nt_logo

"Żeby nie było śladów" wielkim przegranym Orłów, triumfuje "Aida". Oto laureaci "polskich Oscarów"

Zuzanna Tomaszewicz

06 czerwca 2022, 22:32 · 5 minut czytania
W poniedziałek 6 czerwca odbyła się gala wręczenia Orłów, czyli najważniejszych polskich nagród filmowych. Nie obyło się bez zaskoczeń. "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego zdobył tylko jedną nagrodę spośród aż 13 nominacji. Triumfował za to współprodukowany przez Polskę dramat wojenny "Aida" Jasmili Žbanić, który dzieje się w czasie masakry w Srebrenicy w 1995 roku. Oto wszyscy laureaci Orłów 2022.


"Żeby nie było śladów" wielkim przegranym Orłów, triumfuje "Aida". Oto laureaci "polskich Oscarów"

Zuzanna Tomaszewicz
06 czerwca 2022, 22:32 • 1 minuta czytania
W poniedziałek 6 czerwca odbyła się gala wręczenia Orłów, czyli najważniejszych polskich nagród filmowych. Nie obyło się bez zaskoczeń. "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego zdobył tylko jedną nagrodę spośród aż 13 nominacji. Triumfował za to współprodukowany przez Polskę dramat wojenny "Aida" Jasmili Žbanić, który dzieje się w czasie masakry w Srebrenicy w 1995 roku. Oto wszyscy laureaci Orłów 2022.
"Aida" została uznana za najlepszy polski film roku Fot. Kadr z filmu "Aida"

Obserwuj naTemat w Wiadomościach Google

  • Za nami gala Orły 2022, nazywana często polskimi Oscarami i najważniejszymi nagrodami filmowymi w Polsce. Wśród nominowanych było m.in. "Wesele" Smarzowskiego i "Żeby nie było śladów" Matuszyńskiego.
  • Najlepszym filmem roku została "Aida" Jasmili Žbanić. Z kolei Orła dla najlepszego aktora pierwszoplanowego otrzymał Maciej Stuhr za "Powrót do tamtych dni", a dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej – Agata Buzek ("Moje wspaniałe życie").
  • Poznajcie laureatów Orłów 2022 [PEŁNA LISTA ZWYCIĘZCÓW].

Polska Nagroda Filmowa Orzeł jest przyznawana już od 1999 roku i powszechnie uważa się ją za najważniejsze wyróżnienie w rodzimej branży. W ostatnich latach laureatami nagrody były takie filmy, jak "Boże Ciało", "Zimna Wojna" czy "Cicha noc".

W zeszły roku prestiżową statuetkę w kategorii najlepszego filmu przyznano horrorowi "Zabij to i wyjedź z tego miasta" w reżyserii Mariusza Wilczyńskiego, zaś w kategorii najlepszego serialu nagroda powędrowała do produkcji "Król" Jana P. Matuszyński na podstawie prozy Szczepana Twardocha o tym samym tytule.

W poniedziałek, 6 kwietnia, po raz 24 wręczono Polskie Nagrody Filmowe Orły. Galę poprowadził Maciej Stuhr, a cała ceremonia przebiegła pod znakiem solidarności z Ukrainą i ukraińskimi filmowcami. Ogłoszono również wyniki wyborów prezydenta Polskiej Akademii Filmowej, którym ponownie został Dariusz Jabłoński.

ORŁY 2022 - kto wygrał?

W tym roku najwięcej nominacji otrzymał film "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego – aż 13. 10 nominacji do Orłów otrzymało "Wesele" Wojciecha Smarzowskiego, a siedem – "Wszystkie nasze strachy" Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta. Jak nominacje przełożyły się na nagrody na 24. ceremonii rozdania Orłów?

"Żeby nie było śladów", oparty na reportażu Cezarego Łazarewicza film o śledztwie w sprawie Grzegorza Przemyka, okazał się jednak wielkim przegranym gali – zdobył tylko jedną statuetkę (za rolę Jacka Braciaka). Największa liczba statuetek (cztery) powędrowała do filmu "Aida" – międzynarodowej koprodukcji o pracującej dla ONZ tytułowej tłumaczce Aidzie, która w 1995 roku próbuje uratować swoją rodzinę ze Srebrenicy. Po dwie nagrody zdobyły "Wesele" i "Powrót do tamtych dni".

Najlepszym filmem roku został dramat wojenny "Aida" Jasmili Žbanić. Z kolei Orły dla najlepszych aktorów pierwszoplanowych otrzymali Maciej Stuhr ("Powrót do tamtych dni") i Agata Buzek ("Moje wspaniałe życie"). Z kolei aż trzy nagrody – za reżyserię, scenariusz i najlepszy film – zdobyła Jasmila Žbanić ("Aida"). Orła za osiągnięcia roku odebrał z kolei wybitny reżyser Jerzy Skolimowski, który na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes został uhonorowany nagrodą Jury Konkursu Głównego za film "Io".

Oto pełna lista laureatów Orłów 2022 [LISTA ZWYCIĘZCÓW]:

NAJLEPSZY FILM

NAJLEPSZA REŻYSERIA

  • Jasmila Žbanić, "Aida"
  • Paweł Łoziński, "Film balkonowy"
  • Magnus von Horn, "Sweat"
  • Wojtek Smarzowski, "Wesele"
  • Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt, "Wszystkie nasze strachy"
  • Jan P. Matuszyński, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

  • Piotr Głowacki, "Mistrz"
  • Jacek Braciak, "Moje wspaniałe życie"
  • Maciej Stuhr, "Powrót do tamtych dni"
  • Robert Więckiewicz, "Wesele"
  • Tomasz Ziętek, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

  • Jasna Đuričić, "Aida"
  • Maria Dębska, "Bo we mnie jest seks"
  • Agata Buzek, "Moje wspaniałe życie"
  • Magdalena Koleśnik, "Sweat"
  • Sandra Korzeniak, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

  • Borys Szyc, "Bo we mnie jest seks"
  • Adam Woronowicz, "Moje wspaniałe życie"
  • Łukasz Simlat, "Sonata"
  • Andrzej Chyra, "Wszystkie nasze strachy"
  • Jacek Braciak, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

  • Anna Dymna, "Amatorzy"
  • Agata Kulesza, "Wesele"
  • Jowita Budnik, "Wszystkie nasze strachy"
  • Ewa Wiśniewska, "Zupa nic"
  • Aleksandra Konieczna, "Żeby nie było śladów"
  • Agnieszka Grochowska, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

  • Jasmila Žbanić, "Aida"
  • Łukasz Grzegorzek, "Moje wspaniałe życie"
  • Wojtek Smarzowski, "Wesele"
  • Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska, "Wszystkie nasze strachy"
  • Kaja Krawczyk-Wnuk, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

  • Klaudiusz Dwulit, "Furioza"
  • Witold Płóciennik, "Mistrz"
  • Michał Englert, "Teściowie"
  • Piotr Sobociński jr, "Wesele"
  • Łukasz Gutt, "Wszystkie nasze strachy"
  • Kacper Fertacz, "Żeby nie było śladów"
  • Arthur Reinhart, "Żużel"

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

  • Wojciech Żogała, "Bo we mnie jest seks"
  • Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, "Cudak"
  • Marek Warszewski, "Magnezja"
  • Ewa Skoczkowska, "Mistrz"
  • Marek Warszewski, "Wesele"
  • Paweł Jarzębski, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA MUZYKA

  • Maciej Zieliński, "Gierek"
  • Szymon Wysocki, "Każdy ma swoje lato"
  • Jan A. P. Kaczmarek, "Magnezja"
  • Cezary Skubiszewski, "Mosquito State"
  • Marcin Masecki, "Powrót do tamtych dni"
  • Jan A. P. Kaczmarek, "Śmierć Zygielbojma"
  • Mikołaj Trzaska, "Wesele"

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

  • "1970", reżyseria Tomasz Wolski
  • "Film balkonowy", reżyseria Paweł Łoziński
  • "Polański, Horowitz. Hometown", reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
  • "Sędziowie pod presją", reżyseria Kacper Lisowski
  • "Ucieczka na srebrny glob", reżyseria Kuba Mikurda

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

  • "Behawiorysta", reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
  • "Klangor", reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
  • "Kruk. Czorny Woron nie śpi", reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
  • "Rojst ‘97", reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
  • "Sexify", reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix

ODKRYCIE ROKU

  • Iwona Siekierzyńska, reżyseria, "Amatorzy"
  • Mateusz Rakowicz, reżyseria, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
  • Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, "Polański, Horowitz. Hometown"
  • Jakub Michalczuk, reżyseria, "Teściowie"
  • Łukasz Gutt, reżyseria, "Wszystkie nasze strachy"

NAJLEPSZY MONTAŻ

  • Jarosław Kamiński, "Aida"
  • Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik, "Film balkonowy"
  • Agnieszka Glińska, "Lamb"
  • Iza Pająk i Laura Pawela, "Ucieczka na srebrny glob"
  • Krzysztof Komander, "Wesele"

NAJLEPSZE KOSTIUMY

  • Paweł Grabarczyk i Wanda Kowalska, "Ciotka Hitlera"
  • Paweł Grabarczyk i Wanda Kowalska, "Cudak"
  • Dorota Roqueplo, "Magnezja"
  • Marta Ostrowicz, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
  • Elżbieta Radke, "Śmierć Zygielbojma"
  • Małgorzata Zacharska, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

  • Dariusz Krysiak, "Cudak"
  • Alina Janerka, "Furioza"
  • Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana, "Magnezja"
  • Mirosława Wojtczak, "Mistrz"
  • Pola Guźlińska, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZY DŹWIĘK

  • Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski, "Furioza"
  • Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski, "Mosquito State"
  • Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
  • Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora, "Sonata"
  • Michał Robaczewski, "Sweat"
  • Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb, "Śmierć Zygielbojma"
  • Radek Ochnio, "Wesele"
  • Leszek Freund, "Zupa nic"
  • Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski, "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

  • "Anette", Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
  • "Berlin Alexanderplatz", Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
  • "Na rauszu" (Druk), Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
  • "Ojciec" (The Father), Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
  • "Titane", Julia Ducournau (Francja, Belgia)

NAGRODA PUBLICZNOŚCI (wyłoniona w głosowaniu czytelników Wirtualnej Polski)

  • "Wesele", reż. Wojtek Smarzowski
Czytaj także: https://natemat.pl/377617,zeby-nie-bylo-sladow-recenzja-filmu-o-grzegorzu-przemyku