Rysując portret Polaka w oparciu o popularność programów telewizyjnych można się naprawdę zmartwić – mało ambitny ignorant, skupiony na rozrywce i pochłonięty światem seriali.
Rysując portret Polaka w oparciu o popularność programów telewizyjnych można się naprawdę zmartwić – mało ambitny ignorant, skupiony na rozrywce i pochłonięty światem seriali. Fot. Shutterstock.com
Reklama.
Informacja o zrzuceniu programu "To był dzień na świecie" z codziennej ramówki Polsatu News poruszyła nie tylko jego fanów. Był to w końcu jedyny w Polsce codzienny program poświęcony analizie polityki międzynarodowej. Krzysztof Mroziewicz, ambasador i publicysta w rozmowie z naTemat nie krył oburzenia: – To arogancja warstw średnich i po prostu zwykła głupota. Przepraszam za ostry język, ale niedługo będziemy spychani do programów o trzeciej nad ranem – skomentował i dodał: – Polska staje się krajem coraz bardziej prowincjonalnym.
"Polacy zdurnieli"
Podobnie postrzega to Ewa Wanat, była redaktor naczelna radia TOK FM, która napisała na Facebooku: "To tylko świadczy o tym, jak Polacy zdurnieli. Nie ma widzów, nie opłaca się...". To niepokojące, że zainteresowanie Polaków ogranicza się jedynie do polityki krajowej. Chociaż to nie do końca prawda. Polacy z niezbyt wielką pasją i zaangażowanie interesują tym, co dzieje się w kraju.

Liderzy rynku telewizyjnego

1. TVP 1 – 1,092 mln widzów (15,43 proc.)
2. Polsat – 906 tys. widzów (12,80 proc.)
3. TVN – 903 tys. widzów (12,76 proc.)
4. TVP 2 – 775 tys. widzów (10,95 proc.)
5. TVP Info – 252 tys. widzów (3,56 proc.)
6. TVN24 – 247 tys. widzów (3,11 proc)
...
11. Polsat News – 90,6 tys. widzów (1,28 proc.)
CZYTAJ WIĘCEJ


dane Nielsen Audience Measurement za tydzień 11-17 marca 2013 rok

Do najpopularniejszych programów w telewizji – i publicznej i komercyjnej – wcale nie należą te informacyjne. Nie są to też programy publicystyczne. Prym wiodą programy rozrywkowe i seriale i to one zajmują większość pozycji w TOP 10. Audycje informacyjne podskoczyły jedynie przy okazji niedawnego konklawe. Z rankingów oglądalności programów telewizyjnych bije niestety obraz Polaka ignoranta. Udziały procentowe typów programów w tygodniowych emisjach stacji telewizyjnych nie pozostawiają złudzeń, co do oczekiwań polskiego widza. Wszystkie stacje telewizyjne najwięcej czasu antenowego przeznaczają na emisję filmów.

Udział filmów w tygodniowych emisjach stacji telewizyjnych:
TVP2 (48,95 proc.), TVP1 (45,89 proc.), Polsat (45,91 proc.), TVN (33,13 proc.) CZYTAJ WIĘCEJ


Dane Nielsen Audience Measurement za okres 04.03.2013 - 10.03.2013

Na drugim miejscu plasuje się rozrywka. W telewizji publicznej, to 7-8 proc, w stacjach komercyjnych już dwa razy więcej: Polsat – 13,68 proc., TVN – 19,13 proc. Na audycje informacyjne przypada znacznie mniejszy procent. W Polsacie jest to 6,77 proc., ale w TVN jest jedynie 2,47 proc. W "Jedynce" i "Dwójce" to ponad 7 proc.
Życie jak w serialu
Oczywiście najlepszym wyznacznikiem gustu widza nie jest sam procentowy udział gatunków, a oglądalność konkretnych programów. Według danych Nielsen Audience Measurement cztery pierwsze miejsca przypadają hitowym telenowelom i serialom obyczajowo-komediowym. Program informacyjny pojawia się dopiero na 6. pozycji. Nie jest to jednak dłuższy dziennik, tylko krótki "Teleexpress". "Wiadomości" TVP1 są dopiero na 10. i mają o blisko 3 mln mniej widzów niż topowa telenowela – "M jak miłość".

Najpopularniejsze programy telewizyjne

1. M jak miłość (TVP2) – 7,06 mln widzów
2. Ranczo (TVP1) – 6,3 mln widzów
3. Anna German (TVP1) – 5,89 mln widzów
4. Na dobre i na złe (TVP2) – 5,80 mln widzów
5. Sport (TVP1) – 5,4 mln widzów
6. Teleexpress (TVP1) – 5,1 mln widzów
7. Prognoza pogody (TVP1) – 4,79 mln widzów
8. Ojciec Mateusz (TVP1) – 4,75 mln widzów
9. Puchar Świata w skokach narciarskich (Lahti) (TVP1) – 4,71 mln widzów
10. Wiadomości (TVP1) – 4,65 mln widzów
CZYTAJ WIĘCEJ


Dane Nielsen Audience Measurement za okres 04-10.03.2013

W TVN na pierwszym miejscu są "Fakty" (31,40 proc. udziału – według danych TVN). Pozostałe miejsca zdecydowanie jednak zajmują seriale, talk show i programy rozrywkowe. Kolejno: "X Factor", "Lekarze", "Kuba Wojewódzki", "Uwaga!", "Top Model", "Na wspólnej", "Ukryta Prawda", "Prawo Agaty" i "Ugotowani". W TVN Style prym wiodą również programy mocno rozrywkowe. Pierwsze miejsce to "Magiel Towarzyski" – prowadzony przez blogerkę naTemat Karolinę Korwin Piotrowską, drugie "66-co nas szokuje". Program poradnikowy Katarzyny Bosackiej "Wiem, co jem", z którą rozmawialiśmy niedawno o łączeniu kariery z byciem wielodzietną matką, zajmuje dopiero 10. miejsce.
Analiza popularności audycji TVN24 pokazuje, że najczęściej oglądane w tej stacji są relacje na żywo (transmisje, konferencje) i poranek w TVN24. Program publicystyczny znajduje się na 6. pozycji. To "Kawa na ławę", która jest często złośliwie nazywana programem polityczno-rozrywkowym. Ma specyficzny charakter, bo komentatorami są politycy i ich dyskusje bardzo często zmieniają się w kłótnie. Kilka barwniejszych opisywaliśmy już w naTemat. W TOP 10 nie znalazł się np. program Jacka Pałasińskiego ("Świat według Jacka") o ciekawych wydarzeniach na świecie.

Gdzie się podział widz ambitny?
Popularność seriali, reality show, i talk show pokazuje, że Polak raczej nie szuka w telewizji programów ambitnych. Nie interesuje się polityką międzynarodową, sprawami gospodarki. Za wystarczające źródło wiedzy uznaje co najwyżej "Fakty", "Teleexpress" i "Wiadomości". Sukcesy wieńczą seriale z życia wzięte jak "Ukryta prawda", "Dlaczego ja", "Zdrada", z udziałem aktorów-amatorów, utrzymane w mało poważnej koncepcji, choć oczywiście z odrobiną dramatyzmu. Przed telewizor przyciągają nas również programy na żywo z udziałem prawdziwych ludzi – artystów amatorów, początkujących tancerzy i piosenkarzy, czy dziewczyny marzące o karierze modelek.
Zdaniem ekspertów chętnie oglądamy tego typu programy i seriale, bo utożsamiamy się z bohaterami – nie zawodowymi aktorami – a prawdziwymi ludźmi, z sąsiedztwa. Optymizmem napawa jednak popularność serialu "Anna German", który mimo że jest fabularny, ma jednak również charakter dokumentalny. Nie zmienia to jednak faktu, że większość Polaków charakteryzuje brak zainteresowania tematyką ważną i poważną jak ekonomia, gospodarka, polityka międzynarodowa, mimo że właśnie te dziedziny wpływają realnie na nasze życie i jego status. Ewa Wanat nazywa to wprost "zdurnieniem", Krzysztof Mroziewicz głupotą i prymitywizmem.
logo

Krzysztof Mroziewicz
ambasador i publicysta w rozmowie z naTemat

Polacy są źle postrzegani na świecie, jako banda niezorganizowanych brudasów, jak powiedział mi jeden ze znamienitych przedstawicieli światowej Polonii. Nam zaś się wydaje, że "Polacy to złoci ptacy" i co nas obchodzą ruskie, angole czy makaroniarze. Ta głupkowata arogancja warstw średnich jest wspierana przez swoich przedstawicieli w mediach. To głupota i prymitywizm. CZYTAJ WIĘCEJ


Oczywiście na taki "telewizyjny portret" Polaka można patrzeć z przymrużeniem oka. Chyba jednak niewiele osób zaprzeczy, że to co oglądamy, odzwierciedla nasze ambicje i poziom zainteresowania otaczającym światem. Tym bardziej, jeśli weźmie się pod uwagę, że średnio Polak spędza przed telewizorem około czterech godzin.