Niemieckie media pytają o reklamy Lidla w TV Republika. Dostało się też PiS

Nina Nowakowska
07 lutego 2024, 14:02 • 1 minuta czytania
Niemiecki dziennik "Sueddeutsche Zeitung" odniósł się do emisji reklam rodzimej sieci sklepów Lidl na antenie Telewizji Republika. Korespondentka Viktoria Grossmann podkreśliła, że politycy PiS znaleźli nowego nadawcę, w którym mogą szerzyć swoje teorie spiskowe.
Niemieckie media oburzone reklamami Lidla w TV Republika. Dostało się też PiS-owi Fot. Karol Porwich/East News

Według "Sueddeutsche Zeitung" politycy PiS znaleźli nowego nadawcę, który podaje informacje zgodne z ich narracją. "Prywatny kanał TV Republika przejął styl i moderatorów państwowego nadawcy TVP Info z czasów prawicowo-nacjonalistycznego rządu PiS" – oceniła korespondentka gazety Viktoria Grossmann.


Niemieckie media krytycznie o TV Republika

Zdaniem dziennikarki w stacji Tomasza Sakiewicza działania rządu premiera Donalda Tuska określane są jako "całkowicie bezprawne". "Tuskowi zarzuca się związki z Rosją i zależność od Niemiec. Każdy, kto stara się o ustawodawstwo zgodne z prawem europejskim, jest według tej interpretacji »eurokratą«. TV Republika określa siebie jako »dom wolnego słowa«" – relacjonowała w środę.

Dodała też, że "tutaj szef PiS Jarosław Kaczyński udziela długich wywiadów, tutaj do słowa dochodzą wszyscy, którzy oskarżają nowy rząd o najgorsze intencje, a nawet podejrzewają wielki spisek na szkodę Polski".

Grossman wspomniała, że oprócz antyniemieckich komentarzy TV Republika prezentuje również całkowicie niemiecki przegląd prasy. Tytuł audycji prezentowany jest frakturą (rodzaj czcionki -red.), a prowadzący pokazuje różne przykłady rzekomego poparcia niemieckiej prasy dla Donalda Tuska.

Co ciekawe, komentarze widzów są tam cytowane z imienia i nazwiska. Autorka podkreśliła, że popularność prawicowej telewizji wzrosła od czasu zmian w TVP.

Dlaczego Lidl nadal reklamuje się w TV Republika?

Dziennik przypomniał też serię skandalicznych wypowiedzi, które padły na antenie stacji. Chodzi m.in. o słowa satyryka Jana Pietrzaka o "barakach dla imigrantów" w byłych niemieckich obozach koncentracyjnych oraz wypowiedź byłego posła Marka Króla o "czipowaniu" i "tatuowaniu" imigrantów.

Grossman zaznaczyła, że swoje reklamy z TV Republiki wycofały m.in. IKEA, Pyszne.pl, a także kilka polskich i międzynarodowych banków czy krajowe i francuskie supermarkety. "Jednym z tych, którzy nadal będą reklamować się w TV Republika, a być może będą musieli, jest niemiecka sieć supermarketów Lidl" – wypunktowała niemiecka korespondentka.

Wskazała przy tym, że niektóre firmy "najwyraźniej nie wiedziały, że w ich wykupionych poprzez agencje pakietach reklamowych jest również TV Republika. Wiele firm oświadczyło, że nadawca nie ma wpływu na wypowiedzi swoich gości i że panuje wolność słowa- o ile nie dochodzi do stygmatyzowania i wykluczania ludzi. Jednak, zamiast zdystansować się od wypowiedzi swoich gości, stacja wezwała do bojkotu np. Ikei czy pyszne.pl".

"Najbardziej znana i tradycyjna polska firma produkująca czekoladę, Wedel, wybrała bardziej bezpośrednie podejście. W swoich nowych spotach w TV Republika rezygnuje z reklamowania słodyczy. Zamiast tego prezentuje definicję mowy nienawiści" – czytamy.