logo
"Aida" została uznana za najlepszy polski film roku Fot. Kadr z filmu "Aida"
Reklama.

Obserwuj naTemat w Wiadomościach Google

  • Za nami gala Orły 2022, nazywana często polskimi Oscarami i najważniejszymi nagrodami filmowymi w Polsce. Wśród nominowanych było m.in. "Wesele" Smarzowskiego i "Żeby nie było śladów" Matuszyńskiego.
  • Najlepszym filmem roku została "Aida" Jasmili Žbanić. Z kolei Orła dla najlepszego aktora pierwszoplanowego otrzymał Maciej Stuhr za "Powrót do tamtych dni", a dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej – Agata Buzek ("Moje wspaniałe życie").
  • Poznajcie laureatów Orłów 2022 [PEŁNA LISTA ZWYCIĘZCÓW].
  • Polska Nagroda Filmowa Orzeł jest przyznawana już od 1999 roku i powszechnie uważa się ją za najważniejsze wyróżnienie w rodzimej branży. W ostatnich latach laureatami nagrody były takie filmy, jak "Boże Ciało", "Zimna Wojna" czy "Cicha noc".

    W zeszły roku prestiżową statuetkę w kategorii najlepszego filmu przyznano horrorowi "Zabij to i wyjedź z tego miasta" w reżyserii Mariusza Wilczyńskiego, zaś w kategorii najlepszego serialu nagroda powędrowała do produkcji "Król" Jana P. Matuszyński na podstawie prozy Szczepana Twardocha o tym samym tytule.

    W poniedziałek, 6 kwietnia, po raz 24 wręczono Polskie Nagrody Filmowe Orły. Galę poprowadził Maciej Stuhr, a cała ceremonia przebiegła pod znakiem solidarności z Ukrainą i ukraińskimi filmowcami. Ogłoszono również wyniki wyborów prezydenta Polskiej Akademii Filmowej, którym ponownie został Dariusz Jabłoński.

    ORŁY 2022 - kto wygrał?

    W tym roku najwięcej nominacji otrzymał film "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego – aż 13. 10 nominacji do Orłów otrzymało "Wesele" Wojciecha Smarzowskiego, a siedem – "Wszystkie nasze strachy" Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta. Jak nominacje przełożyły się na nagrody na 24. ceremonii rozdania Orłów?

    "Żeby nie było śladów", oparty na reportażu Cezarego Łazarewicza film o śledztwie w sprawie Grzegorza Przemyka, okazał się jednak wielkim przegranym gali – zdobył tylko jedną statuetkę (za rolę Jacka Braciaka). Największa liczba statuetek (cztery) powędrowała do filmu "Aida" – międzynarodowej koprodukcji o pracującej dla ONZ tytułowej tłumaczce Aidzie, która w 1995 roku próbuje uratować swoją rodzinę ze Srebrenicy. Po dwie nagrody zdobyły "Wesele" i "Powrót do tamtych dni".

    Najlepszym filmem roku został dramat wojenny "Aida" Jasmili Žbanić. Z kolei Orły dla najlepszych aktorów pierwszoplanowych otrzymali Maciej Stuhr ("Powrót do tamtych dni") i Agata Buzek ("Moje wspaniałe życie"). Z kolei aż trzy nagrody – za reżyserię, scenariusz i najlepszy film – zdobyła Jasmila Žbanić ("Aida"). Orła za osiągnięcia roku odebrał z kolei wybitny reżyser Jerzy Skolimowski, który na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes został uhonorowany nagrodą Jury Konkursu Głównego za film "Io".

    Oto pełna lista laureatów Orłów 2022 [LISTA ZWYCIĘZCÓW]:

    NAJLEPSZY FILM

  • "Aida", Jasmila Žbanić
  • "Moje wspaniałe życie", Łukasz Grzegorzek
  • "Wszystkie nasze strachy", Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt
  • "Wesele", Wojtek Smarzowski
  • "Żeby nie było śladów", Jan P. Matuszyński
  • NAJLEPSZA REŻYSERIA

  • Jasmila Žbanić, "Aida"
  • Paweł Łoziński, "Film balkonowy"
  • Magnus von Horn, "Sweat"
  • Wojtek Smarzowski, "Wesele"
  • Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt, "Wszystkie nasze strachy"
  • Jan P. Matuszyński, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

  • Piotr Głowacki, "Mistrz"
  • Jacek Braciak, "Moje wspaniałe życie"
  • Maciej Stuhr, "Powrót do tamtych dni"
  • Robert Więckiewicz, "Wesele"
  • Tomasz Ziętek, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

  • Jasna Đuričić, "Aida"
  • Maria Dębska, "Bo we mnie jest seks"
  • Agata Buzek, "Moje wspaniałe życie"
  • Magdalena Koleśnik, "Sweat"
  • Sandra Korzeniak, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

  • Borys Szyc, "Bo we mnie jest seks"
  • Adam Woronowicz, "Moje wspaniałe życie"
  • Łukasz Simlat, "Sonata"
  • Andrzej Chyra, "Wszystkie nasze strachy"
  • Jacek Braciak, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

  • Anna Dymna, "Amatorzy"
  • Agata Kulesza, "Wesele"
  • Jowita Budnik, "Wszystkie nasze strachy"
  • Ewa Wiśniewska, "Zupa nic"
  • Aleksandra Konieczna, "Żeby nie było śladów"
  • Agnieszka Grochowska, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZY SCENARIUSZ

  • Jasmila Žbanić, "Aida"
  • Łukasz Grzegorzek, "Moje wspaniałe życie"
  • Wojtek Smarzowski, "Wesele"
  • Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska, "Wszystkie nasze strachy"
  • Kaja Krawczyk-Wnuk, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZE ZDJĘCIA

  • Klaudiusz Dwulit, "Furioza"
  • Witold Płóciennik, "Mistrz"
  • Michał Englert, "Teściowie"
  • Piotr Sobociński jr, "Wesele"
  • Łukasz Gutt, "Wszystkie nasze strachy"
  • Kacper Fertacz, "Żeby nie było śladów"
  • Arthur Reinhart, "Żużel"
  • NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

  • Wojciech Żogała, "Bo we mnie jest seks"
  • Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, "Cudak"
  • Marek Warszewski, "Magnezja"
  • Ewa Skoczkowska, "Mistrz"
  • Marek Warszewski, "Wesele"
  • Paweł Jarzębski, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZA MUZYKA

  • Maciej Zieliński, "Gierek"
  • Szymon Wysocki, "Każdy ma swoje lato"
  • Jan A. P. Kaczmarek, "Magnezja"
  • Cezary Skubiszewski, "Mosquito State"
  • Marcin Masecki, "Powrót do tamtych dni"
  • Jan A. P. Kaczmarek, "Śmierć Zygielbojma"
  • Mikołaj Trzaska, "Wesele"
  • NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

  • "1970", reżyseria Tomasz Wolski
  • "Film balkonowy", reżyseria Paweł Łoziński
  • "Polański, Horowitz. Hometown", reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
  • "Sędziowie pod presją", reżyseria Kacper Lisowski
  • "Ucieczka na srebrny glob", reżyseria Kuba Mikurda
  • NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

  • "Behawiorysta", reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
  • "Klangor", reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
  • "Kruk. Czorny Woron nie śpi", reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
  • "Rojst ‘97", reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
  • "Sexify", reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix
  • ODKRYCIE ROKU

  • Iwona Siekierzyńska, reżyseria, "Amatorzy"
  • Mateusz Rakowicz, reżyseria, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
  • Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, "Polański, Horowitz. Hometown"
  • Jakub Michalczuk, reżyseria, "Teściowie"
  • Łukasz Gutt, reżyseria, "Wszystkie nasze strachy"
  • NAJLEPSZY MONTAŻ

  • Jarosław Kamiński, "Aida"
  • Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik, "Film balkonowy"
  • Agnieszka Glińska, "Lamb"
  • Iza Pająk i Laura Pawela, "Ucieczka na srebrny glob"
  • Krzysztof Komander, "Wesele"
  • NAJLEPSZE KOSTIUMY

  • Paweł Grabarczyk i Wanda Kowalska, "Ciotka Hitlera"
  • Paweł Grabarczyk i Wanda Kowalska, "Cudak"
  • Dorota Roqueplo, "Magnezja"
  • Marta Ostrowicz, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
  • Elżbieta Radke, "Śmierć Zygielbojma"
  • Małgorzata Zacharska, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

  • Dariusz Krysiak, "Cudak"
  • Alina Janerka, "Furioza"
  • Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana, "Magnezja"
  • Mirosława Wojtczak, "Mistrz"
  • Pola Guźlińska, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZY DŹWIĘK

  • Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski, "Furioza"
  • Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski, "Mosquito State"
  • Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
  • Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora, "Sonata"
  • Michał Robaczewski, "Sweat"
  • Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb, "Śmierć Zygielbojma"
  • Radek Ochnio, "Wesele"
  • Leszek Freund, "Zupa nic"
  • Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski, "Żeby nie było śladów"
  • NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

  • "Anette", Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
  • "Berlin Alexanderplatz", Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
  • "Na rauszu" (Druk), Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
  • "Ojciec" (The Father), Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
  • "Titane", Julia Ducournau (Francja, Belgia)
  • NAGRODA PUBLICZNOŚCI (wyłoniona w głosowaniu czytelników Wirtualnej Polski)

  • "Wesele", reż. Wojtek Smarzowski
  • Czytaj także: