Niemieckie media pytają o reklamy Lidla w TV Republika. Dostało się też PiS
Nina Nowakowska
07 lutego 2024, 14:02·2 minuty czytania
Publikacja artykułu: 07 lutego 2024, 14:02
Niemiecki dziennik "Sueddeutsche Zeitung" odniósł się do emisji reklam rodzimej sieci sklepów Lidl na antenie Telewizji Republika. Korespondentka Viktoria Grossmann podkreśliła, że politycy PiS znaleźli nowego nadawcę, w którym mogą szerzyć swoje teorie spiskowe.
Reklama.
Reklama.
Według "Sueddeutsche Zeitung"politycy PiS znaleźli nowego nadawcę, który podaje informacje zgodne z ich narracją. "Prywatny kanał TV Republika przejął styl i moderatorów państwowego nadawcy TVP Info z czasów prawicowo-nacjonalistycznego rządu PiS" – oceniła korespondentka gazetyViktoria Grossmann.
Niemieckie media krytycznie o TV Republika
Zdaniem dziennikarki w stacji Tomasza Sakiewicza działania rządu premiera Donalda Tuskaokreślane są jako "całkowicie bezprawne". "Tuskowi zarzuca się związki z Rosją i zależność od Niemiec. Każdy, kto stara się o ustawodawstwo zgodne z prawem europejskim, jest według tej interpretacji »eurokratą«. TV Republika określa siebie jako »dom wolnego słowa«" – relacjonowała w środę.
Dodała też, że "tutaj szef PiS Jarosław Kaczyński udziela długich wywiadów, tutaj do słowa dochodzą wszyscy, którzy oskarżają nowy rząd o najgorsze intencje, a nawet podejrzewają wielki spisek na szkodę Polski".
Grossman wspomniała, że oprócz antyniemieckich komentarzy TV Republika prezentuje również całkowicie niemiecki przegląd prasy. Tytuł audycji prezentowany jest frakturą (rodzaj czcionki -red.), a prowadzący pokazuje różne przykłady rzekomego poparcia niemieckiej prasy dla Donalda Tuska.
Co ciekawe, komentarze widzów są tam cytowane z imienia i nazwiska. Autorka podkreśliła, że popularność prawicowej telewizji wzrosła od czasu zmian w TVP.
Grossman zaznaczyła, że swoje reklamy z TV Republiki wycofały m.in. IKEA, Pyszne.pl, a także kilka polskich i międzynarodowych banków czy krajowe i francuskie supermarkety. "Jednym z tych, którzy nadal będą reklamować się w TV Republika, a być może będą musieli, jest niemiecka sieć supermarketów Lidl" – wypunktowała niemiecka korespondentka.
Wskazała przy tym, że niektóre firmy "najwyraźniej nie wiedziały, że w ich wykupionych poprzez agencje pakietach reklamowych jest również TV Republika. Wiele firm oświadczyło, że nadawca nie ma wpływu na wypowiedzi swoich gości i że panuje wolność słowa- o ile nie dochodzi do stygmatyzowania i wykluczania ludzi. Jednak, zamiast zdystansować się od wypowiedzi swoich gości, stacja wezwała do bojkotu np. Ikei czy pyszne.pl".
"Najbardziej znana i tradycyjna polska firma produkująca czekoladę, Wedel, wybrała bardziej bezpośrednie podejście. W swoich nowych spotach w TV Republika rezygnuje z reklamowania słodyczy. Zamiast tego prezentuje definicję mowy nienawiści" – czytamy.