkach lub na głośnikach.
Słuchacze Spotify chętnie udostępniają estetycznie wyglądające listy muzycznych faworytów na swoich instagramowych relacjach. Jedni chwalą się nimi, inni zaś wstydzą, o czym w grudniu zeszłego roku pisała w naTemat Ola Gersz z działu Kultura. "Nasz skrzętnie budowany wizerunek wyrafinowanego melomana rozsypuje się w pył" – czytamy w tekście "'Nie pokażę ci mojej playlisty, bo musiałabym cię zabić', czyli jak Spotify Wrapped nas zawstydza".
W środę (29 listopada) użytkownicy platformy streamingowej poznali swoje podsumowanie na 2023 rok. Polacy powtórnie udowodnili, że stawiają rodzimą muzykę ponad twórczością zagranicznych gwiazd. Widać wyraźnie, że gustują przede wszystkim w rapie. Oto jak prezentują się rankingi TOP artystów i piosenek:
Lista najpopularniejszych artystów w Polsce w 2023
Spotify poinformowało, że 2023 rok to powrót głównych gwiazd muzyki pop. Twórcy serwisu zwrócili także uwagę na pewne trendy, które wpłynęły na gust wiele osób spośród ponad 551 mln słuchaczy. Eurowizja okazała się strzałem w dziesiątkę - zaledwie dzień po finale zwycięski utwór szwedzkiej piosenkarki Loreen "Tattoo", a także chwytliwa piosenka "Cha Cha Cha" fińskiego artysty o pseudonimie Käärijätrafiły na listy przebojów na całym świecie.
Do tego afrobeatsbył jednym z najszybciej rozwijających się gatunków w Spotify (wzrost o 550 proc. od 2017 roku).
W skali globalnej najpopularniejszą wykonawczynią roku została - bez żadnego zaskoczenia - Taylor Swift, która od 1 stycznia zdobyła 26,1 mld odtworzeń. Drugie miejsce zajął wykonawcza reggaeton Bad Bunny. Na podium znalazł się także The Weeknd, którego mogliśmy jakiś czas temu oglądać w kontrowersyjnym serialu Sama Levinsona "Idol".
W pierwszej dziesiątce wymieniono też Drake'a, Peso Plumę, Feida, Travisa Scotta, SZA, Karola G i Lanę Del Rey.
Jeśli chodzi o najpopularniejszy utwór, na szczycie rankingu uplasowała się Miley Cyrus z "Flowers", a tuż za nią SZA i jej "Kill Bill" oraz Harry Styles i "As It Was". Listę uzupełnili: Jung Kook ("Seven feat Latto"), Eslabon Armado i Peso Pluma ("Ella Baila Sola"), Taylor Swift ("Cruel Summer" i "Anti-Hero"), Metro Boomin, The Weekend i 21 Savage ("Creepin"), Rema i Selena Gomez ("Calm Down"), a także Bizarrap i Shakira ("Shakira: Bzrp Music Sessions, Vol. 53").
Po raz czwarty z rzędu "The Joe Rogan Experience" zdobył tytuł najlepszego podcastu roku na całym świecie. Na drugim miejscu - po raz drugi - znalazł się podcast "Call Her Daddy", a na trzecim "Huberman Lab".