
Złodzieje stale modyfikują swoje metody działania, by dostosować się do najnowszych trendów i technologii. Wykradanie pieniędzy jest równocześnie coraz trudniejsze (przez cyfryzację), ale i coraz prostsze (przez luki w zabezpieczeniach). Najnowszy sposób, przed którym ostrzega bank Santander, to zdalne klonowanie karty przez smartfona. Na co uważać i jak nie dać się oszukać?
Parę dni temu inny bank, Alior, wystosował pilny komunikat, w którym opisywał zmasowany atak na klientów. Oszuści jednocześnie dzwonią i piszą, by uśpić naszą czujność. Santander też zresztą niedawno wydał nietypowe ostrzeżenie przed złodziejami. Teraz na stronie pojawił się nowy wpis, który dotyczy nie tylko klientów tego banku.
Na czym polega oszustwo z klonowaniem karty? Opis krok po kroku
- Przestępcy kontaktują się telefonicznie, podszywając się najczęściej pod pracowników banku lub firm inwestycyjnych.
- W trakcie rozmowy oferują "korzyści finansowe" lub ostrzegają przed rzekomym zagrożeniem dla środków na koncie.
- Nakłaniają do zainstalowania aplikacji – w rzeczywistości jest to złośliwe oprogramowanie.
- Ofiara zostaje poproszona o przyłożenie karty płatniczej do telefonu i podanie numeru PIN – rzekomo w celu weryfikacji.
- Przestępcy przechwytują dane karty oraz PIN i mogą dzięki temu fizycznie wypłacać pieniądze z bankomatów, wykorzystując funkcję płatności zbliżeniowych.
Jak się chronić przed stratą pieniędzy?
Inne popularne oszustwa w internecie
Oprócz zdalnego klonowania kart wciąż powszechne są tzw. phishingi – fałszywe e-maile lub SMS-y podszywające się pod znane instytucje, które zawierają złośliwe linki. Popularne są np. kradzieże kont (np. w mediach społecznościowych) przez wchodzenie na fałszywe strony logowania, a także czy oszustwa "na przesyłkę" lub "na pracownika banku".
Kluczem do bezpieczeństwa w sieci pozostaje zdrowy rozsądek i zimna krew, nieufność wobec niespodziewanych kontaktów i ostrożność przy podawaniu jakichkolwiek danych. Jeden z najlepszych sposobów sprawdzenia, czy ktoś przypadkiem nie chce nas oszukać, to po prostu szybki telefon na infolinię banku, by dowiedzieć się czy to aby na pewno ktoś od nich dzwonił.
Zobacz także
