Nowy pomysł PiS nie ucieszy kierowców. 2,5 zł za godzinę jazdy w mieście
Obserwuj naTemat w Wiadomościach Google.
- Jeszcze w październiku 2021 roku Sejm rozpoczął prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o elektromobilności. Dokument wszedł w życie 24 grudnia i określa zasady wprowadzania "Strefy czystego transportu"
- Samorządowcy w całej Polsce mogą wprowadzić opłaty dla kierowców, którzy wjadą do ich gmin. Płacić będą osoby prowadzące wysokoemisyjne pojazdy
- Jak poinformował "Super Express" władze Krakowa i Warszawy już konsultują sposoby wykorzystania nowego prawa, celem poprawy jakości powietrza
Strefy czystego transportu z założenia oznaczają nałożenie zakazu wjazdów do konkretnych gmin lub wprowadzenia specjalnych opłat dla kierowców samochodów, które emitują nadmierne ilości spalin.
Opłaty dla kierowców – nawet 2,5 zł za wjazd do gminy
Jak poinformował "Super Express", samorządowcy będą mogli wyznaczyć strefy na terenie całej miejscowości lub w poszczególnych dzielnicach. Podatek nie dotknie aut elektrycznych, napędzanych gazem ziemnym lub wodorem.
Czytaj także: Przyczajony łosoś, ukryty łoś. Porozmawiajmy o Volvo XC40 Recharge i autach elektrycznych w ogóle
Radni miejscy, ustalając wysokość opłaty, nie mogą przekroczyć granicy 2,5 zł za godzinę jazdy. To w ich rękach znajduje się również możliwość zwolnienia z ponoszenia kosztów wjazdu do gminy kierowców korzystających z innych, bardziej emisyjnych napędów.
W strefie czystego transportu będzie można poruszać się w od 9.00 do 17.00. Przewidywane jest także wprowadzenie stałego abonamentu dla kierowców, którzy z przyczyn zawodowych muszą poruszać się po obszarze SCT.
Czytaj także: To nie samochód, to Batmobil. Audi RS e-tron GT wyzwoliło we mnie emocje, jakich dawno nie czułem
Miesięczny abonament ma wynosić 500 zł. Ta opcja może ułatwić życie dostawców i taksówkarzy. Taką samą kwotę zapłacą również osoby, które nie zastosują się do nowych przepisów.
Przed wjazdami do miejscowości, które zostaną objęte restrykcjami, zostaną umieszczone specjalne znaki drogowe. Strefy czystego transportu mogą być docelowym rozwiązaniem gminy lub obowiązywać tymczasowo.
Czytaj także: Będzie jeszcze trudniej o przegląd auta. Nowe przepisy to bat na kierowców z niesprawnymi autami
Nowelizację ustawy o elektromobilności wymusiło wdrożenie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. Unijne władze chcą promować idee rozwoju ekologicznego, niskoemisyjnego transportu.
Każda miejscowość będzie wydawała specjalną nalepkę, którą trzeba będzie umieścić na przedniej szybie pojazdu. Będzie ona podstawą do ewentualnego wymierzania mandatu podczas kontroli drogowej.
Czytaj także: https://natemat.pl/393875,mini-cooper-se-elektryczny-samochod-idealny-do-zielonego-miasta