nt_logo

W przyszłym roku ruszą lekcje "edukacji zdrowotnej". Czego powinny nauczyć?

Beata Pieniążek-Osińska

02 sierpnia 2024, 18:29 · 3 minuty czytania
W przyszłym roku mają ruszyć lekcje o zdrowiu. Przedmiot "edukacja zdrowotna" będzie realizowany po raz pierwszy, więc program trzeba opracować od zera. Chodzi m.in. o edukację na temat profilaktyki, bo Polacy niewiele robią w tym zakresie, aby chorobom zapobiegać, a ochrona zdrowia skupia się głównie na leczeniu. Lekarze z Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie mają listę tematów, jakie można zrealizować z uczniami.


W przyszłym roku ruszą lekcje "edukacji zdrowotnej". Czego powinny nauczyć?

Beata Pieniążek-Osińska
02 sierpnia 2024, 18:29 • 1 minuta czytania
W przyszłym roku mają ruszyć lekcje o zdrowiu. Przedmiot "edukacja zdrowotna" będzie realizowany po raz pierwszy, więc program trzeba opracować od zera. Chodzi m.in. o edukację na temat profilaktyki, bo Polacy niewiele robią w tym zakresie, aby chorobom zapobiegać, a ochrona zdrowia skupia się głównie na leczeniu. Lekarze z Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie mają listę tematów, jakie można zrealizować z uczniami.
Oto, jakie tematy zdaniem lekarzy, powinni zrealizować uczniowie na lekcjach "edukacji zdrowotnej". LECH GAWUC/REPORTER/ East News

Po kilku latach zapowiedzi wreszcie przedmiot "edukacja zdrowotna" od 2025 roku będzie realizowany w szkołach.

Ma to być m.in. element profilaktyki, by Polacy zaczęli myśleć o swoim zdrowiu, zanim zachorują, zaczęli chodzić powszechnie na badania profilaktyczne, aby ewentualne choroby wykrywać wcześniej, docenili rolę aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania w zapobieganiu chorób.


Edukacja zdrowotna była już wcześniej elementem niektórych lekcji m.in. biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie czy lekcji wychowawczych. Teraz jednak stanowić będzie odrębny przedmiot, a więc potrzebna jest konkretna podstawa programowa, który będzie na nich realizowana.

Profilaktyka od małego

Nowy przedmiot "edukacja zdrowotna" wejdzie do polskich szkół już we wrześniu 2025 r. Będzie realizowany w szkołach podstawowych, klasach 4-8 i w klasach 1-2 szkół ponadpodstawowych. Przedmiot obejmować będzie m.in. zdrowie psychiczne i fizyczne, zdrowe odżywianie, profilaktykę oraz problematykę uzależnień. Zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie.

Zapowiedziano również wsparcie edukacyjne (studia, kursy) dla kadry pedagogicznej.

Okręgowa Izba Lekarska w Warszawie przygotowała zestaw tematów i zagadnień z obszaru medycyny i zdrowia, który ich zdaniem powinien znaleźć się w programie tych lekcji.

Lekarze przypominają, że wprowadzenie edukacji zdrowotnej na etapie szkoły podstawowej od lat było postulatem samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów. Teraz rekomendacje dotyczące treści lekcji o zdrowiu zostały skierowane do Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.

– W ocenie samorządu lekarskiego decyzja Minister Barbary Nowackiej jest przełomowym momentem w edukacji polskiego społeczeństwa. Od dawna podkreślamy konieczność profilaktyki, uczenia zdrowych nawyków i dbania o zdrowie, zwłaszcza wśród najmłodszych. Wierzymy, że obecne pokolenie dzieci może być w tym przypadku czynnikiem wywołującym pozytywne zmiany dla całych rodzin. Dlatego bardzo zależy nam, aby ten przedmiot przyniósł korzyści całemu społeczeństwu – komentuje dr n. med. Artur Drobniak, Prezes ORL w Warszawie.

Jest przekonany, że "w dłuższej perspektywie wpłynie to korzystnie na zdrowie obywateli oraz usprawni funkcjonowanie całego sektora ochrony zdrowia".

"Zdrowa" podstawa programowa

Lekarze z warszawskiego samorządu przygotowali rekomendacje dla tworzenia podstawy programowej nowego przedmiotu "edukacja zdrowotna". Chcą, by znalazły się tam:

  • Zagadnienia profilaktyczne:
  • Epidemiologia:
    • Najczęstsze przyczyny chorób i śmierci w krajach rozwiniętych.
    • Zasady zachowania w razie infekcji.
    • Techniki dezynfekcji rąk.
  • Zdrowie jamy ustnej:
    • Wpływ zdrowia jamy ustnej na ogólnoustrojowe choroby.
    • Metody szczotkowania i nitkowania zębów.
    • Rola żywienia i fluoru dla zdrowych zębów.
  • Zdrowie seksualne:
    • Rodzaje i zapobieganie chorobom przenoszonym drogą płciową.
    • Szczepienia przeciw HPV.
    • Zakażenia HIV/AIDS, antykoncepcja i regulacja płodności.
  • Zdrowie psychiczne:
    • Funkcjonowanie mózgu, techniki uczenia się i radzenia sobie ze stresem.
    • Wpływ mediów społecznościowych i gier wideo na psychikę.
    • Tworzenie i pielęgnowanie dobrych relacji.
    • Rozpoznawanie i leczenie depresji.
  • Odpowiedzialność zdrowotna:
    • Bezpieczne stosowanie antybiotyków.
    • Podstawy transplantologii, krwiodawstwa i krwiolecznictwa.
    • Pierwsza pomoc przy wypadkach i zatruciach.
    • Rozpoznawanie i przeciwdziałanie "fake newsom" medycznym.
    • Problemy związane z uzależnieniami i przemocą w rodzinie.
    • Opieka nad seniorami.
  • Infekcje górnych dróg oddechowych:
    • Stosowanie dostępnych leków bez recepty.
    • Przeciwdziałanie zakażeniom współlokatorów.
    • Rola farmaceutów i sytuacje wymagające wizyty u lekarza.
  • Organizacja systemu opieki zdrowotnej:
    • Poradnie POZ i AOS – kiedy i z jakimi problemami się zgłaszać.
    • Rola Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i Nocnej Pomocy Lekarskiej.
    • Zasady funkcjonowania szpitali i dokumenty medyczne (e-recepta, e-skierowanie).
  • Zdrowy styl życia:
    • Różne oblicza aktywności fizycznej.
    • Tajemnice zdrowej diety – produkty, nawyki, czytanie etykiet.
    • Znaczenie snu i metod aktywnej relaksacji dla zdrowia.

  

ORL zadeklarowała również wsparcie i zaangażowanie w przygotowanie merytoryczne kadry pedagogicznej do prowadzenia zajęć związanych z medycyną.