"Żeby nie było śladów" wielkim przegranym Orłów, triumfuje "Aida". Oto laureaci "polskich Oscarów"
Obserwuj naTemat w Wiadomościach Google
- Za nami gala Orły 2022, nazywana często polskimi Oscarami i najważniejszymi nagrodami filmowymi w Polsce. Wśród nominowanych było m.in. "Wesele" Smarzowskiego i "Żeby nie było śladów" Matuszyńskiego.
- Najlepszym filmem roku została "Aida" Jasmili Žbanić. Z kolei Orła dla najlepszego aktora pierwszoplanowego otrzymał Maciej Stuhr za "Powrót do tamtych dni", a dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej – Agata Buzek ("Moje wspaniałe życie").
- Poznajcie laureatów Orłów 2022 [PEŁNA LISTA ZWYCIĘZCÓW].
Polska Nagroda Filmowa Orzeł jest przyznawana już od 1999 roku i powszechnie uważa się ją za najważniejsze wyróżnienie w rodzimej branży. W ostatnich latach laureatami nagrody były takie filmy, jak "Boże Ciało", "Zimna Wojna" czy "Cicha noc".
W zeszły roku prestiżową statuetkę w kategorii najlepszego filmu przyznano horrorowi "Zabij to i wyjedź z tego miasta" w reżyserii Mariusza Wilczyńskiego, zaś w kategorii najlepszego serialu nagroda powędrowała do produkcji "Król" Jana P. Matuszyński na podstawie prozy Szczepana Twardocha o tym samym tytule.
W poniedziałek, 6 kwietnia, po raz 24 wręczono Polskie Nagrody Filmowe Orły. Galę poprowadził Maciej Stuhr, a cała ceremonia przebiegła pod znakiem solidarności z Ukrainą i ukraińskimi filmowcami. Ogłoszono również wyniki wyborów prezydenta Polskiej Akademii Filmowej, którym ponownie został Dariusz Jabłoński.
ORŁY 2022 - kto wygrał?
W tym roku najwięcej nominacji otrzymał film "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego – aż 13. 10 nominacji do Orłów otrzymało "Wesele" Wojciecha Smarzowskiego, a siedem – "Wszystkie nasze strachy" Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta. Jak nominacje przełożyły się na nagrody na 24. ceremonii rozdania Orłów?
"Żeby nie było śladów", oparty na reportażu Cezarego Łazarewicza film o śledztwie w sprawie Grzegorza Przemyka, okazał się jednak wielkim przegranym gali – zdobył tylko jedną statuetkę (za rolę Jacka Braciaka). Największa liczba statuetek (cztery) powędrowała do filmu "Aida" – międzynarodowej koprodukcji o pracującej dla ONZ tytułowej tłumaczce Aidzie, która w 1995 roku próbuje uratować swoją rodzinę ze Srebrenicy. Po dwie nagrody zdobyły "Wesele" i "Powrót do tamtych dni".
Najlepszym filmem roku został dramat wojenny "Aida" Jasmili Žbanić. Z kolei Orły dla najlepszych aktorów pierwszoplanowych otrzymali Maciej Stuhr ("Powrót do tamtych dni") i Agata Buzek ("Moje wspaniałe życie"). Z kolei aż trzy nagrody – za reżyserię, scenariusz i najlepszy film – zdobyła Jasmila Žbanić ("Aida"). Orła za osiągnięcia roku odebrał z kolei wybitny reżyser Jerzy Skolimowski, który na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes został uhonorowany nagrodą Jury Konkursu Głównego za film "Io".
Oto pełna lista laureatów Orłów 2022 [LISTA ZWYCIĘZCÓW]:
NAJLEPSZY FILM
- "Aida", Jasmila Žbanić
- "Moje wspaniałe życie", Łukasz Grzegorzek
- "Wszystkie nasze strachy", Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt
- "Wesele", Wojtek Smarzowski
- "Żeby nie było śladów", Jan P. Matuszyński
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Jasmila Žbanić, "Aida"
- Paweł Łoziński, "Film balkonowy"
- Magnus von Horn, "Sweat"
- Wojtek Smarzowski, "Wesele"
- Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt, "Wszystkie nasze strachy"
- Jan P. Matuszyński, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
- Piotr Głowacki, "Mistrz"
- Jacek Braciak, "Moje wspaniałe życie"
- Maciej Stuhr, "Powrót do tamtych dni"
- Robert Więckiewicz, "Wesele"
- Tomasz Ziętek, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
- Jasna Đuričić, "Aida"
- Maria Dębska, "Bo we mnie jest seks"
- Agata Buzek, "Moje wspaniałe życie"
- Magdalena Koleśnik, "Sweat"
- Sandra Korzeniak, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
- Borys Szyc, "Bo we mnie jest seks"
- Adam Woronowicz, "Moje wspaniałe życie"
- Łukasz Simlat, "Sonata"
- Andrzej Chyra, "Wszystkie nasze strachy"
- Jacek Braciak, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
- Anna Dymna, "Amatorzy"
- Agata Kulesza, "Wesele"
- Jowita Budnik, "Wszystkie nasze strachy"
- Ewa Wiśniewska, "Zupa nic"
- Aleksandra Konieczna, "Żeby nie było śladów"
- Agnieszka Grochowska, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
- Jasmila Žbanić, "Aida"
- Łukasz Grzegorzek, "Moje wspaniałe życie"
- Wojtek Smarzowski, "Wesele"
- Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska, "Wszystkie nasze strachy"
- Kaja Krawczyk-Wnuk, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Klaudiusz Dwulit, "Furioza"
- Witold Płóciennik, "Mistrz"
- Michał Englert, "Teściowie"
- Piotr Sobociński jr, "Wesele"
- Łukasz Gutt, "Wszystkie nasze strachy"
- Kacper Fertacz, "Żeby nie było śladów"
- Arthur Reinhart, "Żużel"
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- Wojciech Żogała, "Bo we mnie jest seks"
- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, "Cudak"
- Marek Warszewski, "Magnezja"
- Ewa Skoczkowska, "Mistrz"
- Marek Warszewski, "Wesele"
- Paweł Jarzębski, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA MUZYKA
- Maciej Zieliński, "Gierek"
- Szymon Wysocki, "Każdy ma swoje lato"
- Jan A. P. Kaczmarek, "Magnezja"
- Cezary Skubiszewski, "Mosquito State"
- Marcin Masecki, "Powrót do tamtych dni"
- Jan A. P. Kaczmarek, "Śmierć Zygielbojma"
- Mikołaj Trzaska, "Wesele"
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- "1970", reżyseria Tomasz Wolski
- "Film balkonowy", reżyseria Paweł Łoziński
- "Polański, Horowitz. Hometown", reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
- "Sędziowie pod presją", reżyseria Kacper Lisowski
- "Ucieczka na srebrny glob", reżyseria Kuba Mikurda
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
- "Behawiorysta", reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
- "Klangor", reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
- "Kruk. Czorny Woron nie śpi", reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
- "Rojst ‘97", reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
- "Sexify", reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix
ODKRYCIE ROKU
- Iwona Siekierzyńska, reżyseria, "Amatorzy"
- Mateusz Rakowicz, reżyseria, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
- Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, "Polański, Horowitz. Hometown"
- Jakub Michalczuk, reżyseria, "Teściowie"
- Łukasz Gutt, reżyseria, "Wszystkie nasze strachy"
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Jarosław Kamiński, "Aida"
- Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik, "Film balkonowy"
- Agnieszka Glińska, "Lamb"
- Iza Pająk i Laura Pawela, "Ucieczka na srebrny glob"
- Krzysztof Komander, "Wesele"
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- Paweł Grabarczyk i Wanda Kowalska, "Ciotka Hitlera"
- Paweł Grabarczyk i Wanda Kowalska, "Cudak"
- Dorota Roqueplo, "Magnezja"
- Marta Ostrowicz, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
- Elżbieta Radke, "Śmierć Zygielbojma"
- Małgorzata Zacharska, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
- Dariusz Krysiak, "Cudak"
- Alina Janerka, "Furioza"
- Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana, "Magnezja"
- Mirosława Wojtczak, "Mistrz"
- Pola Guźlińska, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski, "Furioza"
- Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski, "Mosquito State"
- Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
- Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora, "Sonata"
- Michał Robaczewski, "Sweat"
- Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb, "Śmierć Zygielbojma"
- Radek Ochnio, "Wesele"
- Leszek Freund, "Zupa nic"
- Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski, "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
- "Anette", Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
- "Berlin Alexanderplatz", Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
- "Na rauszu" (Druk), Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
- "Ojciec" (The Father), Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
- "Titane", Julia Ducournau (Francja, Belgia)
NAGRODA PUBLICZNOŚCI (wyłoniona w głosowaniu czytelników Wirtualnej Polski)
- "Wesele", reż. Wojtek Smarzowski