
1 czerwca w drugiej turze wyborów prezydenckich mamy dwóch kandydatów. Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki mogą zgarnąć część elektoratu, która w pierwszej turze postawiła na kogoś innego. Nowy sondaż pokazał, że Polacy mają jasny plan na to decydujące wyborcze starcie.
"Czy w drugiej turze wyborów na prezydenta RP woli Pan/Pani nie głosować wcale, czy zagłosować na kandydata, co do którego nie jest Pan/Pani w 100 proc. przekonany/przekonana (tj. na tzw. mniejsze zło)?" – to jedno z pytań, które pojawiło się w sondażu UCE Research dla Onetu.
Z odpowiedzi wynika, że większość Polaków w drugiej turze nie ma swojego wymarzonego kandydata. Aż 74,3 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zagłosuje na "mniejsze zło". Przeciwnego zdania było jedynie 10,1 proc. 15,6 proc. wybrało odpowiedź "nie wiem/ciężko powiedzieć".
A jak to wygląda z podziałem na elektoraty? Sondaż pokazał, że najczęściej na "mniejsze zło" woli zagłosować elektorat Adriana Zandberga (95,2 proc.), Magdaleny Biejat (85,9 proc.) i Szymona Hołowni (80,4 proc.). Nieco inaczej rozkłada się to w przypadku Sławomira Mentzena i Grzegorza Brauna – odpowiednio 74,4 proc. i 75 proc.
Badanie UCE Research na zlecenie Onetu zostało przeprowadzone w dniach 19-20 maja 2025 r. metodą CAWI na próbie 1011 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat, z czego 871 wzięło udział w I turze wyborów na prezydenta RP.
Sondaże po debatach prezydenckich
W piątek 23 maja odbyła się debata prezydencka, w której Nawrocki zmierzył się z Trzaskowskim. Ale jak właściwie debaty w tej kampanii wpłynęły na decyzje wyborców? Wcześniejszy sondaż UCE Research pokazał, że aż 42 proc. respondentów wiedziało, na kogo zagłosuje w I turze wyborów jeszcze przed debatami, a tylko 16 proc. dopiero po nich. Więcej pisaliśmy o tym w naTemat.
Z kolei w niedzielę 25 maja w Warszawie odbyły się dwa marsze. Jak podał Onet, według nieoficjalnych, ale uzyskanych od miejskich służb informacji, Nawrockiemu udało się zgromadzić ok. 50 tysięcy zwolenników. Z kolei za Trzaskowskim poszło ok. 140 tysięcy ludzi.
Zobacz także
