W tej grze można stworzyć symulacje rozwoju koronawirusa. Scenariusze graczy nie wyglądają dobrze

Zuzanna Tomaszewicz
Choć gra "Plague Inc." wyszła prawie 8 lat temu, to teraz właśnie przeżywa swoją drugą młodość. Gracze z całego świata, łącznie z ludźmi żyjącymi w objętych kwarantanną miastach w Chinach, tworzą w niej strategię rozprzestrzeniania się koronawirusa. Wynik jest jeden - ich symulacje zwiastują koniec życia na Ziemi. Twórcy gry próbują jednak zapobiec narastającej panice.
Fot. screen z gry "Plague Inc."
Celem "Plague Inc." jest stworzenie śmiercionośnego wirusa, który zabije całą ludzkość. Za pomocą znajdujących się w grze narzędzi można m.in. mutować wirusa, a także wyznaczyć międzykontynentalną trasę, jaką ma on odbyć. Na mapie świata, która przez całą symulację ukazywana jest na ekranie, widać, jak wykreowana przez gracza "bomba biologiczna" przenosi się z jednego miejsca na drugie.

Oprócz tego, wraz ze wzrostem liczby zakażonych osób, mapa wypełnia się czerwonymi punktami, oznaczającymi ogniska epidemii. Poza tym gracz wie też na pokładzie którego samolotu lub statku znajduje się pasażer na gapę, czyli wirus.
Fot. screen z gry
Wydawałoby się, że ta gra z 2012 roku ma już za sobą okres największej popularności. Cóż, okazało się jednak, że w obliczu możliwej pandamii koronawirusa symulacja znowu zyskała na rozgłosie i teraz sieje w mediach niemałą dezinformację.


Gracze z całego świata - dzięki "Plague Inc." - próbują pisać własne scenariusze dotyczące dalszego rozwoju koronawirusa, który w grudniu zeszłego roku pojawił się w chińskim mieście Wuhan i który z dnia na dzień zbiera coraz większe żniwo.

Wirus 2019-nCoV jest o tyle groźny, że zarażenie się nim jest możliwe nawet w okresie inkubacji - a ta trwa do 14 dni. Obecnie w wyniku zakażenia zmarło 81 osób.

To tylko gra
Jeden z najgorszych scenariuszy wykreowanych w grze Ndemic Creations zakłada, że koronawirus wykończy ludzkość w niecały rok, a dokładnie 360 dni. Inne symulacje wskazują na to, że aby wirus zniszczył całe życie na Ziemi, wystarczy tylko 419 dni.

Według gry najpierw upadnie rząd państw azjatyckich, następnie europejskich, a potem USA. Długo przetrwają kraje afrykańskie. Ostatnia polegnie zaś Grenlandia i Kanada.
Fot. screen z gry
Nikt jednak nie powinien sugerować się zwykłą grą strategiczną. Ponadto wielu graczy już na wstępie popełnia błąd klasyfikując stworzonego przez siebie koronawirusa jako bakterię, czego dowodem są liczne filmiki na Youtube przedstawiające rozgrywkę z "Plague Inc.".

Studio odpowiedzialne za grę wydało nawet oficjalne oświadczenie, w którym tłumaczy, że ich produkt nie jest w stanie przewidzieć przyszłości. "Plague Inc. istnieje od 8 lat i widzimy, że za każdym razem, gdy na świecie pojawi się nowa epidemia, znacząco wzrasta liczba aktywnych graczy (…). Specjalnie zaprojektowaliśmy tę grę, aby była realistyczna i zawierała wiele informacji, nie robiąc sensacji z poważnych problemów w świecie rzeczywistym. Zostało to zaakceptowane przez CDC i inne wiodące organizacje medyczne na całym świecie" – czytamy w komunikacie. "Pamiętajmy jednak, że Plague Inc. to gra, a nie model naukowy, a obecna epidemia koronawirusa to bardzo realna sytuacja, która dotyka ogromną liczbę ludzi. Zawsze zalecamy, aby gracze zasięgali informacji bezpośrednio od lokalnych i globalnych organów do spraw zdrowia" – dodało Ndemic Creations.